Blev rekommenderad en snickare som gjorde ett seriöst hembesök för att ett altanbygge (och sätta in altandörr från vardagsrum) på ca 30 kvm och nu efter tre månader har offerten kommit. Dum och lite naiv som jag var tog jag inte in fler offerter vid tillfället och nu i slutet av april är ju chansen få tag på någon annan minimal.

Bygget i korthet är att jag gräver upp och jämnar till marken. Snickaren bygger altanen med vanlig gröntrall, golv 28*120 och reglar 45*170, på gjutna armerade plintar och ingjutna balkskor. Vad jag som lekman förstår är det inget jätteavancerat jobb (?).

Offerter ser ut som följer. Gäller alltså endast altanbygget och inte altandörren.
Material: 37 500 kr
Transporter, reskostnader, hyror och övrigt: 2 500 kr
Arbetskostnad efter rot: 31 500 kr
Varav rot: 13 500 kr
Att betala: 71 500 kr inklusive moms och rotavdrag.

Någon kunnig som kan ge en input om detta är rimligt? Kvadratmeterpriset landar på ca 2300 kr.
 
Hur djupt ska snickaren gräva för plintarna?

För att arbetet ska anses vara fackmannamässigt utfört så borde plintarna grävas så pass djupt att tjälen inte blir ett problem. Att gräva djupt är givetvis mer tidskrävande och därmed dyrare.
 
Ska du inte ha några spikreglar utan bara bärlinan så blir det relativt många plintar eftersom den valda trallen bör läggas med stöd cc60.
 
D Derbyboy skrev:
Hur djupt ska snickaren gräva för plintarna?

För att arbetet ska anses vara fackmannamässigt utfört så borde plintarna grävas så pass djupt att tjälen inte blir ett problem. Att gräva djupt är givetvis mer tidskrävande och därmed dyrare.
Det enda jag vet är att det sker med jordborr. Vet inga djup. Jag har dock väldigt svårt att se att denna firma skulle utföra en åtgärd som inte är fackmannamässigt.
 
Jag vet ju inte alls hur altanen ska byggas utifrån det du skriver.

Säg att du med en regel på 45x170 kan ha en spännvidd på 2 meter och eftersom du valt trall på 28x120 så ska regelarna ligga cc60. Är trallen då 6x5 meter så behöver du hela 32 plintar.

Kanske går de upp till en spännvidd på 3 meter. Då krävs det 24 plintar.

Oavsett blir det många plintar eftersom du inte skriver att det även ska finnas en spikregel.

Jag antar att du kan göra ett överslag på materielet själv.

Tar snickaren 600 kr/h. Så innebär det att att altanbyggande ska ta 74 timmar, dvs en arbetsvecka för 2 personer.

Får du 20-30 plintar nedgrävda till frostfritt djup så tycker jag inte att det är orimligt.
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag vet ju inte alls hur altanen ska byggas utifrån det du skriver.

Säg att du med en regel på 45x170 kan ha en spännvidd på 2 meter och eftersom du valt trall på 28x120 så ska regelarna ligga cc60. Är trallen då 6x5 meter så behöver du hela 32 plintar.

Kanske går de upp till en spännvidd på 3 meter. Då krävs det 24 plintar.

Oavsett blir det många plintar eftersom du inte skriver att det även ska finnas en spikregel.

Jag antar att du kan göra ett överslag på materielet själv.

Tar snickaren 600 kr/h. Så innebär det att att altanbyggande ska ta 74 timmar, dvs en arbetsvecka för 2 personer.

Får du 20-30 plintar nedgrävda till frostfritt djup så tycker jag inte att det är orimligt.
Stort tack för dina svar Derbyboy - mycket hjälpsamt! Angående din fråga om spikregel så har jag faktiskt ingen aning. I arbetsbeskrivningen står det "Träregelstomme i tryckimpregnerat virke ca: 45*170 el. likvärdigt för ett stabilt golv." Vet inte om du får någon vägledning av det.

Anta att det skulle vara med spikregel, har du någon annan uppfattning om kostnaden då?
 
Utifrån den skrivningen du nu presenterat tror jag de kommer använda spikregel. Det finns ingen rimlig anledning att hoppa spikregel om det inte finns ett höjdkrav, alltså att marken upp till ök altan få vara max 25 cm.

Du får kolla lite spänningstabeller för att avgöra om bygget långsiktigt blir stabilt.

De har säkert tagit lite höjd i prissättningen för att de kanske dyker upp problem med placeringen av plintarna, pga sten i marken.

Om allt går enligt plan kanske det tar 2 dagar för 2 man att mäta placering och gräva för plint, placera rör, armering och väga in bärlinan.

Bygga altanen tar kanske 2 dagar för 2 man. Det beror såklart på om det är några vinklar, fris osv men grovt räknat är min känsla att 2 dagar är rimligt.

4 x 2 x 8 = 64h

Du har fått en offert att det ska ta 74h.

Jag tycker det är rimligt särskilt eftersom du har förtroende för firman.
 
Tusen tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.