Jag tror du kan se det som osannolikt att golvet rasar utan förvarning, du lär se både sprickbildning och delar som lossnar på undersidan långt innan det föreligger någon rasrisk. Ett dolt fel är ju som sagt något du inte kunde ha upptäckt eller undersökt och heller inte haft anledning att leta efter. Om tidigare ägare presenterar att garaget är byggt för 4 år sedan med snygga bygghandlingar från konstruktör och montör så finns det litet eller inget fog för att göra en djupare undersökning av hållfastheten på golvet. Har garaget en enkel betongkonstruktion som ser ut att vara från 50talet så finns det all anledning att anta att den kanske sett sina bättre dagar och här är det då snudd på omöjligt att få det till ett dolt fel. I alla fall så utkrävs ersättning genom att du stämmer säljaren i rätten vilket är en process som för alla inblandade nog inte ska ses som trivial så om det inte rör väldigt stor belopp och man är väldigt säker på sitt case bör man nog överväga om det inte är bättre att fokusera på sitt och hur man bäst åtgärdar problemet. Man kan ju inte förvänta sig att tiden stått still, är huset gammalt så är huset gammalt material åldras precis som vi.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
K kattparet skrev:
Så var ska man vända sig då?
Om det är bärigheten som är ditt problem så lär väl någon byggnadsingenjör eller någon vettig byggfirma kunna hjälpa till.
 
Låt först någon sakkunnig titta på betonggolven. Troligen är det ingen fara.

Det som du beskriver som halvfärdigt, vad är problemet där, utom utfällningar?
 
H hempularen skrev:
Låt först någon sakkunnig titta på betonggolven. Troligen är det ingen fara.

Det som du beskriver som halvfärdigt, vad är problemet där, utom utfällningar?
Det är väl egentligen inget mer fel än just utfällningarna. Har ju läst att det kan vara ett tecken på karbonatisering av betongen, och att armeringen tar stryk.

Möjligt att man skulle behöva ventilera bättre, finns vad jag kan se en ventil, men det är ingen miljö man vill krypa ner i, det ser ut som nån kunde blivit begravd där under, skämt åsido, hade jag kunnat hade jag fyllt igen med jord och någon form av isolering, men det kanske inte är så simpelt.
 
H hempularen skrev:
Låt först någon sakkunnig titta på betonggolven
Nu känner jag mig vilse men sakkunnig? Typ byggfirma? Murare?
 
Eller byggnadsingenjör.
 
H hempularen skrev:
Eller byggnadsingenjör.
Det lustiga är att jag har en bekant som läser till byggingenjör, men han har inte kommit så långt i utbildningen än.
 
Som sagt, du kan vända dig till ditt försäkringsbolag, för rådgivning, inte för ersättning.
De kan eventuellt skicka ut någon för att göra en fukt-mätning och ge er bra förslag på någon i närheten som kan hjälpa er vidare. Men kostnaden för att åtgärda något kommer landa helt på er.

Men baserat på vad som förtydligats nu ser det inte ut att vara något som är akut i närtid, så jag skulle snarare rekommendera er att anlita en besiktningsman (eller någon annan person i bekantskapskretsen som har god kunskap om gamla hus) för att lära känna ert hus. Det låter som att ni enbart har läst ett protokoll.

Ni behöver gå igenom hela huset tillsammans med någon som kan förklara för er vad ni har, vad som bör prioriteras och vad som kan ignoreras.

På beskrivningen som getts här kan allt från en avfuktare i "kulverten" vara nog för att lösa problemet, men det kanske (om än osannolikt) behövs stämp för att stötta upp golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.