MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Har bytt en balkongdörr själv, tog 2 timmar. Då ingick att skruva bort den gamla, isolera nya. Plåt upp och ner ingick i dörrens ram.
Ja om du gjorde det med att handla, kasta,in och utsida samt plocka fram och tillbaka verktyg etc etc så ja då är det starkt jobbat.
 
  • Gilla
  • Haha
Berntpeter och 7 till
  • Laddar…
Davidbagare
L Leftyyy skrev:
Skulle säga att det är rimligt. En helglasad dörr kostar ca 10 000 sen ett par tusen för lister och plåt. Arbetskostnaden är också rimlig tycker jag, tar ca 3 dagar att genomföra för 1 snickare
Om du har en snickare som bara hinner byta en altandörr per arbetsdag så föreslår jag att du letar efter en ny snickare.
 
  • Gilla
  • Haha
ptlf och 15 till
  • Laddar…
Kan ju vara att dom minimerar mtrl-kostnaden för att maxa rot…..
 
Davidbagare
B Bombus pratorum skrev:
Ny medlem med ett första inlägg som försvarar hantverkarnas fantasipriser. Klassiskt på byggahus nuförtiden.
Fast ny medlem är det ju ändå inte. Det har bara dröjt 2,5 år med första inlägget.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
3st 11x15 alu elitföster, byte, återställning, bortforsling: 49k efter ROT förra sommaren. Bara som referens. Tog 3 dagar.
 
  • Gilla
TommyLarsson och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hos mig bytte två snickare 4 glasade dörrar och 24 fönster på tre dagar. Jag skulle säga att tre dörrar tar en mandag att byta.

Bortforsling onödigt då jag sålde de gamla risiga dörrarna på blocket för någon hundring styck.
Grattis! Då var dom fruktansvärt snabba, gjorde dom plåtarbeten, smygar och foder invändigt och utvändigt på den tiden så är dom förmodligen snabbast i norden på fönsterbyten
 
  • Gilla
Berntpeter och 4 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Om du har en snickare som bara hinner byta en altandörr per arbetsdag så föreslår jag att du letar efter en ny snickare.
Det är inte billigt men rimligt. Det är så det ser ut på marknaden
B Bombus pratorum skrev:
Ny medlem med ett första inlägg som försvarar hantverkarnas fantasipriser. Klassiskt på byggahus nuförtiden.[/QUOTE
 
L Leftyyy skrev:
Grattis! Då var dom fruktansvärt snabba, gjorde dom plåtarbeten, smygar och foder invändigt och utvändigt på den tiden så är dom förmodligen snabbast i norden på fönsterbyten
Ja allt det men bara plåt på vissa.,arbetsdagarna var dessutom ganska korta.
 
B Bombus pratorum skrev:
Ny medlem med ett första inlägg som försvarar hantverkarnas fantasipriser. Klassiskt på byggahus nuförtiden.
Hur länge måste man ha varit medlem för att ha okej åsikt? Sa aldrig att det var billigt men som marknaden är så är det ett rimligt pris vare sig du vill eller inte. Mvh snickarn
 
  • Gilla
Mies och 2 till
  • Laddar…
Arbetstiden beror ju helt på förutsättningarna. Att pilla bort foder och byta karm går ju fort. Men skall det till nya smygar, plåt mm kan ju ett fönster/dörr lätt ta en dag
 
Davidbagare
L Leftyyy skrev:
Hur länge måste man ha varit medlem för att ha okej åsikt? Sa aldrig att det var billigt men som marknaden är så är det ett rimligt pris vare sig du vill eller inte. Mvh snickarn
L Leftyyy skrev:
Det är inte billigt men rimligt. Det är så det ser ut på marknaden
18.000kr efter rot är 26.000kr innan rot. Om snickaren tar 700kr/h så är det räknat på att ta drygt 37 timmar att byta 3 altandörrar. Det är inte rimligt. Och jag anar att det är det 2st snickare som gör jobbet. Då går det snabbare än på 2,5 arbetsdagar. På två man så är en arbetsdag en mer rimlig tid. Mvh, snickarn
 
  • Gilla
LURIGLANA och 7 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
18.000kr efter rot är 26.000kr innan rot. Om snickaren tar 700kr/h så är det räknat på att ta drygt 37 timmar att byta 3 altandörrar. Det är inte rimligt. Och jag anar att det är det 2st snickare som gör jobbet. Då går det snabbare än på 2,5 arbetsdagar. På två man så är en arbetsdag en mer rimlig tid. Mvh, snickarn
Davidbagare Davidbagare skrev:
18.000kr efter rot är 26.000kr innan rot. Om snickaren tar 700kr/h så är det räknat på att ta drygt 37 timmar att byta 3 altandörrar. Det är inte rimligt. Och jag anar att det är det 2st snickare som gör jobbet. Då går det snabbare än på 2,5 arbetsdagar. På två man så är en arbetsdag en mer rimlig tid. Mvh, snickarn
Du trasslar nog till de lite, vad jag förstår var arbetskostnaden 18 0⁰00
Davidbagare Davidbagare skrev:
18.000kr efter rot är 26.000kr innan rot. Om snickaren tar 700kr/h så är det räknat på att ta drygt 37 timmar att byta 3 altandörrar. Det är inte rimligt. Och jag anar att det är det 2st snickare som gör jobbet. Då går det snabbare än på 2,5 arbetsdagar. På två man så är en arbetsdag en mer rimlig tid. Mvh, snickarn
Du har nog blandat ihop det hela lite. Vad jag förstått så var det 18 000 förre rot. Dela de på 3 arbetsdagar = 750/h inte billigt men fortfarande rimligt. Vet fler firmor som tar mellan 600-700 i timmen
 
Davidbagare
L Leftyyy skrev:
Du trasslar nog till de lite, vad jag förstår var arbetskostnaden 18 0⁰00

Du har nog blandat ihop det hela lite. Vad jag förstått så var det 18 000 förre rot. Dela de på 3 arbetsdagar = 750/h inte billigt men fortfarande rimligt. Vet fler firmor som tar mellan 600-700 i timmen
L Leftyyy skrev:
Du trasslar nog till de lite, vad jag förstår var arbetskostnaden 18 0⁰00

Du har nog blandat ihop det hela lite. Vad jag förstått så var det 18 000 förre rot. Dela de på 3 arbetsdagar = 750/h inte billigt men fortfarande rimligt. Vet fler firmor som tar mellan 600-700 i timmen
Vi fakturerar kund 575/tim. Om det nu är en snickare som de debiterar 750kr/tim så är det ett riktigt högt timpris. Typ nordenrekord tror jag! Och om det nu finns en magisk skickare som ska ha 750kr/h så ska det aaaabsolut inte ta denna 3 dagar att byta 3 dörrar.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Vi fakturerar kund 575/tim. Om det nu är en snickare som de debiterar 750kr/tim så är det ett riktigt högt timpris. Typ nordenrekord tror jag! Och om det nu finns en magisk skickare som ska ha 750kr/h så ska det aaaabsolut inte ta denna 3 dagar att byta 3 dörrar.
Absolut att det är dyrt. Lämnade ett fastpris på en altan gick snabbare och smidigare än jag trodde. Slutade med en timlön på strax över 900. Lämnar jag fast pris tar jag alltid höjd för oförutsedda saker.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
T
Om jag skulle lämna fastpris för byte av dörrar (med allt runtomkring foder plåt och dylikt) så skulle jag nog säga 1 dag per dörr när det "bara" handlar om tre dörrar. Nee, det tar säkert inte tre dagar, men det tar säkerligen två och sen behöver man lite marginal på det för eventuella strul på vägen. Sen kanske jag har tur och får ihop allt på 1dag, bra för mig.

När man lämnar fastpris måste man ta med alla värsta scenarier som kan hända, för annars går jag ju back på jobbet.

Sen om man tycker 750h/tim är dyrt så får man väl leta efter någon annan. Det finns det säkert dom som är billigare. Regel nr 1 är att alltid ta in tre offerter, men det är sällan folk följer den regeln...
 
  • Gilla
Berntpeter och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.