Vi har fasadrenovering på gång och ska passa på att fräsa in spår för rör, för att montera fasadbelysning utan utanpåliggande kablar.

Vilken typ av rör behöver man och vilken dimension, för att alla elektriker ska känns sig nöjda, när de väl ska börja dra kabel?

Är det något annat man ska tänka på, när man ändå är i gång, så att man inte glömmer något?
Hur långt ned på sockeln ska man/bör man/får man dra röret?
Ska någon viss mängd rör sticka ut från ändarna när man putsat in det?

…eller är det så enkelt som jag tror, dvs rör-stump som sticker ut på väggen och rör-stump som sticker ut längst ned vid sockeln?
 
Det går inte att ge ett generellt råd då det hela beror på hur det ska bli när det är färdigt. Eftersom du nämner elektriker så ska du nog be honom komma och på plats gå igenom projektet. Han kan ha lösningar och idéer som du aldrig skulle tänka på.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
För de allra flestas tillämpningar räcker det med ett 16-rör, åtminstone mellan kopplingsdosa och lykta. Avslutningen vid lyktan beror på lyktan. Kanske går det att sticka ut en stump av röret och arrangera det senare. Helst bör man redan ha valt lykta så att man ser hur ett rör kan ansluta mot det, och på vilken höjd.

Sedan skriver du sockel, och därmed lodräta rör i väggen. Jag skulle inte vilja ha några kopplingsdosor på sockeln. Och ett lodrätt rör blir svårt att hålla fritt från vatten. Var är det tänkt att belysningen ska anslutas? Den ska väl styras inifrån, så då bör man sikta mot den strömbrytaren eller aktorn. Det kanske ska till en sensor någonstans på ytterväggen (ljus och/eller rörelse) vilket man behöver ta hänsyn till. Dvs det handlar företrädesvis om vågräta rör på fasaden.

Så det kan komma surt efteråt ifall man putsar in rör utan att ha hela bilden klar för sig.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För de allra flestas tillämpningar räcker det med ett 16-rör, åtminstone mellan kopplingsdosa och lykta. Avslutningen vid lyktan beror på lyktan. Kanske går det att sticka ut en stump av röret och arrangera det senare. Helst bör man redan ha valt lykta så att man ser hur ett rör kan ansluta mot det, och på vilken höjd.

Sedan skriver du sockel, och därmed lodräta rör i väggen. Jag skulle inte vilja ha några kopplingsdosor på sockeln. Och ett lodrätt rör blir svårt att hålla fritt från vatten. Var är det tänkt att belysningen ska anslutas? Den ska väl styras inifrån, så då bör man sikta mot den strömbrytaren eller aktorn. Det kanske ska till en sensor någonstans på ytterväggen (ljus och/eller rörelse) vilket man behöver ta hänsyn till. Dvs det handlar företrädesvis om vågräta rör på fasaden.

Så det kan komma surt efteråt ifall man putsar in rör utan att ha hela bilden klar för sig.
Tack för utförligt svar!!

Har valt lykta men kanske en god idé då att kontakta leverantören för att se om de har monteringsanvisning (y)
Vad gäller styrning kommer jag att köra med Philips HUE, IR, fjärrkontroll, iPhone, så där känner jag inte panik att ha strömbrytare.

Den instruktion jag fick av byggaren är att röret kommer ut under ”marknivå” och där kopplar elektrikern ihop det med resten av kablarna i de större rören.

På vilket sätt är lodräta rör inte bra för vatten? Fylls de eller är det av annan anledning?
Hur gör man annars? Drar man en kabel helt horisontellt hela vägen runt huset??
FYI så ska allt gå via en ny säkring och sen ska elektrikern dra en kabel ut ur ETT hål från insida till utsidan av fasaden. Därefter har han förberett större flexrör, som både går ut till trädgården och runt huset till kontakter och fasadbelysningen som då skall matas via dessa rör.
 
Det är alltså trädgårdsbelysning inblandad också. Det innebär alltså en enda kopplingsdosa på sockeln. Det kan gå an. Den bör placeras så högt som möjligt. Det är ändå en utsatt placering där kabel och förskruvning bör användas. Då bör röret sticka ut snett ned från väggen 5-10 cm ovanför dosan. Det är därmed inte så känsligt med vatten men det gäller att förskruvningen är tät. Vatten kan tränga om inte röret slutet tätt på lyktan eller kan gå in i dess kopplingsutrymme. Det går ju inte att luta röret nedåt mot lyktan som för horisontella rör utan det kommer att luta uppåt. Sedan gäller att lyktan medger vidarekoppling till de andra där jag skulle använda horisontella rör på fasaden, eventuellt uppe under takfoten där kopplingsdosor kan placeras. Men jag vet ju inte hur ert hus ser ut och hur många lyktar som ska monteras och var.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är alltså trädgårdsbelysning inblandad också. Det innebär alltså en enda kopplingsdosa på sockeln. Det kan gå an. Den bör placeras så högt som möjligt. Det är ändå en utsatt placering där kabel och förskruvning bör användas. Då bör röret sticka ut snett ned från väggen 5-10 cm ovanför dosan. Det är därmed inte så känsligt med vatten men det gäller att förskruvningen är tät. Vatten kan tränga om inte röret slutet tätt på lyktan eller kan gå in i dess kopplingsutrymme. Det går ju inte att luta röret nedåt mot lyktan som för horisontella rör utan det kommer att luta uppåt. Sedan gäller att lyktan medger vidarekoppling till de andra där jag skulle använda horisontella rör på fasaden, eventuellt uppe under takfoten där kopplingsdosor kan placeras. Men jag vet ju inte hur ert hus ser ut och hur många lyktar som ska monteras och var.
Det gäller sammanlagt 10 armaturer 2.5-3m upp på fasaden (tvåplanshus), runt om hela huset. Blir som en krans av lampor runt om.
Så du menar att det bästa vore att fräsa upp ett spår till första armaturen och sedan dra resten av rören från armatur till armatur på samma höjd?
 
Det vore min utgångspunkt. Men som sagt, jag har inte sett detta på plats.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det vore min utgångspunkt. Men som sagt, jag har inte sett detta på plats.
Gjorde två skissexempel på eventuell fräsning och rördragning, som jag tänkte synka med fasadfirman, för att se vad som blir bäst. Vilken variant tror du mest på? Gröna eller blå? :D

Gult hus med byggnadsställningar och markerade gröna och blåa linjer för föreslagen rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med ställning, markerade linjer för fräsning och rördragning i grönt och lila.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på gulfärgad byggnad med byggställningar och synliga märken för fräsning och rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med byggnadsställning och linjer och punkter i grönt och blått som markerar förslag till fräsning och rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus med ställning och markeringar för fräsning och rördragning, grön på vänster, blå på höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult hus under renovering med byggnadsställningar och två markerade fräsningsalternativ i blått och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med byggnadsställningar och markerade förslag på rördragning i grönt och blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med ställning och markerade fräsnings- och rördragningsexempel i blått och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet inte hur enkelt det är att smita förbi hörnen på huset. Den kan gå om man drar i FK i rören men knappast kabel, men FK skulle funka mellan lyktorna. Grönt ligger nog ändå närmast till hands.

Tänk er också in hur det skulle bli med kopplingsdosor på sockeln. Jag tror inte det kommer att bli speciellt snyggt.

Se också på möjligen att ta matning från insidan huset, rör rakt igenom väggen. Då ni inte vill ha någon central trådbunden styrning så är det ett alternativ. Ni har ju en besvärlig passage förbi verandan. För dessa lyktor borde man kunna nalla ström inifrån.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte hur enkelt det är att smita förbi hörnen på huset. Den kan gå om man drar i FK i rören men knappast kabel, men FK skulle funka mellan lyktorna. Grönt ligger nog ändå närmast till hands.

Tänk er också in hur det skulle bli med kopplingsdosor på sockeln. Jag tror inte det kommer att bli speciellt snyggt.

Se också på möjligen att ta matning från insidan huset, rör rakt igenom väggen. Då ni inte vill ha någon central trådbunden styrning så är det ett alternativ. Ni har ju en besvärlig passage förbi verandan. För dessa lyktor borde man kunna nalla ström inifrån.
Kom på en fråga till: Vid varje ställe där rören ska ”sticka ut” och själva armaturen sitta, behöver man ha en dosa där? Är det en vanlig storlek eller finns det mindre dosor som kan gömmas bakom själva armaturen?
Tack!
 
Det är just det jag efterfrågade i #3 - det måste kontrolleras mot den armatur ni har valt, i förväg, så att ni inte gör några väldigt olyckliga misstag vid inputsningen som ni upptäcker efteråt. Om elektrikern vill dra FK i rören måste rören sluta någorlunda tätt mot lyktans anslutningsutrymme, annars krävs kabel, vilket kräver mer raka rör. På vissa ställen ser ni ut att behöva tre sådana rör vid armaturen för vidarekoppling. Klarar armaturen det? Beroende på hur armaturen ser ut kanske det går att gömma en dosa "bakom" den vid behov?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är just det jag efterfrågade i #3 - det måste kontrolleras mot den armatur ni har valt, i förväg, så att ni inte gör några väldigt olyckliga misstag vid inputsningen som ni upptäcker efteråt. Om elektrikern vill dra FK i rören måste rören sluta någorlunda tätt mot lyktans anslutningsutrymme, annars krävs kabel, vilket kräver mer raka rör. På vissa ställen ser ni ut att behöva tre sådana rör vid armaturen för vidarekoppling. Klarar armaturen det? Beroende på hur armaturen ser ut kanske det går att gömma en dosa "bakom" den vid behov?
Fasen vad svårt allt känns :) Men jag förstår att det alltid är svårare än vad man trott som lekman. Jag som trodde att det bara var att ”passa på” och fräsa in lite flexslang när de ändå putsar huset haha

Nä problemet är väl att jag inte har tillgång till elektrikern förrän nästa vecka :/
Har däremot kollat med de som säljer armaturen om dimensionerna.

I mitt huvud skulle elektrikern bara dra vanlig kabel i rören och inte färdiga ”fördragna rör”, därav att jag skulle förbereda rör så att elektrikern kan komma nästa vecka och bara börja dra kablarna. Så mitt mission är att göra det så enkelt som möjligt för honom att bara börja koppla.

En annan följdfråga: Jag har tänkt flexrör överallt, men visst fasen måste det vara bättre för elektrikern om jag putsar in så många raka VP-rör som möjligt va?
 
Det är dold förläggning på fasad som ställer till det. Ett rör genom väggen inifrån vid varje lykta är ett säkert kort ;) Ett rör skulle ju även underlätta även i ert fall, Men det kräver kopplingsdosor som blir ett problem i ert fall när de ska vara utanpåliggande på fasaden. Om dosor mot förmodan går att gömma nere på sockeln på ett bra sätt ska fortfarande en kabel drar längs sockeln. Man behöver vara på plats och ha all materiel i handen för att kunna se. Armaturer brukar stöda åtminstone två ledningar. Men det går säkert att knö in tre kablar om man gör tre rörutloppet tätt mot varandra som avslutas i liv med väggen och siktar på underkanten av lyktan (men kolla hur lyktan ser ut först).

Vp-rör låter helt klart enklare att putsa in än en sladdring flexslang. Det finns färdiga 90-böjar att köpa, men det får finnas max en sådan för att kunna dra i kabel typ EXQ. Vid armaturerna får man själv göra en svag böj på röret. Det finns böjfjäder att använda till det.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är dold förläggning på fasad som ställer till det. Ett rör genom väggen inifrån vid varje lykta är ett säkert kort ;) Ett rör skulle ju även underlätta även i ert fall, Men det kräver kopplingsdosor som blir ett problem i ert fall när de ska vara utanpåliggande på fasaden. Om dosor mot förmodan går att gömma nere på sockeln på ett bra sätt ska fortfarande en kabel drar längs sockeln. Man behöver vara på plats och ha all materiel i handen för att kunna se. Armaturer brukar stöda åtminstone två ledningar. Men det går säkert att knö in tre kablar om man gör tre rörutloppet tätt mot varandra som avslutas i liv med väggen och siktar på underkanten av lyktan (men kolla hur lyktan ser ut först).

Vp-rör låter helt klart enklare att putsa in än en sladdring flexslang. Det finns färdiga 90-böjar att köpa, men det får finnas max en sådan för att kunna dra i kabel typ EXQ. Vid armaturerna får man själv göra en svag böj på röret. Det finns böjfjäder att använda till det.
Jag tänkte en liten rotdosa bakom varje armatur på max 70mm i diam, bara för att få en lite snyggare installation bakom lampan. Tyvärr kan jag inte dra ut el innifrån för varje armatur.
Jag kanske bara övertänker det. :thinking:

Jag vill framförallt inte göra något som gör att elektrikern inte kan göra klart kabeldragningen, eller att han vägrar pga bestämmelser.
Vad i så fall är det värsta man kan göra i förberedelseväg, för att få en elektriker att spy och sätta sig i firmabilen och åka därifrån? :D
 
K
Jag hade försökt spåra vertikalt i den mån det går, mellan armatur och upp till takfot, sen borrat in röret på vinden och kopplat allt på vinden, ett rör från från varje armatur. Ser ut som att ni har valmat tak, är vinden åtkomlig?

Lite knepigare där armatur hamnar under fönster, men där kan dra röret horisontellt förbi fönstret sen upp mot takfoten med en lång-böj. Men kolla innan hur hålbilden för armaturen ser ut, så ni inte drar rör där en skruv skall sitta. Drar man rören verikalt så är det 99/100 en ickefråga, vid horisontell dragning ökar risken.

Horisontella spårningar försvagar även stommen i större utsträckning, i vilken omfattning låter jag förbli osagt. Korta sträckor är väl no biggie, men i dina skisser ser det ut att vara som ett varv runt huset.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.