Jag ska gjuta en sockel och sen mura upp en mur för montering av växthus Vitavia Cassandra 11500, mått drygt 4,5x2,5 m.

Muren ska vara 50 cm hög, hur breda Leca behöver jag för att det ska bli stabilt nog. Räcker 90 mm? Såg att det fanns såna här med spår för armering, skulle det duga utan armering också?
https://www.se.weber/leca/leca-blockmurblock/lecar-block-90

Jag tar också gärna tips på underarbete. Ska gräva ur i helgen, ta bort befintlig matjord etc.
 
Redigerat:
Ja absolut räcker 90mm block, det är höjden som avgör om du behöver armera eller inte i varven.
Behövs nog inte då det gäller ett växthus men lätt lägga armering på ett par varv. Dock så på 50cm blir det ju i princip 2 varv med leca som är 200mm höga, lr iaf 46cm. Så där tror jag inte du behöver tänka på armeringen

Kolla min tråd när jag gjorde växthuset ifjol, exakt som du beskriver men bara 1 varv med leca
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Jag grävde ut ordentligt där sockeln skulle vara. La markduk. Fyllde upp o paddade med makadam. Sen 2skiften med leca. Körde på 15cm men 9går också. Lite mindre yta att fästa växthuset på bara. Jag skruvade fast en 34x145 trall ovanpå som jag sen satte vxthuset i.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
B
90 blir stabilt, med tanke på att det är 50cm högt. Däremot kan jag tycka att 12cm brukar kännas betydligt stadigare. Har för mig att 12cm är den dimension man har på icke bärande innerväggar.

Bistål blir bra i murade konstruktioner. murverk. https://www.byggmax.se/murverksarmering-p20979

Jag har för mig att armering ska ligga ca 50mm från ytan för att minska risken för rost som spränger muren, vet inte om behandlade bistål kan ligga närmare ytan utan risk. På en 9cm bred vägg är det gränsfall, även om puts bygger en del.

Hur tänker du kring 50cm höjd? Ett lecablock är ca 19cm, säg 20cm per skifte med murbruk. 40 eller 60cm höjd blir i alla fall enklare att mura. Det går att såga leca med specialblad i tigersåg eller diamantklinga i vinkelslip. Men jag brukar planera murning för att minimera onödig sågning.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
B BSOD skrev:
90 blir stabilt, med tanke på att det är 50cm högt. Däremot kan jag tycka att 12cm brukar kännas betydligt stadigare. Har för mig att 12cm är den dimension man har på icke bärande innerväggar.

Bistål blir bra i murade konstruktioner. murverk. [länk]

Jag har för mig att armering ska ligga ca 50mm från ytan för att minska risken för rost som spränger muren, vet inte om behandlade bistål kan ligga närmare ytan utan risk. På en 9cm bred vägg är det gränsfall, även om puts bygger en del.

Hur tänker du kring 50cm höjd? Ett lecablock är ca 19cm, säg 20cm per skifte med murbruk. 40 eller 60cm höjd blir i alla fall enklare att mura. Det går att såga leca med specialblad i tigersåg eller diamantklinga i vinkelslip. Men jag brukar planera murning för att minimera onödig sågning.
Muren behöver vara exakt 50 cm för att det ska funka med dörren till denna byggsats. Annars får jag göra nån slags tröskel som är 10 cm... kanske kan anpassa höjden via den gjutna sockeln?
 
Gräv bara 10cm djupare så löser det väl sig? Eller jag kanske tänker fel. Verkar drygt att behöva såga ner blocken på höjden och tror dessutom att det blir trixigt att få de jämna. Går ju så klart att jämna till med bruk men då får du räkna in det också. Och glöm inte som en del redan skrivit. Blocken är 19cm höga men du ska på med 1cm bruk mellan så därför man räknar hela 20tal för varje lager så att säga
 
B
BiFuel BiFuel skrev:
Muren behöver vara exakt 50 cm för att det ska funka med dörren till denna byggsats. Annars får jag göra nån slags tröskel som är 10 cm... kanske kan anpassa höjden via den gjutna sockeln?
Är nog enklast att anpassa formen, det är ju bara vid tröskeln det blir lite annorlunda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.