Hej, Jag och min sambo har precis köpt hus, i huset, som är av visst renoveringsbehov, står det idag en elpanna. Pannan fungerar hittills utmärkt men jag börjar känna att jag vill veta mer om den för at känna mig säkrare på hela proceduren. Det finns bland annat vred på toppen med tuschad text "påfyllning värme". Är det någon som sitter inne på eller vet någonstans jag kan få tag på instruktionsbok till denna gamla panna? (bifogar bilder som visar på tillverkare och leverantör. (Jag har varit i kontakt med företaget som idag äger varumärket men de kan inte hjälpa till tyvärr.

Med vänliga hälsningar
Marcus

Äldre elpannas typskylt och reglage, Exoverken AB, med tekniska specifikationer och företagsinfo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla elpanna i pannrum med rör, vred och mätare, efterlyser instruktionsbok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal elpanna i ett pannrum med värmejusteringsvred och mätare, behov av instruktionsbok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal elpanna med rör och vred märkta "påfyllning värme" samt en etikett för tillverkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ingen elpanna, utan en vedpanna.

Det är ingen komplicerad konstruktion, så det borde inte vara så svårt att reda ut hur den fungerar.
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ingen elpanna, utan en vedpanna.
Den är ombyggd och har fungerar nu som direktverkande elpanna med 2st elpatron som jag förstått det.
 
Är den ansluten till skorstenen?
 
Ja det stämmer, den är fortfarande ansluten in i murstocken/ skorstenen, dock inget vi testat eller fått sagt hur pass länge sedan den eldades i.
 
Kan vara väldigt stora värmeförluster via skorstenen om anslutningen inte är tätat där och vedeldning är spärrat. Dags att satsa på en bra värmepump anser jag. Elpanna blir dyrt i drift numera.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Byyyyt! Måste ju vara ett svart hål i plånkan när elräkningen kommer? Eller bor du i område 1?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.