Har fått mitt badrum "renoverat" och så här ser monteringen av vatten och el till tvättmaskinen ut. Förutom att det är fult, undrar jag om detta är el-säkert och enligt branschregler. I mina ögon ser det rätt farligt ut. (Har ställt denna fråga förut, men inte fått svar, så jag provar igen.)
 
  • Montering av eluttag och vattenkran ovanför tvättmaskin, ser potentiellt osäkert ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade satt anslutningsdosan ovanför vattenanslutningen men jag kan nog inte säga att det är direkt "förbjudet" att sätta det som på bilden.
Noterar att det är fast anslutning istf vägguttag som är brukligt nuförtiden, sitter det hela nära duschen?
 
  • Gilla
Arga Tanten
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag hade satt anslutningsdosan ovanför vattenanslutningen men jag kan nog inte säga att det är direkt "förbjudet" att sätta det som på bilden.
Noterar att det är fast anslutning istf vägguttag som är brukligt nuförtiden, sitter det hela nära duschen?
Varför hade du satt anslutningsdosan ovanför vattnet? Tvättmaskinen står ca 1 dm från badkarskanten, vid den sida som befinner sig längst bort från duschhuvudet. M a o: om man står i badkaret och duschar så sprutar vattnet ner ca 1, 50 cm från väggen där anlsutnigsdosan sitter, men om man befinner sig i badkaret är det fullt möjligt att i princip lägga hela överkroppen på tvätttmaskinen (Varför man nu skulle vilja göra det... :-D ) Men tja, anslutningen och maskinen är mycket lätta att komma åt medan man befinner sig i badkaret - om det har betydelse.
Jag funderar som sagt över elanslutningenså nära vattenkranen, men även över vattenkranens placering precis ovanför tvättmaskinen. Vad händer om det börjar läcka vatten från kranen och ner på antingen eldosan eller tvättmaskinens baksida?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.