Hejsan
Jag har precis införskaffat mig en HQ 315 och är kluven hur jag ska prioritera placeringen av laddstationen.
Jag har ett rätt så U-format gräsyta så den bästa placeringen, vad jag kunde läsa mig till, är i ena änden (se blå markering)
Här får den skugga i stort sett hela dagen och jag kan dra guidekabeln runt hela gräsytan MEN den är väl synlig från vägen.

Alternativ två (röd markering) är centralt i trädgården. Här är det soligt mer eller mindre morgon till kväll och jag vet inte om jag kan dra guidekabeln på ett effektivt sätt. Fördelen är att den är gömd.

Hur ska man prioritera? Hur skulle ni gjort? Satellitbild på en trädgård med markeringar för planerad placering av laddstation för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lär funka på båda platserna skulle jag säga.
Det är en fördel om laddaren står vid den största klippytan.

Om den placeras vid röd punkt så dra ut guiden i en vid båge och låt den löpa upp till framsidan av huset.
 
  • Gilla
DDelight
  • Laddar…
Röda pluppen är helt ok utifrån den där bilden skulle jag säga.
Är klipparen längst ner i höger hörn kanske den får snurra runt lite innan den hittar hem, men det är inte många minuter det rör sig om skulle jag tro. Jag har en 450x med tre guider, men vissa områden är värre än hela din trädgård där den får snurra runt och söka efter guiden. Kör den av de två placeringarna som du tycker är bäst frånsett guidedragning så blir det bra.

Skugga på plats röd löser du med någon form av tak över klipparen bara. Tror det är väldigt sunt att ha den i skugga, framförallt en maskin som ofta står och laddar.
 
Hur ska man dra guideslingan effektivast från den röda isf? Räcker det om man drar den till ena hörnet, eller går de skarva? Eller ska man strunta i den helt?

Räcker det med ett tak till laddstationen för att undvika solen? Känns som det kommer bli rätt varmt ändå.

Tack för svar!
 
  • Gilla
Jan_G
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Röda pluppen är helt ok utifrån den där bilden skulle jag säga.
Är klipparen längst ner i höger hörn kanske den får snurra runt lite innan den hittar hem, men det är inte många minuter det rör sig om skulle jag tro. Jag har en 450x med tre guider, men vissa områden är värre än hela din trädgård där den får snurra runt och söka efter guiden. Kör den av de två placeringarna som du tycker är bäst frånsett guidedragning så blir det bra.

Skugga på plats röd löser du med någon form av tak över klipparen bara. Tror det är väldigt sunt att ha den i skugga, framförallt en maskin som ofta står och laddar.
Jag kanske kom på ett tredje alternativ, se gul markering.
Den hamnar då något intryckt med 3m bredd mellan ett (välorganiserat) vedskjul och en häck. Blir det för tight? Där kan jag ju också dra en guidekabel runt hela gräsytan plus att det är något bättre skyddat från solen.
 
  • Satellitbild över en tomt med markerade områden där en husgrund, vedskjul, och häck är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsyta med ett rödfärgat vedskjul till vänster och en häck till höger, möjligt område för kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

D DDelight skrev:
Jag kanske kom på ett tredje alternativ, se gul markering.
Den hamnar då något intryckt med 3m bredd mellan ett (välorganiserat) vedskjul och en häck. Blir det för tight? Där kan jag ju också dra en guidekabel runt hela gräsytan plus att det är något bättre skyddat från solen.
Tycker det skulle fungera mer än utmärkt. Bruksanvisningen säger ju tre meter fritt runtom, och det är många som har mindre än så. Du behöver förmodligen bara ställa ner radiosignalen från laddstationen till 0 så att klipparen inte fastnar bakom vedskjulet, men det är inget konstigt. Sen guiden ut mellan träd och vedskjul och vidare bort runt huset. Hade alltså inte dragit guiden enligt ditt blåa streck, utan gått mellan träd/buskar och huset för att få den mer i mitten av gräsytan. Sen hela vägen till framsidan.

Är det sedan så att det inte fungerar bra, utan du behöver flytta till röd plupp, så är det inte mycket jobb att skarva om begränsningskabeln och flytta delar av guiden. Men jag tror det skulle fungera fint.
 
tensiden tensiden skrev:
Tycker det skulle fungera mer än utmärkt. Bruksanvisningen säger ju tre meter fritt runtom, och det är många som har mindre än så. Du behöver förmodligen bara ställa ner radiosignalen från laddstationen till 0 så att klipparen inte fastnar bakom vedskjulet, men det är inget konstigt. Sen guiden ut mellan träd och vedskjul och vidare bort runt huset. Hade alltså inte dragit guiden enligt ditt blåa streck, utan gått mellan träd/buskar och huset för att få den mer i mitten av gräsytan. Sen hela vägen till framsidan.

Är det sedan så att det inte fungerar bra, utan du behöver flytta till röd plupp, så är det inte mycket jobb att skarva om begränsningskabeln och flytta delar av guiden. Men jag tror det skulle fungera fint.
Härligt då tror jag vi kommer köra på det.
Vi får nog ändå dra den ungefär som den blå då satelitbilden inte är up to date så att säga, diverse lekstuga, sandlåda studsmatta är mitt i smeten :)
Första gräsklipparen här men guidekabeln är väl till för att roboten ska lättare hitta tillbaka till laddstationen?
 
D DDelight skrev:
Härligt då tror jag vi kommer köra på det.
Vi får nog ändå dra den ungefär som den blå då satelitbilden inte är up to date så att säga, diverse lekstuga, sandlåda studsmatta är mitt i smeten :)
Första gräsklipparen här men guidekabeln är väl till för att roboten ska lättare hitta tillbaka till laddstationen?
Yes. Och även köra ut.
Klipparen kör antingen ut slumpat från laddstationen eller följer guiden ut till ett visst avstånd och börjar klippa där. Det för att du skall kunna "tvinga" fram att den åtminstone börjar klippa längst bort på framsidan exempelvis.

När batteriet sen börjar ta slut och klipparen vill hem och ladda börjar den söka efter guidekabeln. När den hittat den följer den kabeln hem. Här är standardtipset att ändra standardinställningarna så att den börjar söka efter guiden med en gång. Annars irrar den runt och letar efter laddstationen en stund innan den väljer att söka efter guiden. Totalt idiotisk standardinställning om du frågar mig.

Var också noggrann med att tänka till vid behov när du drar guiden. Klipparen kör alltid på vänster sida om guidekabeln sett in mot laddstationen. Har du det tight någonstans vill du alltså sätta guiden så du har mer fritt utrymme på den sidan.
 
  • Gilla
DDelight
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.