Hej

Undrar om någon kan se om röd eller blå markerade väggar är bärande?
Grön markering är murstock.

Eksjöhus från -68

Vill öppna upp planlösningen.

Planritning av en våning med väggar markerade i rött, blått och grönt för ett Eksjöhus från 1968.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sektionsritning av hus med markerade väggar, taklutning och fackverk; röd och blå markering saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är alltid lurigt med gamla hus men skulle säga att röda är bärande och blå är inte det :)
 
  • Gilla
Pappaleif
  • Laddar…
Ser väl ut som dom lagt en balk mellan den lilla röda markeringen och den andra lite längre.
Det hade dom väl inte gjort om den inte skulle bära upp något så mitt tips är att den röda är bärande men inte den blå.
 
Om det nu är fackverkstakstolar borde inte bärande innerväggar behövas. Finns det ingen dokumentation på takstolarna?
 
K Kane skrev:
Om det nu är fackverkstakstolar borde inte bärande innerväggar behövas. Finns det ingen dokumentation på takstolarna?
Okej, betyder "fackverk" att de borde vara självbärande? Jag ska kolla efter mer dokumentation.
 
P Pappaleif skrev:
Okej, betyder "fackverk" att de borde vara självbärande?
Ja.
 
A Argastesnickaren skrev:
Ser väl ut som dom lagt en balk mellan den lilla röda markeringen och den andra lite längre.
Det hade dom väl inte gjort om den inte skulle bära upp något så mitt tips är att den röda är bärande men inte den blå.
Jag tänkte också på den streckade linjen. Eller är den där för att man kanske hade alternativet att skapa ett sovrum där? Samma streck finns ju inte i hallen över den öppna ytan där…
 
Hur ser det ut i taket, finns där en balk.
Man blir ju lite skum när det är ritat en liten väggstump närmast ytterväggen (rödmarkerad)
Varför ha den där om den inte fyller någon funktion?
 
Vi har inte flyttat in ännu så kan tyvärr inte kolla på vinden eller ge bättre foto än detta:
Inredd hörna med möbler, tavlor på väggen och en streckad linje markerad nerifrån ett vitt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

streckade linjen är ner en bit från taket där.
 
P Pappaleif skrev:
Vi har inte flyttat in ännu så kan tyvärr inte kolla på vinden eller ge bättre foto än detta:
[bild]
streckade linjen är ner en bit från taket där.
Då är där ju byggt ett valv, förmodligen med en balk i.
 
A Argastesnickaren skrev:
Då är där ju byggt ett valv, förmodligen med en balk i.
Okej. Så om jag vill öppna upp kommer det krävas något liknande över hela den röda biten? Det finns inget sätt att växla av detta uppe på vinden för att få ett slätt innertak utan valv?
 
Det är ju det som är lite konstigt.
Fackverkstakstolar ska bära vikten själv.
Samtidigt är där gjort ett valv istället för att öppna upp helt.
Det måste kollas upp varför det ser ut som det gör.
Behövs det en balk nu så behöver man det sen också och då hela sträckan som är röd.
 
A Argastesnickaren skrev:
Det är ju det som är lite konstigt.
Fackverkstakstolar ska bära vikten själv.
Samtidigt är där gjort ett valv istället för att öppna upp helt.
Det måste kollas upp varför det ser ut som det gör.
Behövs det en balk nu så behöver man det sen också och då hela sträckan som är röd.
Kan det vara av rent estetiska skäl för att "rama in" matrummet lite? Jag skall försöka undersöka mer på plats i veckan. Tacksam för hjälpen hittills (y)
 
BirgitS
Det säkraste är ju att du tar in en byggkonstruktör som kan titta på ritningar och hur det ser ut i verkligheten.

Men normalt är det så att fackverkstakstolar gör att inga innerväggar är bärande, men om det är ett hus som är hopsatt av färdiga "element" så kan det bli annorlunda.

Man har inte alltid varit lika förtjusta i öppna planlösningar som de flesta är idag så visst kan det ha varit så att man har velat skilja matsalsdel och vardagsrumsdel åt. Det kan också vara någon sorts markering av det gick att välja mellan öppet och dörr (för de som ville ha ett sovrum till eller en matsal som inte stördes av barn i andra delar av huset).
 
  • Gilla
Pappaleif
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.