Vi installerade en meshsystem i vår villa förra året med 3 puckar. Vi har täckning i hela huset men internet ”dör” med jämna mellanrum. Väldigt störigt när man kollar på tv eller i surfar i mobilen och allt fryser. Internet ”dör” i någon minut eller två, sedan kommer det igång igen. Vissa dagar är det väldigt ofta, alltså varje halvtimme, och andra dagar mindre.

Någon som är bra på mesh och kanske kan gissa vad det kan vara för fel? Vi har installerat systemet enligt instruktionsmanualen men det känns som att något kan vara fel. Tacksam för tips!
 
Är systemet uppdaterat med senaste version?
Kan du köra någon test av systemet och låta det uppdatera sig?
 
Är det konfigurerat på rätt sätt, så att dom skiftar flytande vartefter som ni rör er mellan enheterna, Brukar kallas för snabb roaming. Har man en eller flera gamla enheter, så kanske dom inte hänger med utan kan då tappa nätet. Testa att koppla bort det i så fall.

Kör ni med både 2,4 och 5,0 Ghz eller bara det ena?
 
Skriv gärna vad det är för produkt som du har.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är systemet uppdaterat med senaste version?
Kan du köra någon test av systemet och låta det uppdatera sig?
Vi körde en test och uppdatering, men det hjälpte tyvärr inte.
 
L Laso2 skrev:
Är det konfigurerat på rätt sätt, så att dom skiftar flytande vartefter som ni rör er mellan enheterna, Brukar kallas för snabb roaming. Har man en eller flera gamla enheter, så kanske dom inte hänger med utan kan då tappa nätet. Testa att koppla bort det i så fall.

Det vi märker är att dom hoppar emellan vart man är. Sitter man i vardagsrummet så ansluter enheten till vardagsrummet exempelvis.

Kör ni med både 2,4 och 5,0 Ghz eller bara det ena?
 
S Svedåkers skrev:
Vi har täckning i hela huset men internet ”dör” med jämna mellanrum.
Jag skulle börja med att ta rätt på om det är din wifi som dör eller din internetanslutning. Fungerar kabelanslutna prylar när du upplever wifin som död?
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle börja med att ta rätt på om det är din wifi som dör eller din internetanslutning. Fungerar kabelanslutna prylar när du upplever wifin som död?
Vi upplever att det är något med själva meshsystemet som spökar. Kör vi exempelvis tvn eller datorn bara via wifi routern eller via kabel så fungerar det utan problem. Vi har installerat meshen helt enligt instruktionsmanualen också.
 
Har ju inte det systemet, men vet att jag läst om just detta här i forumet om ett meshsystem som gjorde precis som ert
Ska kolla lite och vi får hoppas på att den personen läser även denna tråden.
 
  • Gilla
Svedåkers
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har ju inte det systemet, men vet att jag läst om just detta här i forumet om ett meshsystem som gjorde precis som ert
Ska kolla lite och vi får hoppas på att den personen läser även denna tråden.
Tack snälla!!
 
Den funktionen jag aktiverat heter Beamforming för att ge enheterna bättre prestanda (om det nu stämmer)
Vet inte om det hjälper mot dina problem och om ASUS har den
Skärmdump av inställningen för Beamforming med förklaring om funktionen och noteringar om effekter på enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och så har jag stängt av wifi i routern som ansluter mot Internet, den får fungera som vanlig router/switch utan wifi.
 
  • Gilla
Svedåkers
  • Laddar…
Och som nämndes i tidigare inlägg, Snabbroaming. Vilket jag inte använder.
Skärmdump av inställningar för Snabb roaming med text om IEEE 802.11r och anslutning till Deco-nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svedåkers
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Den funktionen jag aktiverat heter Beamforming för att ge enheterna bättre prestanda (om det nu stämmer)
Vet inte om det hjälper mot dina problem och om ASUS har den
[bild]
Tack, ska kika på det! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.