S
P pmd skrev:
Köp Civilförsvarsförbundets vevradio. Det verkar vara lite bättre i det avseendet.
Jag vill bestämt minnas att jag köpte den från Civilförsvarsförbundet men ser på deras shop att de har ett annat fabrikat nu. Även den ser ut att ha en återfjädrande knapp till ficklampan. Jag googlade runt lite och tittade på bilder och väldigt många ser ut att ha återfjädrande brytare.
Enligt tillverkaren spelar det nog ingen roll eftersom den dagen som de verkligen behövs så kan ändå ingen klaga. :)
 
P
Jag kollade bara på/av-manöverdonet på min radio. Du har nog rätt i att ficklampan har en återfjädrande knapp.
Jag har dock fler ficklampor och man får väl veva på radion någon gång om året för att hålla batteriet vid liv.

Min radio är nu drygt två år gammal. Lampan lyser än och radion går, så det bör räcka med att ladda batteriet en gång om året. Minst så ofta bör man väl ändå se över sin preppingutrustning.

Vevradion har solcellsladdning så det räcker kanske att den står framme istället för att förvaras mörkt.
 
Redigerat:
Jag går i ungefär samma tankar. Har ett radhus med sutterängvåning där undre våningen är byggd av 25 cm prefabricerade betongelement. Både väggar och tak skulle behöva förstärkas för att göra skyddsrum av det.

Min fråga är om det går att gjuta på ett betongtak underifrån och i så fall hur man gör det.
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
E eskil23 skrev:
Jag går i ungefär samma tankar. Har ett radhus med sutterängvåning där undre våningen är byggd av 25 cm prefabricerade betongelement. Både väggar och tak skulle behöva förstärkas för att göra skyddsrum av det.

Min fråga är om det går att gjuta på ett betongtak underifrån och i så fall hur man gör det.
Vad är syftet? Att stå emot ett bombanfall ?
 
E eskil23 skrev:
Jag går i ungefär samma tankar. Har ett radhus med sutterängvåning där undre våningen är byggd av 25 cm prefabricerade betongelement. Både väggar och tak skulle behöva förstärkas för att göra skyddsrum av det.

Min fråga är om det går att gjuta på ett betongtak underifrån och i så fall hur man gör det.
Nu är jag ingen expert, men tycker
25 cm ju låter ganska rejält ändå? Bör stå emot endel strålning också, om det skulle bli så illa. Göra det tjockare låter rätt krångligt(?) och inkräktar ju på takhöjden. Eller har ni jättehögt i tak? Jag tänker att om du är rädd att det ska rasa vid tex ett bombanfall så skulle det ju vara enklare att förstärka från golv till tak istället där du har lång spännvidd. Tex ett gäng stämp som står i ett hörn samt plank för att sprida vikten både ovan stämp mot tak, och under stämp mot golv. Då har ni full takhöjd hela tiden men kan snabbt stärka upp om skiten träffar fläkten. Om du är rädd att bitar av betong ramlar ner kan du ju ha en säkrare del där du har rätt många stämp och lägger ett helt innertak med plank.
 
Ni sitter och diskuterar att bygga jättejättesuperdupertjocka betongväggar, som om de skulle ge något som helst skydd om kriget kommer? Ni inser kanske inte att vapnen utvecklats lite sedan andra världskriget? En galning inte långt härifrån förefaller nyligen ha använt termobariska vapen. Samma galning testkör i skrivande stund en ny generation vapen som med lätthet kan ödelägga ett helt större land. För att inte tala om hans arsenal med kärnvapen som säkert kan förinta halva jordklotet. Sorry, men om kriget kommer så skulle ingen betongvägg i världen hjälpa.

Om det får er att känna er tryggare eller om ni tror att nästa krig kommer involvera 40-talsvapen som inte rår på tjocka betongväggar så för all del bygg på. Vill man verkligen förbereda sig på riktigt så bör man dock fokusera på andra saker.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 4 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Ni sitter och diskuterar att bygga jättejättesuperdupertjocka betongväggar, som om de skulle ge något som helst skydd om kriget kommer? Ni inser kanske inte att vapnen utvecklats lite sedan andra världskriget? En galning inte långt härifrån förefaller nyligen ha använt termobariska vapen. Samma galning testkör i skrivande stund en ny generation vapen som med lätthet kan ödelägga ett helt större land. För att inte tala om hans arsenal med kärnvapen som säkert kan förinta halva jordklotet. Sorry, men om kriget kommer så skulle ingen betongvägg i världen hjälpa.

Om det får er att känna er tryggare eller om ni tror att nästa krig kommer involvera 40-talsvapen som inte rår på tjocka betongväggar så för all del bygg på. Vill man verkligen förbereda sig på riktigt så bör man dock fokusera på andra saker.
Jag misstänker att de flesta som skriver på det här forumet inte har en sådan hotbild emot sig att de kan förvänta sig en direktträff med varken konventionella vapen eller massförstörelsevapen och då tror jag säkert att varje centimeter betong skyddar en bättre än ingen betong.

Men det man ska ta med sig från Ukraina är att det inte verkar vara en höjdare att vara civilbefolkning i ett område som är ockuperat. Så direkt efter att första bomben slagit ned (och som ens hemmabyggda skyddsrum skyddat en från), bör man försöka bidra till det civila eller militära försvaret eller om man inte har möjlighet till det bör man fly. Att sitta kvar och vänta ut en hel ockupation i sin källare är nog ingen jättebra idé.

Jag skulle vara mer rädd för hur eventuella ockuperande soldater behandlar civilbefolkningen än huruvida min källare står emot olika vapensystem eller inte.

Med det sagt är valfri källare är bättre än ingen källare när bomberna faller och om man då dessutom har hunnit göra vissa förstärkningar på egen hand så skrattar man säkert längre än den som givit upp på förhand.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Tror ni på fullaste allvar att något land (ni får jättegärna spekulera i vilket detta skulle vara) skulle börja kriget med att bomba en slumpmässigt utvald villa i nån liten stad?
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror ni på fullaste allvar att något land (ni får jättegärna spekulera i vilket detta skulle vara) skulle börja kriget med att bomba en slumpmässigt utvald villa i nån liten stad?
Det var det som var min poäng. Att nån siktar på mitt eller ditt hus är nog osannolikt, så direktträffar behöver man inte räkna med eller dimensionera för. Men baserat på vad som skett i Ukraina är det ju rätt vanligt att bomber, raketer och robotar faller ned i bostadsområden i stort, oavsett om det beror på avsikt eller ej (personligen är jag övertygad om att det beror både på avsikt och inkompetens). Och då är det ju bra att ha koll på var närmsta skyddsrum finns och finns det inget i krokarna så är ju en källare till den egna villan ett bättre alternativ än att springa naken i trädgården och invänta undergången. Sen tror jag kanske mer på att lägga vikt vid att se till att man har färskvatten och förnödenheter för en längre tid än att man lägger en mycket större budget på att bygga ett eget skyddsrum enligt SR 15.

Men sen är det ju många villaområden i riket som ligger i närheten av militära eller civila mål som sannolikt skulle förbekämpas vid en konflikt. Och med tanke på precisionen på vapensystemen och användarna utav dem på angriparsidan i nuvarande konflikt är det kanske inte helt omöjligt att en och annan raket går långt eller kort eller i sida om avsett mål.

Istället för att narra de som känner att de vill förbereda sig på olika vis kanske man ska visa lite tacksamhet istället, det frigör ju resurser till de som inte förberett sig för en kris.
 
  • Gilla
eskil23
  • Laddar…
Syftet är att uppnå den skyddsnivå som krävs för ett skyddsrum, vilket enligt SRVFS 1998:6 är att det ska tåla "verkan av av en 250 kilograms minbomb som briserar 5,0 meter från skyddsrummets utsida." En ganska rimlig skyddsnivå tycker jag. Sedan kan domedagsprofeter slitta och lufta sina mardrömmar om termonbariska vapen och kärnvapen bäst de vill.

25 cm betongelement tål ganska mycket i sig, men jag har upptäckt att elementen inte sitter ihop ordenligt utan under åren har glidit mot varandra. Konstruktionen behöver därför förstärkas. Min tanke är därför att antingen förankra armering i nuvarande element och gjuta en platta under dem. Det förutsätter att det går att gjuta underifrån, vilket jag inte vet om det är möjligt. Andra alternativet är att gjuta nya elemant och fästa dem vinkelrät mot de tidigare.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Istället för att narra de som känner att de vill förbereda sig på olika vis kanske man ska visa lite tacksamhet istället, det frigör ju resurser till de som inte förberett sig för en kris.
Det handlar ju knappast om att "narra" någon, det handlar väl mer om att styra diskussionen så att de som eventuellt går att funderar på att lägga några 100 tusen på att förstärka sin källare inser att det är rätt poänglöst...

E eskil23 skrev:
Syftet är att uppnå den skyddsnivå som krävs för ett skyddsrum, vilket enligt SRVFS 1998:6 är att det ska tåla "verkan av av en 250 kilograms minbomb som briserar 5,0 meter från skyddsrummets utsida." En ganska rimlig skyddsnivå tycker jag. Sedan kan domedagsprofeter slitta och lufta sina mardrömmar om termonbariska vapen och kärnvapen bäst de vill.

25 cm betongelement tål ganska mycket i sig, men jag har upptäckt att elementen inte sitter ihop ordenligt utan under åren har glidit mot varandra. Konstruktionen behöver därför förstärkas. Min tanke är därför att antingen förankra armering i nuvarande element och gjuta en platta under dem. Det förutsätter att det går att gjuta underifrån, vilket jag inte vet om det är möjligt. Andra alternativet är att gjuta nya elemant och fästa dem vinkelrät mot de tidigare.
Jo, det är ju ingen som ifrågasatt om skyddsrum fungerar, fråga är ju om det generellt är en bra (kostnadseffektiv) ide att bygga om en befintlig källare ... Hade jag byggt nytt hus med källare hade jag garanterat lagt lite extra krut (pun intended) på att förstärka ett eller ett par rum, men det är ju något helt annat ...

Det känns lite grann som man börjar i fel ände om man tar reda på vilken typ av bomb man ska skydda sig mot, istället för att fundera på vilket land som skulle kunna tänka sig att invadera oss på det sättet ..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det känns lite grann som man börjar i fel ände om man tar reda på vilken typ av bomb man ska skydda sig mot, istället för att fundera på vilket land som skulle kunna tänka sig att invadera oss på det sättet ..
Varför det? 250 kg flygbomber måste tillsammans med 105 mm artillerigranater och 81 mm sprängvinggranater vara de mest spridda ammunutionseffekterna i världen. I princip alla länder har sådana.

Men oaktat det så har vi lagar i Sverige om hur skyddsrum ska fungera och de lagarna tänker jag följa.
 
E eskil23 skrev:
Varför det? 250 kg flygbomber måste tillsammans med 105 mm artillerigranater och 81 mm sprängvinggranater vara de mest spridda ammunutionseffekterna i världen. I princip alla länder har sådana.

Men oaktat det så har vi lagar i Sverige om hur skyddsrum ska fungera och de lagarna tänker jag följa.
Varför är väl en ganska enkel fråga? Resurser är begränsade, och de flesta brukar vilja maximera utnyttjandet av dem.

För min del får du lägga hur mycket pengar på betong du vill, men förvänta dig inte att det kommer att göra någon större skillnad när krisen eller kriget kommer ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför är väl en ganska enkel fråga? Resurser är begränsade, och de flesta brukar vilja maximera utnyttjandet av dem.

För min del får du lägga hur mycket pengar på betong du vill, men förvänta dig inte att det kommer att göra någon större skillnad när krisen eller kriget kommer ...
Skillnaden som jag vill åstadkomma är att källaren håller ihop vid en mot området rimlig ammunitionsinsats.

Men frågan var alltså om det GÅR att förstärka ett tak genom att gjuta på det underifrån.
 
harry73
E eskil23 skrev:
Skillnaden som jag vill åstadkomma är att källaren håller ihop vid en mot området rimlig ammunitionsinsats.

Men frågan var alltså om det GÅR att förstärka ett tak genom att gjuta på det underifrån.
Jag skulle säga att det är svårt att gjuta på underifrån. För det första så är problemet att man försöker komprimera betongen (vibrera), och då stiger alla luftbubblor upp, dvs att de hamnar mellan tack och pågjutning. Man får därmed dålig vidhäftning. Man kan såklart bygga en form, borra hål i källartaket och fylla formen ovanifrån. det gör det enklare att fylla, men man får inte bort alla luftbubblor. Sedan behöver man armering, som ska hänga i taket innan man bygger formen.

Ett annat problem är krymp. När betongen härdar, krymper det en del, så även om man hade en perfekt fyllning från början, kommer pågjutningen i alla fall släppa från taket.

Och som sist är frågan om källaren blir säkrare med mer betong.
Visst om det inte går sönder, är chansen att överleva större, men går det i alla fall sönder, ökar en större mängd betong framförallt risken att man aldrig kommer därifrån
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.