To66e Tobias Ferm skrev:
Jag får nog ringa elektriker. Drog ned säkerhetsbrytaren men pannan fortsatte att köra. Om den inte har batteri förståss..
Finns typ 7 eller 9 säkringar totalt med inne- och utedel så du får bryta flera om du vill stänga av.
 
J Josth skrev:
Finns typ 7 eller 9 säkringar totalt med inne- och utedel så du får bryta flera om du vill stänga av.
Jo men jag drog ned säkerhetsbrytaren som har 3-fas, inte säkringen i skåpet.

Jag kan väl säga såhär att jag är redan säker på att det är pannan som drar ström pga något autoläge med nedkylning och min fråga var om det är kostnadseffektivt att tabort nedkylningsläget eller om det är mer skonsamt för att förhindra exempelvis kondens.. vad vet jag. Finns väl något gott syfte med funktionen antar jag.
 
To66e Tobias Ferm skrev:
Nej, ovanför diagrammet framgår det vad varje färg är. :)
Jo, men dom orden säger ju ingenting om huruvida mätningen görs rätt eller om mätaren är rätt kopplad så att den verkligen mäter producerad effekt negativt.
 
useless useless skrev:
Jo, men dom orden säger ju ingenting om huruvida mätningen görs rätt eller om mätaren är rätt kopplad så att den verkligen mäter producerad effekt negativt.
Jag jämför ju med datan från Ellevio och det överensstämmer med varann iaf.
 

Bästa svaret

To66e Tobias Ferm skrev:
Jo men jag drog ned säkerhetsbrytaren som har 3-fas, inte säkringen i skåpet.

Jag kan väl säga såhär att jag är redan säker på att det är pannan som drar ström pga något autoläge med nedkylning och min fråga var om det är kostnadseffektivt att tabort nedkylningsläget eller om det är mer skonsamt för att förhindra exempelvis kondens.. vad vet jag. Finns väl något gott syfte med funktionen antar jag.
Om man jämför med luftluftvärmepumpar så säger man att man aldrig ska använda autoläget i Sverige eftersom det gör att energiförbrukningen kan öka onödigt mycket. Här har vi tydliga säsonger för uppvärmning och eventuellt kyla på sommaren så det är enkelt att ställa om manuellt mellan värme och kyla några gånger per år beroende på behov.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om man jämför med lutluftvärmepumpar så säger man att man aldrig ska använda autoläget i Sverige eftersom det gör att energiförbrukningen kan öka onödigt mycket. Här har vi tydliga säsonger för uppvärmning och eventuellt kyla på sommaren så det är enkelt att ställa om manuellt mellan värme och kyla några gånger per år beroende på behov.
Tack :)
 
Jag tycker ändå nåt är lurt med mätvärdena. Dels ligger den eventuella kylperioden fel i tiden och dels borde det märkas väldigt tydligt att golven blir kalla om värmepumpen kyler med flera kW 12 timmar i sträck.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara att den räknar omvandlingsförluster i sollcellssystemet som egenförbrukning då dessa stiger när produktionen ökar??
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tycker ändå nåt är lurt med mätvärdena. Dels ligger den eventuella kylperioden fel i tiden och dels borde det märkas väldigt tydligt att golven blir kalla om värmepumpen kyler med flera kW 12 timmar i sträck.
Okej, kanske ska be installatören av solceller undersöka om installationen blev korrekt?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Golvvärmen har väl egen styrning? och i så fall så stänger golvvärmen om det uppstår ett värmeöverskott och även om värmepumpen kan kyla i autoläge så blir den inte av med kylan mot golvet.
 
Tack alla. Det är nog som många av er säger något med mätningen som trots alls är fel. Igår var det sol och moln och man ser direkt att när solen går i moln sänks elförbrukningen.

Nu blir denna tråd offtopic. Jag är kass på detta forum så Admin får gärna hjälpa mig flytta denna tråd till Solenergi.
 
  • Graf som visar elförbrukning och solenergiproduktion över en dag, med sänkning under molniga perioder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.