Jag har hört talas om någon som fått avslag på förhandsbesked (eller bygglov) för att tomten låg för nära en hästgård. Jag har inte alla fakta i detta fallet och när jag hörde det avfärdade jag det hela som struntprat och tänkte inte mer på det (det var några år sen)

Nu håller vi på att söka förhandsbesked för en tomt som ligger nära både en hästgård och en massa hästhagar.

Vad tror ni?? Kan det bli problem?? Har ni hört om någon som fått problem eller har ni själva haft det??
Eller ännu bättre... har ni fått positivt förhandsbesked trots att ni haft gård med djurhållning i närheten??
 
Det finns någon regel om att du inte får bygga närmare djurstallar än 500 meter. När jag höll på med bygglovet var det en del dividerande om det. Jag hade 450 meter till närmsta djurstall och har känslan av att jag fick någon slags dispens.
Hur detta fungerar i praktiken vet jag inte riktig. Ritar man upp en cirkel med 500 meters radie runt varje djurstall som finns och förbjuder nybyggnad där blir en väldigt stor del av Sverige obebyggbart.
 
andersmc

Då måste det ju finnas en definition på djurstallar... Hur många man har t ex??
Håller med att om man inte får bygga inom en radie på 500 meter så blir det inte så mycket byggt. Och hur gör man om vi bygger först... Sen kommer någon på att jag/vi ska ha lite djur här...

Svårt sånt där...
Hagar då?? Finns det begränsningar där??
Måste ut och stega upp grannbygden :)
 
Det finns i lagstiftningen och regelverket inbyggt olika rimlighetsbestämmelser, som gör att undantag kan göras. Det är t.ex. inte lämpligt ur samhällssysnpunkt att anlägga ett helt villakvarter intill en ridskola, eller vice versa. Men att däremot anlägga enskilda bostadshus några hundra meter från en djurgård, torde inte bemöta några stora hinder, utan en dispens medges vanligen. Det hela beror också på vilka alternativ som finns till buds.
 
Swetrot

Låter bra!!
Den aktuella tomten som vi sökt ligger ganska nära en hästgård. Vet dock ej hur många djur de har och mellan vår tomt och hästgården finns det ett relativt nybyggt hus (byggt för max 5 år sen)
Det där med djurhagar förbryllar mig lite också... De är ju inte bestående, finns det bestämmelser där också?? Det låter inte rimligt att något icke bestående skall ligga till grund för ett negativt förhandsbesked...
 
Bestämmelserna är tänkt att skydda djurhållarna. Låt oss säga att det tillåts bygga nära en ridskola, där man investerat flera miljoner i stallar, hästar och ridhus. Sedan byggs det och i husen föds barn som är överkänsliga mot pälsdjur, hästar i synnerhet. Då skulle husägarna kunna börja processa för att en ridskola, förlagd mitt ibland bostäder, inte skall finnas där.

Det här är ingenting som sker över en natt precis, men städer har en tendens att bli större och bre ut sig, och det har varit många uppslitande tvister i olika kommuner där bostäder och djurhållning kolliderat. Efter 30 år har kanske både hus och ridskola bytt ägare ett par gånger, och några nya hus har tillkommit, och kanske har ridskolan legat nere ett par år, men vill återuppta verksamheten igen.

Vägverket driver just nu flera liknande tvistemål, men där handlar det om att de anser att kommunerna tillåter bostäder för nära motorvägarna. Sedan får vägverket bekosta dyra bullerplank när de boende klagar.

Lagen är, och bör, vara tvingande för den som har så kallad "störande verksamhet", men man måste försöka ta lite hänsyn till dem också.
 
Swetrot

Jag kan förstå vissa argument om varför man inte bör bygga för nära djurgårdar men å andra sidan måste ju varje enskild människa ta lite ansvar och ha lite sunt förnuft. (nu vet jag att det ofta inte är så)

Vill vi bygga på en tomt som ligger relativt nära en hästgård så är vi ju medvetna om att det finns djur i närheten.
Om vi sen av en eller annan anledning säljer huset måste man ju acceptera att priset inte kan bli det högsta eftersom kundkretsen som kan tänkas köpa huset är begränsad. (alla vill ju inte bo nära djur)
Om man senare även hamnar i en situation där man själv eller någon i hushållet utvecklar allergi så kanske man får tänka tanken (först från början innan man bygger) att djuren var där först eller hur man ska säga...

I vårt fall är det inte aktuellt med utbyggnad av "staden".
Tomten ligger ute på "landet" och kommer nog att så förbli väldigt länge (många generationer fram).
 
Vi hade en viss diskussion om detta med avståndet till djurstallarna med vår handläggare på Miljö-& hälsoskyddsnämnden. Det här är lite samma som det där med att man måste bygga ett handikappanpassat badrum när man bygger nytt, även om det i nuläget inte behövs. Kommunen har ansvar för hälsa och miljö, och de vill inte ha något krångel i framtiden. Därför är det enklast för dem att säga "nej", så vet de säkert att de slipper en massa klagomål och anmälningar i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.