Hej,

Ungefär en gång i veckan hör det av sig människor till mig som har sett mitt hus annonserat för uthyrning på Facebook marketplace. Men det är inte jag som annonserar. Både jag och de som har hört av sig anmäler annonsen, och annonsen försvinner i ett par dagar. Men sedan kommer annonsen tillbaka.

Är det någon annan som har råkat ut för detta? Vad kan man göra för att bli av det här problemet?

Jag undrar även om jag kan råka illa ut på något sätt i samband med de bedrägerier som verkar pågå.
 
Redigerat:
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Inte mera än att någon kan tro sig hyrt ditt hus och att du kan få lite frågor av polisen om de gör en utredning, men du har ju redan anmält, mera än så kan du inte göra.
 
  • Gilla
hammare_och_spik
  • Laddar…
Har du kontaktat annonsören själv? Kan ju bli intressant om man är intresserad av att hyra det så man ser hur de agerar.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Ligger det en annons på Facebook, upplagd av någon annan, men med ditt telefonnummer?

Eller ligger det på ditt konto fast du inte lagt ut det eller hur är upplägget?

Som bedrägerimetod är det ju lite märkligt att man lägger kontaktinformation till den riktiga ägaren. Man borde ju vilja att kunden hör av sig till en själv så man kan lura de att sätta in pengar på ett konto?!
 
  • Gilla
jishi
  • Laddar…
Personen som annonserar är en nyreggad Facebookanvändare. Men de intresserade potentiella hyrestagarna brukar kontakta mig baserat på husets adress, för att dubbelkolla.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det borde väl gå att polisanmäla, och inte bara anmäla annonsen till Facebook?

Antingen är väl syftet med annonsen att lura till sig pengar, eller också är det en personlig grej mot dig för att ge dig en massa extra strul och besvär.
 
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
H hammare_och_spik skrev:
Personen som annonserar är en nyreggad Facebookanvändare.
Vet du vem det är? Eller vem han/hon påstår sig vara? Det går inte att ringa personen och fråga vad han/hon håller på med?
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Det går ju att läsa nyheter regelbundet om folk som betalar deposition och förskottshyra på en lägenhet som inte existerar eller som inte ska hyras ut. Kommer ihåg nått fall i Malmö där 23 olika personer dök upp på inflyttningsdagen för att hämta nycklar till samma lägenhet, alla hade betalat nånting i förskott.

Polisanmälan är nog enda rätta lösningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den typen av uthyrningsbedrägerier är ju inte helt ovanlig. Men om de upprepat försöker med just ditt hus, så låter det som något personligt.
Jag skulle nog inte ta kontakt själv, utan försök få hjälp av någon bekant som inte så många känner till.
Tar du själv kontakt är det risk att förövaren känner sig lyckad och leder dig på villospår.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Har du varit i kontakt med supporten på Facebook? De har tekniska möjligheter att lägga in spärrar för specifika bilder eller ord (t.ex. din adress).med tanke på att det här har upprepats flera gånger kan de kanske gå med på att göra det?
 
  • Gilla
  • Wow
Janetgorgis och 2 till
  • Laddar…
Jag kanske provar att försöka ta ytterligare kontakt med supporten, utöver anmälan, vid nästa tillfälle. Blir intressant att se om jag får någon respons.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Ring och hör dig för, för att se om det är en verklig person eller ett automatgenererat spam. Sen kan du ju låtsas vara Anders Andersson och vara intresserad, just för att ta tempen på den som hyr ut. Är det en svensk person, eller ett callcenter någonstans i utlandet man kommer till (organiserat, volym). Låter ju oerhört märkligt om någon som bor i Sverige planerat att hyra ut ett hus som någon annan bor i. Hur ska visning, överlämning av nycklar etc gå till? Man betalar ju inte en spänn förrän hyreskontrakt är påskrivit och man fått nycklar och antagligen även en visning. Känns som ett märkligt bedrägeri. Ge dig inte själv till känna...

Oavsett vilket, när du är nöjd med ditt span, anmäl till Polisen.

/S
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Hur ska visning, överlämning av nycklar etc gå till? Man betalar ju inte en spänn förrän hyreskontrakt är påskrivit och man fått nycklar och antagligen även en visning. Känns som ett märkligt bedrägeri.
Det är tyvärr en ganska vanlig och fungerande bedrägerimetod i storstäderna där det är näst intill omöjligt att få tag på ett hyreskontrakt. Standardupplägget är väl att uthyraren säger till den potentiella kunden att det är väldigt många som är intresserade, men om vederbörande betalar in en lagom stor 'handpenning' så kan man få förtur. Så fort inbetalningen är gjord slutar uthyraren att svara.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
M Modig skrev:
Har du varit i kontakt med supporten på Facebook? De har tekniska möjligheter att lägga in spärrar för specifika bilder eller ord (t.ex. din adress).med tanke på att det här har upprepats flera gånger kan de kanske gå med på att göra det?
Support på Facebook? :crysmile:
Har du testat nångång?
 
  • Gilla
  • Älska
j-o75 och 3 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Man betalar ju inte en spänn förrän hyreskontrakt är påskrivit och man fått nycklar och antagligen även en visning.
Vi har betalat förskott i samband med hushyra utomlands enbart baserat på bilder och löften. Fullt medveten om att man tar en risk men hittills har vi aldrig blivit blåsta. Vet inte riktigt hur man kan göra annars. Det är inte direkt realistiskt att kanske ett halvår innan hyresbehovet åka runt halva jordklotet bara för att förvissa sig, så gott man nu kan, om situationen på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.