Hej!

Vi har nyligen köpt ett nyproducerat hus med grovplanerad tomt. Vi är totala nybörjare på detta och nu när sommaren börjar närma sig funderar vi hur vi ska göra med gräsmatta och första "problemet" vi har är hur vi ska göra med alla småstenar som ligger på tomten. Ska vi avlägsna dessa innan vi lägger på jord eller ska/kan stenarna ligga kvar? Rent spontant vill jag ta bort stenarna, men det kanske ses som overkill?

Om vi anlitar ett företag för att anlägga gräsmattan, tar man då normalt bort denna typen av stenar innan man jämnar ut och lägger på jord etc?

Tacksam för all feedback :)
 
  • Grovplanerad tomt med småstenar och grus som förberedelse för anläggning av gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du lägga på mycket jord? Isåfall kan stenarna vara kvar. Ska du bara lägga på 10cm kan det vara bra att ta bort stenarna innan.
 
  • Gilla
Krovikan
  • Laddar…
Antar att det ska toppas med 10-30cm o då hade jag rensat bort sten innan.

Allt som sticker ovan befintlig nivå tas bort, så stenar som ligger nästan övertäckt kan ligga men lös sten plockas bort. Sen ser det ut att vara mycket sten på kanterna, dom skulle jag ta bort så man kan slänta utan att behöva fylla så mycket.

Anlitar du en firma så sparar du en del pengar på att ha gjort det innan dom kommer, solhatt skottkärra och handskar så har du löst det där på någon timme
 
  • Gilla
Krovikan
  • Laddar…
Tack för svar.

Jag vet själv inte hur mycket jord som är rimligt att lägga på, men har läst att det kan vara smart att ha ungefär 30 cm.

Det finns en hel del sten vid kanterna av tomten, så vi får ta även dem och lägga på något lämpligt ställe för att enkelt kunna forsla bort.
 
Det är alltid värt att lägga några timmar med familjen en skottkärra och en släpvagn för att göra sig av med så mycket sten man orkar.

/ATW
 
  • Gilla
Krovikan
  • Laddar…
Började plocka sten på tomten igår kväll och det gick snabbare än vad jag hade förställt mig. Dock många timmar kvar innan tomten är tömd på stenar.

Började även kratta ur småsten (i sammanhanget) från underlaget på vissa ställen så det mestadels jordig yta kvar. Se till höger och vänster om stenhögen på bilden. Tror att det kan vara en bra grund för att börja fundera på själva anläggningen av gräsmatta? Ska jag härifrån köra en jordfräs för att luckra upp eller lägger man bara matjord över? Kan tänka mig att det ligger stenar kvar i jorden av storleken som jordfräs kanske inte klarar av.
 
  • Stor stenhög och mindre stenar utspridda på en grävt tomtområde, med jordig yta synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas_81
  • Laddar…
Många gånger är det jobbigaste med jobbet at fundera ut hur man skall göra det, Några kvällar i trädgårdsgymmet har du bort största delen av stenarna och får en bra grund att etablera gräsmatta på. (samt en del stenar som det går att "inreda" trädgården med)
 
Med tanke på hur fyllnadsmassan ser ut så skulle jag inte köra någon fräs genom den.
Ser ut o vara någon form av lersandigt

Jag som endå är lite av en gräsfantast skulle nöja mig med att fylla upp med så mycket bra matjord som möjligt och lägga ut det och låta det ligga till sig så länge som möjligt, eventuellt påskynda processen genom att köra det ordentligt blött med vattenspridare. Nu pratar vi om att det står vatten på ytan.

Då kommer det sätta sig och sen låter du det torka upp ordentligt i några dagar o sen gör det sista dvs jämnar ut sättningar innan sådd/utrullning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.