Jag tänkte hyra eller köpa en slip som relativt fort slipar bort ett lager klarlack och fixar bort mindre märken. Vad ska man hyra/köpa?
Trappa med ommålade trästeg som behöver slipas för att ta bort klarlack och märken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De finns ingen större maskin man kan hyra och slipa av ett steg på nåra minuter. Såg framför mig en golvslip typ
 
Redigerat:
R Rolle85 skrev:
De finns ingen större maskin man kan hyra och slipa av ett steg på nåra minuter. Såg framför mig en golvslip typ
Beror helt på vad det är för lack osv..

Men typ nej ;)
 
det är en matt klarlack som jag köpte på Hornbach (vattenbaserad) för något år sedan.
 
så finns det andra förslag på slipmaskin som inte dammar ner hela huset som jag då kan köpa som är effektiv =)
 
En 150 mm Rotex eller Bosch GET 75-150 med bra papper/mesh tar allt utom hörnen nästan dammfritt. Det behövs någon annat till hörnen och allra närmast sidokanterna, lämpligen en bra skrapa och en deltaslip.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Kanske det går att ta bort stegen, slipa och sätta tillbaka.
En handhållen bandslip skulle möjligen fungera.
Själv skulle jag gjort som nanowire föreslår.
 
Ok
 
Eller så testar du lämpligt lösningsmedel och löser upp+skrapar bort. Och sen slipar.
 
Jag får nog hyra en slipmaskin
 
Nanowire gav ju två bra förslag att hyra, komplettera med bra dammsugare.

Jag hade nog börjat med färglösare och skrapat bort och sen slipat eventuella rester och trät, jag har dålig erfarenhet av att slipa färg och lack, bränner ofta in som klumpar i slippappret, jag har i och för sig aldrig testat med excenterslip heller.
 
jag skulle rekommendera att börja med sickla (jula c 100kr) och en bahco 650 skrapa att först ta bort lacken. Därefter slipamaskin. Annars är risken stor att slippapperna bara geggar igen.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Sickla??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.