Hej!

Vi har ett traditionellt hus (Fiskarheden Tranan) med en väldigt fin utsikt mot norr. Jag tycker inte att vi tar tillvara på den fina utsikt vi har och undrar om någon har en bra idé för oss?

Det vi söker är egentligen en lösning på två "problem". Dels vill vi nyttja uteplatsen bättre och dels vill vi nyttja utsikten bättre. Det vill säga, en lösningen kan lika väl vara att
- bygga ut (risk att förlora utekänslan?)
- göra ett vinterisolerat uterum (risk att förlora utekänslan?) eller
- göra ett vår/höst uterum och lägga in betydligt fler fönster (risk att förlora utsikten innefrån?)
- eller kanske något vi inte tänkt alls?

Hur ser lösningen ut på vårt problem och vart ska den placeras? Några idéer?

Bifogar bild på hus och planlösning, observera dock att vår planlösning är spegelvänd.

Ett traditionellt tvåvåningshus med vit fasad, grått tak och upplysta fönster, illustrerad mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett Fiskarheden Tranan hus med rum och möbler markerade för att diskutera utbyggnadsidéer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Ekna
 
Åsa Lund
Kan ni bygga nåt som liknar en veranda?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Hej!

Tanken har slagit oss, och hade det varit annat läge än norr skulle det varit ett solklart val, men då solen lyser med sin frånvaro i och med norrläget lutar jag åt att vi behöver något som skyddar mer mot väder och vind...
 
Jag är inne på samma spår. Jag tänker en glasveranda med lätta spröjsade fönster och dubbeldörrar ut i trädgården.
 
  • Gilla
Ekna
  • Laddar…
Åsa Lund
Fördel med veranda är att det har riktigt tak, att hänga lampa i till exempel
 
En uteplats i norrläge lär sällan användas, oavsett vad ni gör. En glasveranda mot utsikten kan vara trevlig, men gör det inte mer lockande att sitta i ständig skugga annat än riktigt varma sommardagar. Kan ni göra en uteplats på västra sidan?
 
  • Gilla
Ekna
  • Laddar…
1 16386 skrev:
En uteplats i norrläge lär sällan användas, oavsett vad ni gör. En glasveranda mot utsikten kan vara trevlig, men gör det inte mer lockande att sitta i ständig skugga annat än riktigt varma sommardagar. Kan ni göra en uteplats på västra sidan?
För en oskyddad uteplats håller jag med dig, men att ha en glasveranda/uterum mot norr ser jag inga problem med över huvudet taget. Det har vi i sommarstugan och uppskattar det skuggiga läget väldigt mycket.

Åt väster blir det tyvärr tight, plus att det inte passar in i vår planlösning heller, blir för långt från köket och utgången blir från TV-rummet (som i vårt fall är ett kontor).
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om ni vill ha ett vackert uterum så behöver ni inte göra som alla andra och sätta skjutpartier längs hela väggen.
Jag tänker att ni kan utforma det som en tät och glasad veranda
[länk]
Jiji Jiji skrev:
Jag är inne på samma spår. Jag tänker en glasveranda med lätta spröjsade fönster och dubbeldörrar ut i trädgården.
Den enda nackdelen som jag ser med en veranda är att vi inte tar in naturen tillräckligt väl, det blir som ett förlängt rum där man inte kan springa in och ut med skor hur man vill. Utanför är det inte många meter till skog och sjö. Med stora öppningsbara partier skulle det kännas närmare på något vänster tror jag även om jag tilltalas av en "verandalösning" då det säkerligen skulle passa in bäst rent estetiskt.
 
Jag har släktingar som har en glasveranda som ingång på sitt hus. De har dubbeldörrar som går att haka upp med haspar så att de kan stå helt öppna. Jag har aldrig upplevt att det är långt mellan ute och inne i det huset.
De har en gångmatta från glasverandans ingång till husets riktiga ingång och där kan man springa med skor utan problem. På sidorna har de ett bort med stolar resp en platsbyggd bänk.

För massor med år sedan (på 1900-talet) brukade jag låna ett litet hus i Kolmården med glasveranda och dubbeldörrar. Inte heller där upplevde jag det som att ute var långt borta. I stora huset på samma gård var det en glasveranda som var helt öppen hela vägen in mot huset och hade dörr ut, dock bara enkeldörr. Men det var väldigt öppet och nära.

Det är lite "hårt" med vanliga prefab skjutdörrspartier på ett hus som ert men det att det skulle nog kunna fungera om man gör något som är anpassat Kanske fasta fönsterpartier i trä och skjutdörrar i trä (om det nu går, känns tveksamt när jag skriver det.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.