Hej!

Har lite funderingar kring detta med takfotsplåt.
Jag ska snart lägga nytt betongpannetak på huset, och jag kommer pappa om och lägga ny läkt.

Frågan är om det behövs takfotsplåt, och i så fall hur den skall monteras.

Jag har hör lika många åsikter om detta som människor jag frågat tror jag...

Vissa tycker att plåten skall vara under pappen, och andra att den skall sitta på sista läkten, och andra att den inte ska sitta där alls...

Hur ska jag göra?

/Jonas
 
Som jag har fått lära mig (av tkläggaren vi anlitade för ett antal år sedan) så har man plåt av olika skäl.

Plåten som man kan lägga under pappen sätter man för att förhindra att vatten som skall rinna av pappen ner i hängrännan skall kunna sugas upp mellan papp och råspont. Om du tänker dig sämsta fallet att pappen bara slutar vid takkanten, då kan vatten gå runt kanten och kapilärsugas upp under pappen. Råkade själv ut för det på ett skärmtak över entrén på förra huset, understa plankan ruttnade bort totalt på 4 år. med plåt så leder man vattnet så långt ner från takkanten att det inte kan "vända" ens om det blåser kraftigt. Plåten skall gå upp ganska långt under pappen, så att vatten som ev. kapilärsugs mellan papp och plåt (skall vara tätat med asfalt eller liknande) inte sugs ända upp till ovanför plåten.

En sådan plåt är bra men anses onödig om det bara är underlagspapp till tegel. Då skall det ju normalt inte rinna något vatten på pappen.

Plåt som man sätter på sista läkten har man framförallt för att justera, om takets storlek inte "går jämt ut" med plattornas storlek, och "felet blir för litet för att man skall kunna köra med en kapad platta längst ner, så kan man fylla ut med en takfotsplåt. Ex. anta att det behövs en 5cm platta för att taket skall gå jämt ut, det går inte att kapa en platta till 5cm och få den att ligga kvar.

Detta är tydligen mest ett problem om man kör med lertegel efterssom lertegel har en ganska liten justermån i längsled. Med betongpannor skall man alltid kunna ordna en lämplig delning så att det går jämt ut över taket.

Sedan tror jag utan att veta det att man vid låga taklutningar har plåt som avslutning för att minska risken att vatten skall blåsa upp undre plattorna. Plåten leder ju ner vattnet bättre i hängrännan.
 
  • Gilla
mrpeterteter
  • Laddar…
Då blev jag lite klokare...

Får se om jag sätter takfortsplåt under pappen. Problemet är att en tredjedel (utbyggnad) av taket redan är pappat (inte av mig) utan plåt... :( Känns inte så kul att slita upp den pappen.

/Jonas
 
En annan viktig funktion är att styra ner regnvattnet i hängrännan. Jag hade ett hus med tegeltak, där vattnet inte släppte från sista teglet, utan följde med runt kanten och rann ner mellan hängrännan och takfotsbrädan. Jag fick ner allt regnvatten vid grunden, så där var alltid fuktigt. Jag monterade fotplåtar, och rännorna tog fortsättningsvis hand om vattnet.
 
  • Gilla
Samwest
  • Laddar…
andersmc: Vad hade du för taklutning på det taket?

Monterade takfotsplåten på sista läkten?

/Jonas
 
Taklutningen var 40-45°. Jag stack in plåten under den nedersta raden pannor och fäste i sista läkten.
 
Som jag skrev i en annan tråd..

Spika råspont och lägg dit pappen. Släpp ut pappen ca 3cm nedanför råsponten. Spika INTE pappen längst ner, där skall det inte vara några hål i pappen.

Läkta som vanligt med ströläkt och bärläkt - men byt nedersta bärläkten mot en 45-95 lagd på platten.

Fräs ur spår i 45-95 där du skall ha krokarna. Ring plåtis och se till att han kommer och sätter krokar, rännor och fotplåt.. Fotplåten skall då alltså ligga uppepå 45-95 och krokarna och sedan ner i rännan.

På med teglet..
Plåten har en funktion till att fylla, det är inte så kul att se in i läktningen, vilket man gör om inte taket är väldigt högt eller väldigt flackt.. Detta är visserligen bara estetiskt men ändå..
 
  • Gilla
rony
  • Laddar…
och självklart skall fotplåten in under pappen ... fräsa för krokarna behöver du inte göra, ifall du inte skall lägga bandtäckning...
 
Ifall han skall göra som vi brukar göra måste krokarna fräsas ner - annars ligger fotplåten och pannorna och rider på kroken om det vill sig illa..
 
Krokarna skruvas rakt på råspånten. Masonitskiva 10cm djup mellan krokarna.
Takfotplåt på masoniten och krokarna och därefter takpapp.

Så har jag lärt mig och gjort på mitt hus och garage.
 
Styx skrev:
Som jag skrev i en annan tråd..
Spika råspont och lägg dit pappen. Släpp ut pappen ca 3cm nedanför råsponten. Spika INTE pappen längst ner, där skall det inte vara några hål i pappen.

Läkta som vanligt med ströläkt och bärläkt - men byt nedersta bärläkten mot en 45-95 lagd på platten.

Fräs ur spår i 45-95 där du skall ha krokarna. Ring plåtis och se till att han kommer och sätter krokar, rännor och fotplåt.. Fotplåten skall då alltså ligga uppepå 45-95 och krokarna och sedan ner i rännan.

På med teglet..


Plåten har en funktion till att fylla, det är inte så kul att se in i läktningen, vilket man gör om inte taket är väldigt högt eller väldigt flackt.. Detta är visserligen bara estetiskt men ändå..

Nej nej nej vad är det för skit snack.Är det ingen som kan något om tak.
Att lägga en 45*95 nederst e bullskit.
Man lägger en träkil längst ner som man sätter kroken i och sen fotplåt och underlagspappen över.Allt annat är bara fusk jag vet.

Hur vill du att ev. vatten ska rinna under en 45*95 läkt???

Läs husAma ......
 
simpen skrev:
Nej nej nej vad är det för skit snack.Är det ingen som kan något om tak.
Att lägga en 45*95 nederst e bullskit.
Man lägger en träkil längst ner som man sätter kroken i och sen fotplåt och underlagspappen över.Allt annat är bara fusk jag vet.

Hur vill du att ev. vatten ska rinna under en 45*95 läkt???

Läs husAma ......
Vattnet rinner av utmärkt under 45-95 med tanke på att den ligger uppe på ströläkten.

Har du kollat på tak som har några år på nacken någon gång? Var är de skadade någonstans? Rätt vanligt att det är kasst längst ner i takfoten va.? Trots/tack vare kilar och annat skräp som sitter där så det samlas skräp..

Alla gör som de vill, men vi tycker det blir bäst ifall man låter pappen ligga rakt på råsponten, utan spikning längst ner, med lite utsläpp som jag skrev. Kommer det då av någon anledning ner vatten på pappen (trasiga pannor etc.) så kan den passera hela vägen ner och droppa ut från pappen, utan hinder av kilar eller annat.. Några mängder skall det ju inte vara under teglet ändå - då har man andra problem som måste åtgärdas.

Att vi sätter just 45-95 är för att det blir rejält som bara den att fästa krokar, glidskydd för stege etc. i.

Apropå HusAma är det spännande att just du hänvisar till den - med tanke på att du i en annan tråd rekommenderar att man skall HÄFTA fast underlagspappen...
 
Jag har satt kilar 45x180mm längst ner på takstolarna, kilarnas längd är lika med två stycken råspånt, nedersta pannraden vilar rakt på pappen.
Jag tycker att taket får en sexigare look underifrån med detta sätt och man kan inte se upp under tegelpannan heller.

Men jag förstår att man förhindrar denna insyn med takfotsplåten om man använder den där 45x90läkten.
 
  • Gilla
Daviiida
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.