Hej Forumet!

Jag är lite ny gällande detta med hus och smartmätare och har identifierat flera dagar nu att kurvan på förbrukningen ökar i förhållande till hur varmare de blir. Smartmätaren verkar inte vara felkopplad vilket var första tanken.

Jag gissar på att min luft/vatten värmepump av märket Mitsubishi har något autoläge och drar igång någon nedkylningsläge. Tyvärr är panelen svår att komma åt. (En annan historia)

Min korta fråga är, är det kostnadseffektivt att tabort autoläge/nedkylningen? Bifogar bild på energikurvan för hela huset.
Ska man som lekman pilla på inställningarna eller låta en firma se över dessa?
 
  • Graf som visar energiförbrukning med toppar i konsumtion kopplat till värmepumpens aktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser väldigt mystiskt ut. Du menar att du har aktiv kyla installerat i huset? Men inte kan den börja kyla kl 06 på morgonen då förbrukningen börjar stiga!? Vansinnigt i så fall. I vilket land bor du?
 
Vad visar grafen? Vad är det för värmepump och vad är kopplat till den?
 
Hej,
Bor i Stockholm och grafen visar husets förbrukning, produktion av solpaneler.

Enda jag har som drar ström när jag inte är hemma är kyl, frys, FTX, luft/vatten värmepump och avfuktare i krypgrunden.

Jag tycker det är väldigt knepigt.

Bild på värmepump, det som är kopplat till den? Menar du vad den är till? Varmvatten för konsumtion och till golvvärme.
 
Redigerat:
Om värmepumpen skulle börja kyla huset sex på morgonen så borde det märkas när radiatorerna blir iskalla, så troligen är det något annat som händer
 
Ok, så du menar att du har en särskild version av luftvattenvärmepump som klarar av att köra kyla i golvslingorna vid behov? Trodde bara det var Daikin som kan göra så i golvslingor.

Känns som det behövs riktiga elmätare på bara värmepumpen ute- och innerdelar så man kan logga bara den förbrukningen.
 
J Josth skrev:
Ok, så du menar att du har en särskild version av luftvattenvärmepump som klarar av att köra kyla i golvslingorna vid behov? Trodde bara det var Daikin som kan göra så i golvslingor.

Känns som det behövs riktiga elmätare på bara värmepumpen ute- och innerdelar så man kan logga bara den förbrukningen.
Jag menar ingenting, läser i manualen :)
Och jag tolkar att autoläge innebär att den kyler? Jag kan inte något annat i huset som skulle bete sig såhär ju mer sol det är. När det är molnigt är kurvan annorlunda.
 
  • Användarmanual för klimatsystem med skärmbild och förklaringar av funktioner och inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle prova att stänga av värmepumpen helt för att bli säker på att det är den som beter sig underligt.
 
P Plutus skrev:
Om värmepumpen skulle börja kyla huset sex på morgonen så borde det märkas när radiatorerna blir iskalla, så troligen är det något annat som händer
Har golvvärme så märker inte det så mycket. Golvet är 21,6 och innertemperatur är inställd på 20.
 
kashieda kashieda skrev:
Jag skulle prova att stänga av värmepumpen helt för att bli säker på att det är den som beter sig underligt.
Kan testa det och kolla smartmätare innan och efter och se hur mycket förbrukningen minskar.
 
Kylbehovet i huset är tidsförskjutet i förhållande till solkurvan så det är ett extremt mystiskt diagram du har. På morgon och förmiddag är det svalt i huset och först på middag, eftermiddag och kväll måste det kylas om det är varmt.
 
kashieda kashieda skrev:
Jag skulle prova att stänga av värmepumpen helt för att bli säker på att det är den som beter sig underligt.
Jag får nog ringa elektriker. Drog ned säkerhetsbrytaren men pannan fortsatte att köra. Om den inte har batteri förståss..
 
J Josth skrev:
Kylbehovet i huset är tidsförskjutet i förhållande till solkurvan så det är ett extremt mystiskt diagram du har. På morgon och förmiddag är det svalt i huset och först på middag, eftermiddag och kväll måste det kylas om det är varmt.
Ja då förstår inte vad annat i huset som slukar energi samtidigt som solen lyser. Har Solpaneler kan jag tillägga som blev installerade för några veckor sedan...
 
Då är det väl så enkelt att diagrammet visar den el du producerar som om den vore förbrukad?
 
useless useless skrev:
Då är det väl så enkelt att diagrammet visar den el du producerar som om den vore förbrukad?
Nej, ovanför diagrammet framgår det vad varje färg är. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.