Som jag har förstått det så är man behörig när man är Elinstallatör.

Definitioner
2 § I dessa föreskrifter tillämpas följande definitioner
Elektrisk starkströmsanläggning, en elektrisk anläggning för sådan spänning,
ström eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom.
Elinstallatör, en person som av Elsäkerhetsverket meddelats behörighet
att utföra elinstallationsarbete.
EES, Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
 
Förlåt om jag är lite petig men ofta är det bra med fakta och inte vad man tror. Vill absolut inte vara nån besserweiser.:p Tycker bara det är bra att peka på källor som säger hur det verkligen är.
 
Observera att ECY endast utfärdar yrkescerifikat. Ett sådant visar att personen har fått godkänt betyg efter utbildning samt gjort minst 1600 timmar praktik. Detta räcker till BB1 men innebär inte att personen verkligen har egen behörighet.

Behörighetsutfärdande myndighet är elsäkerhetsverket som behandlar ansökan.
Kraven för behörighet varierar lite men i princip gäller 2års arbete med elinstallation under elinstallatörs överinseende efter gymnasieutbildning. För allmän behörighet (ABL) krävs 4 års arbete.

Så efter 3 år på gymnasiet och 2 års 'praktik' kan man ansöka om BB1. Vissa gymnasiekurser räcker även till ABL efter 4 års 'praktik'. I övrigt kan man komplettera.

Summa summarum så räcker det med 5 års utbildning och praktik för att nå egen BB1 och 2 år till för ABL.

Elsäkerhetsverket har en bra "uppslagsbok" för att ta reda på vad som gäller för just den och den utbildningen. Men i slutändan bedöms alla ansökningar individuellt så man kan slinka igenom med andra meriter också.

För min egen del fick elinstallatörskarriären ge vika för ett jobb som datorkonstruktör på ett dataföretag så min behörighet frös inne... :p
 
Jag kan ju inte låta bli att fundera på varför man får operera människor innan man får dra kablar i ett hus. Är det månne så att fackförbundet är alldeles för starkt? Eller har man så dålig tro på sina blivande el-pulare att man anser att de behöver så många års praktik för att slippa tänka och bara göra saker med ryggmärgen... en tanke bara...
 
Samma tanke har jag också, å varför tjänar läkare mycket mer än en Elinstallatör när han har kortare utbildning ?? :rolleyes:
 
Kortare blir den nog inte, men man får större ansvar tidigare... Men det kanske har att göra med förkvalifikationskraven...
 
Hm, jodå men det var roligt att tänka lite "längre" bara. Lite ironi. ;)
 
Elbogen skrev:
Samma tanke har jag också, å varför tjänar läkare mycket mer än en Elinstallatör när han har kortare utbildning ?? :rolleyes:
Efter tre år på gymnasiet kan du börja jobba på en elfirma och dra kabel och tjäna pengar. Tror att det krävs liiite mer innan du kan börja din AT-praktik. :rolleyes:
 
Elbogen skrev:
Samma tanke har jag också, å varför tjänar läkare mycket mer än en Elinstallatör när han har kortare utbildning ?? :rolleyes:
Det är det ju lika för snickare, målare, frisörer m.m. Dessa är ju också yrken med lärlingstid.
 
Jo, så är det men för att bli Elinstallatör blir det många år. En snickar eller målar firma kan man öppna och jobba direkt utan att vara snickare eller målare. Men inte en elfirma, det är en stor skillnad !
 
Mikael_L
Det är rätt, blanda inte ihop lärlingstid och praktiktid med utbildningen i sig.

Sen tror jag inte en helt nyutexad kirurg sätts in på ett hjärtbyte direkt efter sitt sista sommarlov heller. Jag antar att det är mer eller mindre lång tid med "handledning" i de flesta kvalificerade yrken, det är bara att det inte alltid är så tydligt.

Sen ang "rättningarna" av mitt inlägg, välkommen!
Jag var medveten redan när jag skrev att jag förenklade och utelämnade vissa saker, sen kan jag givetvis inte det här så på mina 5 fingrar att det kan vara helt 100% rätt. ;)

Sen tror jag att jag överger den här tråden nu, känns som att fortsättningen är bättre att ta i den nystartade tråden om behörighet. :)
 
Elbogen skrev:
Jo, så är det men för att bli Elinstallatör blir det många år. En snickar eller målar firma kan man öppna och jobba direkt utan att vara snickare eller målare. Men inte en elfirma, det är en stor skillnad !
Kan ju delvis bero på att det är lättare att ta livet av folk med ett felkopplat eluttag än med fel pensel till lasyr. :D
 
Nu drog det iväg till behörighet när huvudfrågan egentligen var hur försäkringsbolaget ställde sig till en eventuell brand.

Trots att jag jobbar i brand-branschen har jag aldrig sett eller hört om några exempel på försäkringsbolag som av hänvisning till "svart elinstallation" undanhållit försäkringsbelopp. Min uppfattning är då att dels måste installationen vara grovt felaktig och dessutom måste det bevisas att den felaktiga installationen vållade branden. Något som väldigt sällan låter sig göras. När "elfel orsakade brand" kommer upp i tidningen är en avsevärd mängd av dessa för att man inte hittar något annat, dåliga utredningar i vissa fall. Därmed inte sagt att el inte kan orsaka brand, det händer men på det stora hela relativt sällan.

Vad det gäller läkares utbildning så är det väl först 5,5 år på universitet + 2 år AT + 5 år ST = 12,5 år vilket är en hel del mer än en elktriker, hur man än ser på det. Lekskolan på gymnasiet inte inräknad.
 
Jag tror att brandorsaken vid elfel oftast är egenhändigt lagade och tillverkade apparater. Eller sådana som skulle gått till återvinning för länge sedan. Eftersom det är fullt tillåtet att bygga egna förstärkare och laga TV-apparater så kan/borde inte försäkringsbolagen kunna ha några invändningar utan tagit höjd för detta i sina försäkringspremier. Jag kan för lite om försäkringslagstiftningen för att veta vad dom får friskriva sig från också.
 
TV-apparater är utan tvekan det som orsakar flest "el-relaterade" bränder i Sverige. Egentligen är varje TV med en ålder på 10-15 år en potentiell brandbomb, som genom åren fyllts av fint damm som vid en gnistbildning kan explodera. Inte samma format som gamla kvarnar, men samma princip.

Det här har försäkringsbolagen tagit höjd för, liksom det mesta andra. Deras vinster är osmakligt höga och vi försäkringstagare betalar och betalar. Men, för att återgå till ursprungsfrågan så vill jag påstå att försäkringsbolagen inte bryr sig om vad som är vitt och vad som är svart, så länge som det är fackmannamässigt gjort. Och även fackmannamässigt gjorda installationer kan börja brinna därför att en råtta gnagt av isoleringen, eller andra olyckliga omständigheter. Det är sällan installationen i sig som orsakar bränder.

Jordfelsbrytarna kommer minska även bränder på grund av olyckliga omståndigheter, därför att även om en råtta är mycket mindre än en människa, så slår jordfelsbrytaren ifrån om det går ström igenom den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.