T
Köpte Gardenas premiumkopplingar förra året till alla mina slangar. Dom fungerade kanon, men var tyvärr inte frostsäkra. Nu har jag läckage överallt och behöver byta kopplingar.

Någon som kan rekommendera några bra frostfria metallkopplingar?
 
Finns det kopplingar, som tål att frysa med vatten kvar inuti ??? Det har jag aldrig hört talas om. Även om kopplingarna skulle klara sig, så kan ju rören/ slangarna spricka när vatten fryser till is.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Även metallkopplingar fryser sönder!
Antingen släpper du ut vattnet ur slangarna över vintern eller byter till kopplingar utan sk "stoppkontakt".
Då rinner vattnet ut automatiskt om man tar bort "bevattningstillbehöret"
 
För att en koppling inte ska riskera att frysa sönder så måste den tömmas på vatten, det finns ingen annan utväg.
 
Har du en kompressor så mecka ihop en koppling tryckluft/gardena och blås ur alla slangar. Förvar dem isärkopplade.

Även vattenutkastare kan frysa om de har slang ansluten på vintern

Har du mycket slang kan det vara en idé att dra ut pem-slang till strategiska ställen och sätta utkastare. Tänk på att den också behöver tömmas.
 
Även om man monterar bort kopplingarna på "gardena-slang" så mår den inte bra av frysning en utan bör förvaras frostfritt eller tömmas på vatten.

Som @toolman77 är inne på kan det vara en bra ide att gräva ner PEM-slang till strategiska ställen, den har lägre flödesmotstånd än vanlig slang. Själva pem-slangen klarar av att frysa men kopplingarna till den mår däremot mindre bra av frysning när de är fulla med vatten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.