Hej!
Jag har fackverktakstolar idag som jag funderar på att bygga om för att öppna till nock.
Är det möjligt att förstärka överarmarna och på så sätt kunna ta bort själva fackverket men även behålla underarmen? Och detta utan att sätta limträbalk i nock.

spännvidd ca 7.3 meter. Överarm (en sida) ca 4.20 meter + takutsprång.
överarm är i dag 45x150 och underarm 45x120.

tack på förhand!
 
  • Gilla
JePe25
  • Laddar…
Bump :)
 
Det som är kvar av dina takstolar vill trycka isär väggarna och då rasar huset.
Det måste finnas något som håller emot.
Gamla kyrkor har stödmurar på utsidan men du kan ha ett dragstag som håller ihop väggarna.
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det som är kvar av dina takstolar vill trycka isär väggarna och då rasar huset.
Det måste finnas något som håller emot.
Gamla kyrkor har stödmurar på utsidan men du kan ha ett dragstag som håller ihop väggarna.
Protte
Sköter inte underarmen det?
 
U
Vad har du för mått på huset och takstolarna?
Fördelen med fackverkstakstolar att de är väldigt starka i sin konstruktion och därmed ofta byggs av väldigt klent virke.
Även om du sparar underarm och lägger till en överarm så kommer högbenen troligen utsättas för för stora böjningar vilket kommer kräva stödben. Men som sagt är troligen takstolarna för klena för att endast lägga till stödben och överarm utan det kan även krävas förstärkning av högbenen, det hela resulterar i nästan helt nya takstolar i slutändan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
U
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vad har du för mått på huset och takstolarna?
Fördelen med fackverkstakstolar att de är väldigt starka i sin konstruktion och därmed ofta byggs av väldigt klent virke.
Även om du sparar underarm och lägger till en överarm så kommer högbenen troligen utsättas för för stora böjningar vilket kommer kräva stödben. Men som sagt är troligen takstolarna för klena för att endast lägga till stödben och överarm utan det kan även krävas förstärkning av högbenen, det hela resulterar i nästan helt nya takstolar i slutändan.
ca 9x7 meter.
Spännvidd på takstol är ca 7 meter. En överarm är 4.20 meter.
Överarm 45x150
Underarm 45x120
 
U
S Stugmannen skrev:
ca 9x7 meter.
Spännvidd på takstol är ca 7 meter. En överarm är 4.20 meter.
Överarm 45x150
Underarm 45x120
det kommer inte gå utan att förstärka överarmarna/högbenen och även underarm.

antog du har 1200cc
 
  • Gilla
Tobbe85
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Nu finns inte justus med oss längre tyvärr men han har en fin artikel om ämnet.

[länk]
Tack! Ja det ser ju rätt kört ut. Utifrån artikeln så behöver man förstärka/bygga om överarm till limträ. Sen är ju frågan om man kommer undan nockbalk ändå.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Dimension på högbenen, takvinkel och snözon är de mest kritiska måtten. Gissar på CC1200 också.

Det jag befarar är som sagt böjningen i högbenen som uppstår när man tar bort fackverket. Och då hjälper det inte att förstärka under och överarm för att kompensera.
yes cc1200. Snözon 1.5. ca 25-27 grader.
 
U
Fackverkstakstolar har enorma fördelar men nackdelen är att man får ofta byta ut dem helt ifall man vill göra ändringar, då de ofta är optimerade för sin uppgift.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
det kommer inte gå utan att förstärka överarmarna/högbenen och även underarm.

antog du har 1200cc
Men du tror att det skulle gå med att förstärka överarm? Vad jag har förstått så har underarmens dimension inte så stor betydelse?

jag kommer oavsett förstärka/bygga på överarmen för isoleringens skull.
 
Redigerat:
U
S Stugmannen skrev:
Men du tror att det skulle gå med att förstärka överarm? Vad jag har förstått så har underarmens dimension inte så stor betydelse?

jag kommer oavsett förstärka/bygga på överarmen för isoleringens skull.
Jo du kommer behöva förstärka underarm också med den spännvidden.
Vill inte sia helt öppet om dimensioner, men gjorde en snabb räkning och 70x220 C24 i överarm är för klent även om du adderar stödben 1.5m från yttervägg. Med stödben faller lite tanken också med att ta bort fackverket.

Detta kräver bygglov så jag rekommenderar att ta till konstruktör för att få dimensionerna rätt till just ditt hus.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jo du kommer behöva förstärka underarm också med den spännvidden.
Vill inte sia helt öppet om dimensioner, men gjorde en snabb räkning och 70x220 C24 i överarm är för klent även om du adderar stödben 1.5m från yttervägg. Med stödben faller lite tanken också med att ta bort fackverket.

Detta kräver bygglov så jag rekommenderar att ta till konstruktör för att få dimensionerna rätt till just ditt hus.
japp! Det är gjort. Ville mest checka av om det överhuvudtaget är möjligt innan jag går vidare.
Tack för all input :)
 
U
S Stugmannen skrev:
japp! Det är gjort. Ville mest checka av om det överhuvudtaget är möjligt innan jag går vidare.
Tack för all input :)
Allt är möjligt ;) men det kommer bli en väldigt dyr åtgärd för att få högre i tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.