BirgitS BirgitS skrev:
Ska man dra in el i badrummet från ett annat rum, vilket egentligen inte är tillåtet, så får man nog i alla fall uppfylla det krav på jordfelsbrytare som finns för badrum. Det är även krav på jordade uttag i badrum men om fläkten är dubbelisolerad så spelar det ingen roll.

Jordfelsbrytaren ska testas två gånger om året så att det inte slutar att fungera utan att man märker det. Så när du gör det kan du kolla att uttaget utanför badrummet blir strömlöst.
Åh stort tack för informationen, detta visste vi inte, ska absolut kontrollera att jordfelsbrytaren fungerar, den fanns tydligen i proppskåpet och enkel att testa.
 
  • Gilla
Vs52
  • Laddar…
M Mmap skrev:
Vi installerade frånluftsventil i samband med renoveringen då det var ett krav från föreningen (vi bor i lägenhet). Upplever att toan om något är bra mycket kallare nu pga frånluftsventilen, utrymmet var en garderob innan och inte alls kall då. Därför blev vi ”lurade” att tro att golvvärme inte behövdes då rummet kändes behaglig innan. Så trist att vi inte bara fixade golvvärme när man ändå höll på, handlade inte ens om kostnadsbesparingar utan att vi verkligen trodde det skulle vara varmt nog utan.
Har du kontrollerat att det drar åt rätt håll?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vad exakt menar du med frånluftsventil? Bara en ventil rakt ut genom väggen? Utan fläkt?

Det brukar behövas väldigt lite värme i badrum och liknande rum med frånluft, eftersom de drar in varm luft från övriga rum. För mig låter det som din frånluftsventil inte fungerar.
 
M Mmap skrev:
Hej alla, mitt första inlägg här efter två år :)
Innan vi flyttade in till vår lägenhet i december så renoverade vi en toalett (pytteliten, knappt 2kvm). Vi trodde att golvvärme inte behövdes i och med den lilla storleken, ack så fel vi hade. Toaletten var svinkall vintertid, det är den som ligger närmast vårt sovrum så den är väldigt oskön att använda nattetid när man legat i en varm säng.

Finns det någon lösning för att värma upp toaletten utan att behöva krångla med elen? Jag bryr mig inte om det är en lösning som drar mycket el eller är kostsam, så länge jag inte behöver göra om något kopplat till att behöva renovera om eller krångla med el. Vi har två spotlights i taket och en spegel med inbyggd belysning (vet inte om den informationen är relevant).

Alla svar uppskattas!
Den finns takarmaturer med belysning och infravärme kombinerat. Termostaten sätter man på väggen, finns säkert fjärrstyrd termostat också.

För jag antar att det är rummet som skall värmas upp och inte toaletten.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Ska man dra in el i badrummet från ett annat rum, vilket egentligen inte är tillåtet, så får man nog i alla fall uppfylla det krav på jordfelsbrytare som finns för badrum. Det är även krav på jordade uttag i badrum men om fläkten är dubbelisolerad så spelar det ingen roll.

Jordfelsbrytaren ska testas två gånger om året så att det inte slutar att fungera utan att man märker det. Så när du gör det kan du kolla att uttaget utanför badrummet blir strömlöst.
Ett utrymme med bara WC och tvättställ klassas inte som bad- eller duschrum enligt elinstallationsreglerna.
Med det sagt är det så klart aldrig en dum idé att installera jordfelsbrytare om det inte redan finns. Det kan också krävas enligt tillverkarens anvisningar om det handlar om en handdukstork.
 
Så många bra förslag.
Här är ett dåligt..... Koppla varmvattnet till toaletten.
 
  • Älska
Småbrukaren
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Så många bra förslag.
Här är ett dåligt..... Koppla varmvattnet till toaletten.
Fast då blir det ju bara varmt när man är klar och går därifrån. :)
 
Düsseldorff
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fast då blir det ju bara varmt när man är klar och går därifrån. :)
Inte om man har en rejält läckande mugg. Du får tänka till lite.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ska man dra in el i badrummet från ett annat rum, vilket egentligen inte är tillåtet, så får man nog i alla fall uppfylla det krav på jordfelsbrytare som finns för badrum. Det är även krav på jordade uttag i badrum men om fläkten är dubbelisolerad så spelar det ingen roll.

Jordfelsbrytaren ska testas två gånger om året så att det inte slutar att fungera utan att man märker det. Så när du gör det kan du kolla att uttaget utanför badrummet blir strömlöst.
Men det här är en toalett, är det samma regler?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Så många bra förslag.
Här är ett dåligt..... Koppla varmvattnet till toaletten.
Exakt detta upplevde jag på Zanzibar. Där var toaletten kopplad på varmvattnet. Inte nog med att det var högsommar och varmt, nu var det även ångbastu åt rumpan. :sweat:
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.