Vill bygga en platsbyggd garderob i min hall enligt bifogade bilder (sista bilden är för att illustrera volymen vi har att jobba med). Fick precis en offert på 67000kr för tillverkningen av garderob och hyllor (exkl. montering) och känner att det inte riktigt var vad jag hade förväntat mig.

Är det någon som vet om det var en rimlig prissättning eller om det kan vara så att den aktuella snickaren helt enkelt inte ville ha jobbet? Tänker om det är värt att leta en annan snickare eller om jag bara ska gå vidare och försöka komma på en annan lösning.
 
  • Ritningar av en platsbyggd garderob i perspektiv och planvy, med dimensionerna tydligt angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktlig ritning av en hall med förslag på platsbyggd garderob markerad i grönt och rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en planerad platsbyggd garderob mellan två dörrar i en hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjeteckning av en planerad platsbyggd garderob med dimensioner i en hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för material?
Det är väldigt tidskrävande att bygga från grunden så att säga, allt som innebär att utgå ifrån fabriksproducerade komponenter har potential att minska tiden och göra det billigare. Alt att använda sin egen tid och inte räkna in den i priset :D
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Vad är det för material?
Det är väldigt tidskrävande att bygga från grunden så att säga, allt som innebär att utgå ifrån fabriksproducerade komponenter har potential att minska tiden och göra det billigare. Alt att använda sin egen tid och inte räkna in den i priset :D
Hade tänkt mig industri-/sprutlackerat trä. Har lite knepiga mått att jobba med så därav att jag kikade på en möbelsnickare, men kanske får kika lite på IKEAs sortiment igen och se om jag skulle kunna göra en måttanpassning mot min hall :rofl:
 
Jag har byggt och lackat platsbyggt kök, garderober och bokhyllor i trä från grunden och det just för att det dyra är arbetstid. Är det bara fråga om en enda garderob kan det vara en styv uppförsbacke att gå den vägen. Men jag tror du kan komma långt för en rimlig peng om du utgår ifrån en modul i nästan rätt storlek och jobbar med smyg, täckskivor och lister för att få den att passa in.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag har byggt och lackat platsbyggt kök, garderober och bokhyllor i trä från grunden och det just för att det dyra är arbetstid. Är det bara fråga om en enda garderob kan det vara en styv uppförsbacke att gå den vägen. Men jag tror du kan komma långt för en rimlig peng om du utgår ifrån en modul i nästan rätt storlek och jobbar med smyg, täckskivor och lister för att få den att passa in.
Tyvärr har jag tummen mitt i handen och omringas mest av hobbysnickare som har svårt att följa en IKEA-manual, men får ställa dit en liten skohylla annars och kalla det minimalism haha
 
Nu vet jag inte var du bor men det måste ju finnas hundratals möbel/kökssnickare som skulle kunna bygga en garderob åt dig? Du har en färdig, måttsatt ritning och att bygga en garderob med några hyllor och en klädstång är ju inte direkt raketforskning. Själva hyllorna går att bygga med limträskivor från valfritt byggvaruhus, ev med en stötta mitt på.

67000 är ett rövarpris utan dess like.
 
zarkov zarkov skrev:
Nu vet jag inte var du bor men det måste ju finnas hundratals möbel/kökssnickare som skulle kunna bygga en garderob åt dig? Du har en färdig, måttsatt ritning och att bygga en garderob med några hyllor och en klädstång är ju inte direkt raketforskning. Själva hyllorna går att bygga med limträskivor från valfritt byggvaruhus, ev med en stötta mitt på.

67000 är ett rövarpris utan dess like.
Håller inte med dig helt där; 67 000 kr är mycket pengar förvisso men det är ett projekt med många moment. Alltifrån uppmätning av utrymmet, skiss/design av garderoben, samtal med uppdragsgivaren om behov/önskemål/krav; estetiska förutsättningar och dylik planering. Konstruktionssplanering. Införskaffande av material och bearbetning av detsamma, dry-fit inför montering, ytbehandling, leveranser av material/producerat gods till beställaren samt montering på plats. Färdigställande ytbehandling, dvs fogning och kompletterande målning med mera med mera... har säkert missat något...

Nej det är inte raketforskning men det är ett rätt gediget arbete som ska göras och det lär ta några timmar. Är man seriös i sitt arbete och vill ha goda referenser slarvar man inte ens med "en platsbyggd garderob" för det kan vara den som ger mig nästa jobb.

Vad gäller "limträskivor från valfritt byggvaruhus" var jag lite desperat för en tid sedan och köpte limfog från Jula, 600 x 2400 x 18 mm för att kapa ner och använda till ett verkstadsskåp. Drygt fyrahundra spänn, ok pris tryckte jag då. Jävla rån tycker jag nu!
Tog in skivan i verkstaden och lämnade den där över natten. Nästa dag när jag skulle börja jobba med den hade den kupat sig nåt så överjävligt att den var helt obrukbar. Den var helt enkelt pissvåt tvärsigenom.
Jag sågade ändå upp den i sina avsedda stycken och spände upp dem med spännbitar; efter ca sju veckor kan jag e v e n t u e l l t ha lite nytta av skräpet om jag sågar ner det ytterligare.

Låter det som att använda "limträskivor från valfritt byggvaruhus" är en skitbra idé när man bygger åt andra mot betalning?
Tro mig — Julas limfog suger värst hittills men jag måste säga att i Varberg där jag härjar är det bara ett ställe som förvarar listverk och limfog i ett tempererat utrymme vilket ger bättre trygghet, något de flesta "valfria byggvaruhus" inte gör.

Till sist kan man nog konstatera att oavsett var man bor i Sverige finns det med all säkerhet INTE hundratals möbel- eller kökssnickare som står på tå för att få platsbygga några garderober.
Det är ett uttalande som ligger på samma korkade nivå som att man kan få en maskinaxel svarvad på en mekanisk verkstad om man har med en påse bullar...

//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Håller inte med dig helt där; 67 000 kr är mycket pengar förvisso men det är ett projekt med många moment. Alltifrån uppmätning av utrymmet, skiss/design av garderoben, samtal med uppdragsgivaren om behov/önskemål/krav; estetiska förutsättningar och dylik planering. Konstruktionssplanering. Införskaffande av material och bearbetning av detsamma, dry-fit inför montering, ytbehandling, leveranser av material/producerat gods till beställaren samt montering på plats. Färdigställande ytbehandling, dvs fogning och kompletterande målning med mera med mera... har säkert missat något...

Nej det är inte raketforskning men det är ett rätt gediget arbete som ska göras och det lär ta några timmar. Är man seriös i sitt arbete och vill ha goda referenser slarvar man inte ens med "en platsbyggd garderob" för det kan vara den som ger mig nästa jobb.

Vad gäller "limträskivor från valfritt byggvaruhus" var jag lite desperat för en tid sedan och köpte limfog från Jula, 600 x 2400 x 18 mm för att kapa ner och använda till ett verkstadsskåp. Drygt fyrahundra spänn, ok pris tryckte jag då. Jävla rån tycker jag nu!
Tog in skivan i verkstaden och lämnade den där över natten. Nästa dag när jag skulle börja jobba med den hade den kupat sig nåt så överjävligt att den var helt obrukbar. Den var helt enkelt pissvåt tvärsigenom.
Jag sågade ändå upp den i sina avsedda stycken och spände upp dem med spännbitar; efter ca sju veckor kan jag e v e n t u e l l t ha lite nytta av skräpet om jag sågar ner det ytterligare.

Låter det som att använda "limträskivor från valfritt byggvaruhus" är en skitbra idé när man bygger åt andra mot betalning?
Tro mig — Julas limfog suger värst hittills men jag måste säga att i Varberg där jag härjar är det bara ett ställe som förvarar listverk och limfog i ett tempererat utrymme vilket ger bättre trygghet, något de flesta "valfria byggvaruhus" inte gör.

Till sist kan man nog konstatera att oavsett var man bor i Sverige finns det med all säkerhet INTE hundratals möbel- eller kökssnickare som står på tå för att få platsbygga några garderober.
Det är ett uttalande som ligger på samma korkade nivå som att man kan få en maskinaxel svarvad på en mekanisk verkstad om man har med en påse bullar...

//Ronnie
Tack för ditt svar. Det är dyrare än man kan tro för något som verkar vara en enkel möbel helt enkelt. Tänkte att jag sparade några slantar när jag gjorde ritningarna själv men det var nog bara en struntsumma i det stora hela. Hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att det skulle kosta 70’ för min enkla lilla lösning, men låter rimligt när du lägger upp det på det viset. Det positiva är i alla fall att en lösning med stringhyllor helt plötsligt inte känns så dyrt längre :rofl:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
@IzabellaS, det är inte dig jag kritiserar. Förstår att du är "överraskad" av nivån på offerten; sannolikt skulle du få lite spridning i priserna från olika företag men det är inte billigt med sådana här tjänster — särskilt inte nu när det är svårt att hitta en snickare som har tid överhuvudtaget.

Det här med timpris är krångligt. Min frisör tar 485 kr för att klippa mig; det tar en knapp halvtimma och jag ser väl egentligen lika dum ut i håret efter som jag gjorde före men jag kan inte göra det själv.
Det innebär att att frisörens timpris är ca tusen kr — rimligt/orimligt? Jag vet inte. Det är inte en raketforskare som klipper mig vilket nog är bra men det är faktiskt samma debitering som min sambo Jenny har. Hon är KBT-terapeut och hjälper dagligen människor med att hantera olika psykiska problem. I vissa fall har hon defacto räddat liv när det gällt suicidala människor. Lite mer än att hantera en "bad hair day"...

Stringhyllor låter skitsnyggt, klart du ska ha det! ;)
//Ronnie
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Köp en garderob och bredvid hyllor på alfa system kanske är ett alternativ?
 
  • Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
S
Det är rätt högt räknat.
Ta kontakt med ett annat snickeri för offert.
 
  • Gilla
IzabellaS och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
[...]

Till sist kan man nog konstatera att oavsett var man bor i Sverige finns det med all säkerhet INTE hundratals möbel- eller kökssnickare som står på tå för att få platsbygga några garderober.
Det är ett uttalande som ligger på samma korkade nivå som att man kan få en maskinaxel svarvad på en mekanisk verkstad om man har med en påse bullar...

//Ronnie
Långt inlägg men jag skall försöka bemöta det så gott jag kan. Nej, det är klart att det inte finns hundra möbelsnickare i Blomstermåla eller Noppikoski som bara sitter och väntar på ett uppdrag som detta men jag kan komma på åtminstone tre bara i Varberg som skulle kunna åta sig ett jobb som detta (Himlekök, Lyckebo och Varbergs snickeri). Om de har tid låter jag vara osagt men finns det (minst) tre i en ort som Varberg bör det finnas ganska många i resten av landet också.

Allt handlar ju om vilken nivå man vill lägga det på, skall det vara massivt trä med platsmålat listverk mm så är det klart att priset springer iväg. En enklare lösning där kunden själv tar ansvar för måtten borde bli betydligt billigare. 67000 kr är många arbetstimmar även om man drar av för material och lokaler. Mitt enda råd till TS är att begära fler offerter.

Att svarva en maskinaxel har jag aldrig behövt göra, jag äter hellre bullarna själv.
 
@zarkov

Ja, om vi bara ska räkna upp snickerier i Varbergsområdet som har möjlighet/kapacitet att ta sig an uppdraget kan jag utöka din lista avsevärt men det är inte det det handlar om. Inte heller huruvida det finns fler eller färre kapabla snickerier på andra orter.

TS ville ha platsbyggda garderober i "industri-/sprutlackerat trä"; du skrev i ditt första inlägg att offerten på 67 000 kr var ett "rövarpris utan dess like" men i ditt andra inlägg skriver du att "skall det vara massivt trä med platsmålat listverk mm så är det klart att priset springer iväg".

Måste säga att jag inte riktigt förstår vad du menar med att ett upplägg "där kunden själv tar ansvar för måtten borde bli betydligt billigare"?
Hur som helst är tydligen nu ditt enda råd till TS att ta in fler offerter; och det är ju ett bra råd eftersom man alltid ska ta in fler än en offert.

Till sist så måste jag säga att jag tror dig när du skriver att du aldrig behövt svarva en maskinaxel. ;)
//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
Ludrian
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.