Belmlu
Hej,

I samband med rensning av frånluftskanalerna blev vi varse om att någon tidigare ägare gjort en egen mindre anslutning till existerande kanal. Denna mindre kanal ansluter från sidan och har tidigare använts till torkskåp. Vid samtal med sotare sa han att detta var rätt amatörmässig anslutning.

I vilket fall som helst ska vi nu måla om tvättstugan där denna kanal sitter och tänkte då täppa till den mindre anslutningen då den inte fyller någon funktion. Enklaste är bara att täppa till vid taket och låta resten vara men funderar på om det är en så god idé utifrån kondens. Då vi har torktumlare i tvättstugan och det då kan blir rätt varmt och hög luftfuktighet ser jag framför mig att det kan bildas kondens vid anslutning och att detta över tid rinner ner i röret och ger små fuktskador där det är tilltäppt i taket.

Söker nu råd kring hur jag löser detta på bästa sätt för att det ska vara snyggt men även vettigt långsiktigt utifrån ev fukt.

Tack på förhand!
 
  • En handritad skiss av en amatörmässig anslutning i en frånluftskanal, med en mindre kanal som ansluter från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy av ett vitt tak med två ventilationskanaler, varav en är en amatörmässig anslutning med synligt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det slang hela vägen till den befintliga frånluftskanalen ?
 
Belmlu
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Är det slang hela vägen till den befintliga frånluftskanalen ?
Jag tror det men kan inte garantera eftersom jag inte kollat på det själv än. Ska se om jag kan låna mindre kamera av vän.

Påverkar det valet av åtgärder?
 
Det bästa vore ju att ta bort slangen och locka kanalen. Men då behöver du ta upp ett hål i talet.
 
Belmlu Belmlu skrev:
Jag tror det men kan inte garantera eftersom jag inte kollat på det själv än. Ska se om jag kan låna mindre kamera av vän.

Påverkar det valet av åtgärder?
ja för hade man fått bort slangen så hade man kanske kunnat sträcka sig upp till anslutningen och monterat ett lock, förhoppningsvis är där en T-koppling där slangen ansluter
 
  • Ventilationslock på 125 mm från Flexit visas på en produktbildssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Belmlu
Hade fått sotarens beskrivning ur bakfoten. Det är en horisontell, rektangulär kanal som det lilla röret ansluter till.
 
  • Handritad skiss av en horisontell rektangulär ventilationskanal med ett mindre rör anslutet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Belmlu Belmlu skrev:
Hade fått sotarens beskrivning ur bakfoten. Det är en horisontell, rektangulär kanal som det lilla röret ansluter till.
Då borde du kunna nå upp till kanalen. Kapa slangen längs taket, stoppa in handen och se om du når stosen som slangen sitter på. I värsta fall får du såga upp ett 20x20 hål, locka och sätt en inspektionslucka.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.