Om man vill vara juste mot sin granne, och sälja en mycket liten hörna av sin tomt till dem för att de vill använda den på specifikt sätt, vad kan de administrativa kostnaderna bli? Finns det några här som gjort liknande?

För oss är det inte för att tjäna kosing, då det är typ mindre än 100 m2, utan mer för att vara smidiga med grannen och slippa ha utfarter mm på vår tomt med avtal osv. Delen av tomten ligger så till det egentligen passar bättre att den tillhör deras fastighet, och vi förlorar inte någon yta vi brukar använda. Man kan skriva avtal osv, men vi tycker det vore skönare om allt blev fastslaget genom tomtgräns.

(Vet inte om detta är rätt forum, hoppas admin är snäll och flyttar om det inte passar här).
 
Redigerat:
Jag har redan läst de flesta artiklar som handlar om avstyckning av tomt och sett en del prisexempel. Väldigt svårt att utifrån dem få grepp om vad det skulle kosta att avstå ett hörn som är mindre än 100m2 till grannen. Kan det verligen kosta 35-70 k? Även om alla är överens och det inte finns tveksamheter om nuvarande tomtgräns.
En så liten yta måste ju gå snabbare att kontrollera på plats, och märka ut, om det nu är arbete per timme man ska betala för?
 
  • Gilla
Magnushka
  • Laddar…
B
Lantmäteriet är ruskigt dyra. Hälften av pengarna försvinner nog dit. Är det verkligen vettigt?

Jag hade nog gjort ett avtal med grannen istället, är man snäll så sätter man ju en minimal peng kopplat till avtalet. Då har man ju lite av en hållhake på grannen med, aldrig fel.

Däremot tror jag det kan vara dumt att bara göra en muntlig överenskommelse. I vissa fall kan grannen senare av hävd få fortsätta nyttja ytan på samma sätt. I alla fall en risk för det.
 
  • Gilla
ullis54 och 2 till
  • Laddar…
T
Har köpt tomt, där vi avtalat att jag ska stå för alla kostnader som rör avstyckning och övriga kostnader (även betalat för tomten)
Det känns som en fairdeal då det är jag som vill ha tomten, borde funka för er också kan tyckas?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Lantmäteriet är ruskigt dyra. Hälften av pengarna försvinner nog dit. Är det verkligen vettigt?

Jag hade nog gjort ett avtal med grannen istället, är man snäll så sätter man ju en minimal peng kopplat till avtalet. Då har man ju lite av en hållhake på grannen med, aldrig fel.

Däremot tror jag det kan vara dumt att bara göra en muntlig överenskommelse. I vissa fall kan grannen senare av hävd få fortsätta nyttja ytan på samma sätt. I alla fall en risk för det.
Antagligen blir det inte vettigt, då kostnaderna verkar vara helt horribla. Får fundera på någon form av avtal istället. Tack för din input!
 
  • Gilla
HerrSvedin
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Har köpt tomt, där vi avtalat att jag ska stå för alla kostnader som rör avstyckning och övriga kostnader (även betalat för tomten)
Det känns som en fairdeal då det är jag som vill ha tomten, borde funka för er också kan tyckas?
Jo det skulle ju få bli grannen, köparen, som skulle få ta kostnaden. Hade det rört sig om max 10k så hade de kanske varit intresserade, men tror inte de vill lägga 30k eller mer på bara administrativa kostnader. Men givetvis ska jag fråga dem!
 
  • Gilla
Blomman41
  • Laddar…
OM jag fattar frågeställningen, så är det inte en ren avstyckning som är aktuell. Utan att en liten del av din fastighet skall överföras till grannens fastighet. Det kan man lösa genom en fastighetsreglering, som jag uppfattat kan vara lite billigare än en avstyckning.
 
  • Gilla
ullis54 och 4 till
  • Laddar…
Y yalazy skrev:
Om man vill vara juste mot sin granne, och sälja en mycket liten hörna av sin tomt till dem för att de vill använda den på specifikt sätt, vad kan de administrativa kostnaderna bli? Finns det några här som gjort liknande?

För oss är det inte för att tjäna kosing, då det är typ mindre än 100 m2, utan mer för att vara smidiga med grannen och slippa ha utfarter mm på vår tomt med avtal osv. Delen av tomten ligger så till det egentligen passar bättre att den tillhör deras fastighet, och vi förlorar inte någon yta vi brukar använda. Man kan skriva avtal osv, men vi tycker det vore skönare om allt blev fastslaget genom tomtgräns.

(Vet inte om detta är rätt forum, hoppas admin är snäll och flyttar om det inte passar här).
vi gjorde typ samma när vi köpte tomt. Då handlade det om 100 kvm cirka. Spelar egentligen ingen roll hur stor area det är. Det är det administrativa att nybyggnadskartan ska uppdateras, dom ska ut på plats osv osv.. dom estimerade 60 000 :- det slutade på 45 000 :-.
 
  • Gilla
yalazy
  • Laddar…
Jag tror också ni kan göra roligare saker för dom pengarna, skriv ett servitut som reglerar avsikten och om behovet i framtiden försvinner går plätten tillbaka till er (typ flygande bilar osv).
 
  • Gilla
uribbhammar och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Däremot tror jag det kan vara dumt att bara göra en muntlig överenskommelse. I vissa fall kan grannen senare av hävd få fortsätta nyttja ytan på samma sätt.
Fast spelar det någon roll om man ändå är villig att helt överlåta området utan avsikt att "tjäna kosing".
 
Y yalazy skrev:
En så liten yta måste ju gå snabbare att kontrollera på plats, och märka ut, om det nu är arbete per timme man ska betala för?
Merparten av det som ska göras är rättsliga åtgärder av olika slag som måste göras oavsett. Det är bara en begränsad del av arbetet som blir mindre för att ytan är mindre.

Om det inte finns något tungt vägande skäl att göra just en fastighetsreglering så är det bättre att skriva ett servitut för en så liten plätt. Avlägset hörn, specifik användning, begränsad yta låter som väl lämpat för den lösningen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
hsd
Jag köpte en del av granntomten och då ringde jag upp lantmäteriet och frågade om tillvägagångssätt samt priser, lantmäteriet sköter all formalia oc jag fick 2 alternativ löpande eller fast pris , valde fast pris ca. 12000, kom 2 personer som mätte in tillsammans med mig och grannen och ett par veckor senare kom pappren klart färdigt
Nu var detta ett bra tag sedan men jag rekomenderar att ringa och prata med lantmäteriet
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Vi håller på med ett liknande ärende just nu. I vårt fall ökade kostnaderna pga gamla gränser som var oklara. De behövde alltså bestämma närliggande gränser med GPS för att kunna dra den nya gränsen. Förutom själva mätande på plats som tog en eftermiddag för två man har de gjort en utredning där de tittat på allt kartmaterial sedan 1700-talet då storskiftet ägde rum. Kostnadsuppskattningen ligger på 60k-70k. Är alla gränser inmätta redan borde de vara mycket billigare.
 
  • Gilla
yalazy
  • Laddar…
H hempularen skrev:
OM jag fattar frågeställningen, så är det inte en ren avstyckning som är aktuell. Utan att en liten del av din fastighet skall överföras till grannens fastighet. Det kan man lösa genom en fastighetsreglering, som jag uppfattat kan vara lite billigare än en avstyckning.
Ja det skulle nog juridiskt falla under fastighetsreglering. Men jag gick in och läste på lantmäteriet idag igen, och det verkar vara väldigt dyrt det också. "I ett vanligt ärende blir kostnaden ofta 50 000 till 100 000 kronor, ibland betydligt mer."
 
  • Gilla
agb007
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.