Q
L Leftyyy skrev:
Hur länge måste man ha varit medlem för att ha okej åsikt? Sa aldrig att det var billigt men som marknaden är så är det ett rimligt pris vare sig du vill eller inte. Mvh snickarn
Det är pga såna som du som det inte längre går att förlita sig på svar gällande offertfrågor. Inte bara har du skapat ett nytt konto för att kunna hissa priser på fönsterbyten, du har även skappat minst ett konto för att "gilla" dina egna inlägg. Vad heter du på ditt riktiga konto? Byggahus borde stoppa sådant här, med någon slags verifiering. Det blir bara fler och fler som gör som Leftyyy... Det förstör forumet helt!
 
  • Haha
Leftyyy och 1 till
  • Laddar…
Q Adde byggahus skrev:
Det är pga såna som du som det inte längre går att förlita sig på svar gällande offertfrågor. Inte bara har du skapat ett nytt konto för att kunna hissa priser på fönsterbyten, du har även skappat minst ett konto för att "gilla" dina egna inlägg. Vad heter du på ditt riktiga konto? Byggahus borde stoppa sådant här, med någon slags verifiering. Det blir bara fler och fler som gör som Leftyyy... Det förstör forumet helt!
tror du på ufon och spöken också
 
  • Haha
TechChad
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Om jag skulle lämna fastpris för byte av dörrar (med allt runtomkring foder plåt och dylikt) så skulle jag nog säga 1 dag per dörr när det "bara" handlar om tre dörrar. Nee, det tar säkert inte tre dagar, men det tar säkerligen två och sen behöver man lite marginal på det för eventuella strul på vägen. Sen kanske jag har tur och får ihop allt på 1dag, bra för mig.

När man lämnar fastpris måste man ta med alla värsta scenarier som kan hända, för annars går jag ju back på jobbet.

Sen om man tycker 750h/tim är dyrt så får man väl leta efter någon annan. Det finns det säkert dom som är billigare. Regel nr 1 är att alltid ta in tre offerter, men det är sällan folk följer den regeln...
Ta in tre offerter? De flesta snickare/hantverkare är inte intresserade i jobb som bara tar tre dagar, och svarar inte ens. Eller säger dom: jag ska titta på det på fredag. Vilket aldrig händer.
Jag är så less på sådana.
 
  • Gilla
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
Q
L Leftyyy skrev:
tror du på ufon och spöken också
Nej och inte på dig heller!
 
  • Haha
Leftyyy
  • Laddar…
T
T Thomas_Blekinge skrev:
Ta in tre offerter? De flesta snickare/hantverkare är inte intresserade i jobb som bara tar tre dagar, och svarar inte ens. Eller säger dom: jag ska titta på det på fredag. Vilket aldrig händer.
Jag är så less på sådana.
Absolut, men det handlar ju om tillgång och efterfrågan. Självklart vill jag hellre ta jobb där jag har trygga timmar i 2 månader framåt framför att göra ett litet jobb på 3 dagar. Skulle det däremot inte finnas några jobb att göra så skulle alla vara på en som hökar.

Kontentan av det blir att vill man ha det bra gjort så får man antingen vara ute i riktigt god tid (inte alltid det hjälper) eller "vara glad" att man får någon som kan göra det även om det är lite i överkant på priset mot vad man själv tycker.
 
  • Gilla
Berntpeter och 1 till
  • Laddar…
Ni verkar sitta och spekulera som vanligt vad som är rimligt eller inte, helt utan att veta förutsättningarna för bytet. Någon i tråden som varit och kollat?
 
  • Gilla
Berntpeter och 1 till
  • Laddar…
Härligt med heta diskussioner!

Jag slänger in en pinne i elden. Står inför fönsterbyte om några veckor och snickaren som ska göra jobbet tar 625 kr/h (innan rot) och 10% påslag på material (Ej Ahlsell ) då jobbet görs på löpande räkning. Snickarens gissning är ett snittpris per enhet blir 3500 ink material och moms efter ROT. Rivning, fönsterbyte, foder in- och utvändigt, plåt, salning, sophantering osv för fullt färdigt resultat.

Vad utfallet blir kvarstår att se. Några fönster ser bedömt lätta ut. Några ser jobbigare ut med kakel jäkligt tight som nog behöver bytas utifrån på ställning. Men det blir vad det blir.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Helt otroligt att det är som det är med hantverkare. Tänk om en tandläkare inte var intresserad av att laga tänder såvida inte hela käften var svart på dig eller om en bilmekaniker bara fixade vilar där motorn havererat. Men det blir väl att "någon annan" får ta de små jobben men tänker alla så så finns det inte "någon annan".
 
  • Gilla
Garagebyggare och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Härligt med heta diskussioner!

Jag slänger in en pinne i elden. Står inför fönsterbyte om några veckor och snickaren som ska göra jobbet tar 625 kr/h (innan rot) och 10% påslag på material (Ej Ahlsell ) då jobbet görs på löpande räkning. Snickarens gissning är ett snittpris per enhet blir 3500 ink material och moms efter ROT. Rivning, fönsterbyte, foder in- och utvändigt, plåt, salning, sophantering osv för fullt färdigt resultat.

Vad utfallet blir kvarstår att se. Några fönster ser bedömt lätta ut. Några ser jobbigare ut med kakel jäkligt tight som nog behöver bytas utifrån på ställning. Men det blir vad det blir.
L Leftyyy skrev:
tror du på ufon och spöken också
H Hans G2 skrev:
Härligt med heta diskussioner!

Jag slänger in en pinne i elden. Står inför fönsterbyte om några veckor och snickaren som ska göra jobbet tar 625 kr/h (innan rot) och 10% påslag på material (Ej Ahlsell ) då jobbet görs på löpande räkning. Snickarens gissning är ett snittpris per enhet blir 3500 ink material och moms efter ROT. Rivning, fönsterbyte, foder in- och utvändigt, plåt, salning, sophantering osv för fullt färdigt resultat.

Vad utfallet blir kvarstår att se. Några fönster ser bedömt lätta ut. Några ser jobbigare ut med kakel jäkligt tight som nog behöver bytas utifrån på ställning. Men det blir vad det blir.
Låter rimligt ;)
 
A AndersS skrev:
Vad är det för fasad?
Kan dörrarna bytas utåt eller inåt?
Hur ser smygarna på ut och insida, dvs hur mycket arbete krävs det för att färdigställa?

Priset på helglasade altandörrar kan ses som normalt om det är träfönster och alu-klädda och U-värdet är ok, finns även de med lite högre beroende av antal energiglas/argon.
Kul att det blev lite fart på den här tråden till slut! Svar på några frågor:
- Arbetskostnaden var utan ROT, materialkostnaden blev därför fel också eftersom jag räknade ut den som totalen minus arbetskostnad utan ROT. Detta borde vara mer rätt (med ROT). Arbete ca 12000, material ca 41000.
- Träfasad
- Det är träfönster
- Två dörrar kan bytas utifrån, en måste tas inifrån
- Svårt att bedöma hur mycket jobb det är med smygar mm
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Davidbagare Davidbagare skrev:
Om du har en snickare som bara hinner byta en altandörr per arbetsdag så föreslår jag att du letar efter en ny snickare.
Det där är ju en fråga om hur bra slutresultat man är ute efter.
Jag kan byta en dörr med karm på tre timmar... Men är det snyggt gjort då? Om jag ska göra det estetiskt så har jag nära en timme med enbart ställtid för redskapen.
Sedan vet vi inte hur grundförutsättningarna ser ut. Är dom gamla karmarna spikade och halvruttna så kan det ju vara många timmars jobb bara med att fixa med salning och dom dålda felen bakom karmen.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
madsfrollasen madsfrollasen skrev:
Hej!

Vi har tre altandörrar i vår villa som vi vill byta till helglasade. Har fått offert på ca 53 000 kr för detta: Dörrar från ERA fönster, U värde 1,1, 9x21, lås på två av dörrarna, inkl installation och bortforsling av gamla dörrar.

Är detta ett rimligt pris? Tyckte det var dyrt men är dåligt insatt.
Det beror sig helt och hållet på förutsättningarna och hur mycket kringarbete det innebär att byta dessa. Man kan byta ett fönster på ett par timmar men samma fönster kan även ta två arbetsdagar att byta. Allt beror på omkringliggande arbeten.
 
madsfrollasen madsfrollasen skrev:
- Arbetskostnaden var utan ROT, materialkostnaden blev därför fel också eftersom jag räknade ut den som totalen minus arbetskostnad utan ROT. Detta borde vara mer rätt (med ROT). Arbete ca 12000, material ca 41000.
Om det är standarddörr (lagersortiment) och ingen speciell utformning,, standard vit, samt helglasad med båge storlek t.ex. 10*20 utan alu-beklädnad och U=1,1 tycker jag priset är lite högt om det bara är träutsida utan beklädnad. Men återkom gärna med vilka dörrar det är, just nu gissar vi ganska friskt i tråden utan att veta vilka dörrar som avses.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ta in tre offerter? De flesta snickare/hantverkare är inte intresserade i jobb som bara tar tre dagar, och svarar inte ens. Eller säger dom: jag ska titta på det på fredag. Vilket aldrig händer.
Jag är så less på sådana.
Detta är bara lögn.
 
T twoody skrev:
Detta är bara lögn.
Finns nog olika grader av osanning. Jag har en vattenutkastare som läcker och har kärvat. Ringde 6 st olika rörmokarefirmor, 5 av dem svarade inte i telefon trots att jag höll på en hel förmiddag. Kontaktformulär har jag gett upp för länge sen, oftast noll och ingen respons där. Sjätte firman svarade, första kommentaren var "har du kollat med nån annan, har jäkligt mycket att göra". Jag sa att du är den enda somvarade, okej sa han skicka sms så återkommer jag på fredag. Ingen ringde på fredag. SKickade mail på måndag, då svarade han på kvällen och sa att han hade ringt på fredag men jag inte svarade (hade telefonen i fickan hela tiden, då jag trodde han skulle ringa), fel nummer hävdade han. Det är omöjligt då jag skickade sms till honom.

Är inne på år tre med att få fatt i en snickarfirma som kan göra en vanligt utbyggnad på plintgrund. Har kontaktat 14 firmor via mail (då det är svårt att beskriva hur vi vill ha det genom telefon), de flesta svarar inte ens, en skickade offert men ville inte stå vid den när vi bestämde oss, och jakten går vidare. Man kan bli hur trött som helst. Tänk om vi andra som jobbar med försäljning av tjänst hade betett oss så.

/S
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
epw och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.