F
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Jag är som sagt inte riktigt insatt i det hela. Köpte nyss hus idag själv och ska kika lite på solpaneler.

Jag räknar hellre själv på det, sätter mig in vid behov och det behovet har inte funnits förens nu. Men ville nämna det som svärfar berättade, och han är en driven affärsman med titlar jag inte ens kan stava till, därav yttrandet. Tyckte jag påpekade min okunskap tydligt men klargör det ännu en gång. Jag är inte insatt
Jag förstår. Men om du reflekterar över det svärfar sa och det jag skrev, tycker du det låter rimligt eller hur ser du på det?
 
F fsn skrev:
summera det och du kommer nog fram till att det är betydligt smartare att sälja el för 150öre/kWh dagtid och flytta den förbrukning man enkelt kan styra till natten istället då det ofta är priser på 3-10gånger lägre pris.
Det är ju det som rekommenderas för privatpersoner, förbruka mer på natten och mindre under höglasttid.
 
Redigerat:
D djac skrev:
Det finns väl en del installationer som de flesta skulle tycka är förfulande men det finns ännu fler ytor kvar där solpaneler antingen inte skulle synas alls eller inte störa speciellt påtagligt, man skulle ju kunna börja med dessa..
Det får ju de som äger de ytorna göra isåfall, jag har bara mitt eget tak att tillgå, dessutom är taket mycket snyggare nu :)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S STB skrev:
Se till exempel på inlägg #279. Han har uppenbarligen sluppit betala 1466 kr i energiskatt. Skattereduktionen är 3890 kr.
Detta är alltså pengar som någon annan måste betala in till staten i form av andra skatter.
Skatter funkar inte på det sättet.
 
D djac skrev:
Jag köper inte resonemanget att några hemmapulares solenergiinsamling stängde Barsebäck och det är det nog inte många andra som gör heller.
Korrekt. Det var renoveringskostnaderna för att driva det vidare som stängde det. Kärnkraft är, vad än kärnkraftsivrarna säger, väldigt dyr el. Det tar dessutom minst 20 år att bygga ett normalt kärnkraftverk. Och de kan idag inte byggas där elen faktiskt behövs mest, dvs där det finns mest folk. Där kan man däremot installera solpaneler i massor.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
När är det överhuvud taget ekonomiskt försvarbart att fundera på solceller?

Jag har en årlig förbrukning på 5-7000 kWh/år och misstänker att detta inte går att hämta hem inom rimlig tid. Var går gränsen?
Har ett tak som är optimalt.
I nuläget är det som jag förstått det dumt att ha en anläggning som producerar mer än du förbrukar, då blir det inte samma förtjänst, har rent av hört om avgifter för att få leverera det, så folk har kört värmeelement med öppna dörrar, dragit på ugnen i onödan och sådant frö att inte sälja för mycket el. Men det kan vara så att det är borttaget?
 
S SueCia skrev:
Istället för att köpa solceller för 200k borde man köpa Denison (DNN) för 100k och Cameco (CCJ) för 100k
Men vad ska man ha alla de pengarna till sedan då? :thinking:
Så fort någon gör något med huset som nån annan tycker är fult, dumt eller onödigt, då är det alltid nån "klok gubbe" som minsann vet att det är bättre att investera på börsen. Så jävla trött på det.
JAG VILL INTE HA MER PENGAR!
Jag har så det räcker. Även till kvarskatten på drygt 200 000 som jag fick för att jag sålde fonder för en miljon förra året för att köpa en lägenhet till min dotter så att hon får en månadsavgift (så, nu skrev jag rätt, så att ingen jävel kan påpeka att det heter månadsavgift och inte hyra) på 4200 istället för minst 8000 i hyra för en liten studentlägenhet.

Här är ämnet INTE hur lönsamt solceller är jämfört med att investera på börsen. Ta det i börstråden.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kärnkraft är, vad än kärnkraftsivrarna säger, väldigt dyr el.
Måste vara därför staten straffskattade skiten ur den då.

Anna_H Anna_H skrev:
Det tar dessutom minst 20 år att bygga ett normalt kärnkraftverk.
Nej, det gör det inte. Det tar däremot så lång tid att få ett kärnkraftverk byggt. Men den mesta tiden är tillståndsprocesser och överklaganden.

Samma sak gäller för övrigt storskalig, havsbaserad vindkraft. Tillståndsprocesserna är även där ohemult långa, så det är inte ett kärnkraftsproblem egentligen, utan ett planproblem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
Anna_H Anna_H skrev:
Men vad ska man ha alla de pengarna till sedan då? :thinking:
Så fort någon gör något med huset som nån annan tycker är fult, dumt eller onödigt, då är det alltid nån "klok gubbe" som minsann vet att det är bättre att investera på börsen. Så jävla trött på det.
JAG VILL INTE HA MER PENGAR!
Jag har så det räcker. Även till kvarskatten på drygt 200 000 som jag fick för att jag sålde fonder för en miljon förra året för att köpa en lägenhet till min dotter så att hon får en månadsavgift (så, nu skrev jag rätt, så att ingen jävel kan påpeka att det heter månadsavgift och inte hyra) på 4200 istället för minst 8000 i hyra för en liten studentlägenhet.

Här är ämnet INTE hur lönsamt solceller är jämfört med att investera på börsen. Ta det i börstråden.

Absolut, jag respekterar det och ska inte göra jämförelsen med börsen mer. En fråga från mig som har med ämnet att göra då. Om du inte är intresserad av mer pengar, varför köpte du solceller?

Det är min fasta övertygelse att ingen köper solceller för att det gör huset snyggare som enda motivation.
 
S
Anna_H Anna_H skrev:
Skatter funkar inte på det sättet.
Vad menar du? Räknade han fel i inlägg #279 ?
 
S SueCia skrev:
Absolut, jag respekterar det och ska inte göra jämförelsen med börsen mer. En fråga från mig som har med ämnet att göra då. Om du inte är intresserad av mer pengar, varför köpte du solceller?

Det är min fasta övertygelse att ingen köper solceller för att det gör huset snyggare som enda motivation.
Jag installerade av följande skäl (i denna ordning):

1) Självförsörjande i händelse av kris eller krig (mitigera risk, ökad frihet)
2) Bidra till att öka elproduktionen där den förbrukas (systemperspektiv)
3) Intressant att tekniskt ligga på framkanten (självbild)
4) Hedga bort prisrisken mot elmarknaden som en del av pensionsförberedelserna (diversifiering)
5) Snyggt och modernt utseende på taket

Jag räknade naturligtvis på investeringen och struntade fullständigt i svaret. Det hade kunnat kosta dubbelt så mycket och jag hade gjort samma installation ändå. Sedan råkade det bli ekonomiskt mycket bättre än jag räknat med men det var ju enbart oturen att Putin fick spel.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
hsd
Anna_H Anna_H skrev:
I nuläget är det som jag förstått det dumt att ha en anläggning som producerar mer än du förbrukar, då blir det inte samma förtjänst, har rent av hört om avgifter för att få leverera det, så folk har kört värmeelement med öppna dörrar, dragit på ugnen i onödan och sådant frö att inte sälja för mycket el. Men det kan vara så att det är borttaget?
Snabb googling
Solel från anläggningar som är på 500 kW eller mer, är skattepliktiga med full energiskatt. Solel från anläggningar som i sig är mindre än 500 kW – men där ägaren sammanlagt äger mer än 500 kW solceller i olika anläggningar – är skattepliktiga med reducerad energiskatt.
 
S
D DanielEr1ksson skrev:
Jag installerade av följande skäl (i denna ordning):

1) Självförsörjande i händelse av kris eller krig (mitigera risk, ökad frihet)
2) Bidra till att öka elproduktionen där den förbrukas (systemperspektiv)
3) Intressant att tekniskt ligga på framkanten (självbild)
4) Hedga bort prisrisken mot elmarknaden som en del av pensionsförberedelserna (diversifiering)
5) Snyggt och modernt utseende på taket

Jag räknade naturligtvis på investeringen och struntade fullständigt i svaret. Det hade kunnat kosta dubbelt så mycket och jag hade gjort samma installation ändå. Sedan råkade det bli ekonomiskt mycket bättre än jag räknat med men det var ju enbart oturen att Putin fick spel.
köper alla punkterna utom femman, den känns det som du skrev för att provocera mer än något som reflekterar en faktisk åsikt :)
 
F
D DanielEr1ksson skrev:
Jag installerade av följande skäl (i denna ordning):

1) Självförsörjande i händelse av kris eller krig (mitigera risk, ökad frihet)
2) Bidra till att öka elproduktionen där den förbrukas (systemperspektiv)
3) Intressant att tekniskt ligga på framkanten (självbild)
4) Hedga bort prisrisken mot elmarknaden som en del av pensionsförberedelserna (diversifiering)
5) Snyggt och modernt utseende på taket

Jag räknade naturligtvis på investeringen och struntade fullständigt i svaret. Det hade kunnat kosta dubbelt så mycket och jag hade gjort samma installation ändå. Sedan råkade det bli ekonomiskt mycket bättre än jag räknat med men det var ju enbart oturen att Putin fick spel.
Vad har du för prylar som uppfyller punkt 1?
 
S SueCia skrev:
köper alla punkterna utom femman, den känns det som du skrev för att provocera mer än något som reflekterar en faktisk åsikt :)
Nej, jag menade det. Å andra sidan är taket ifråga ett nylagt, svart plåttak med TRP20 och det enda som syns av solpanelerna är glasytan som gör taket ”slätare”. Hade jag gjort något annorlunda är det att skyddsröret för DC-kablarna borde varit svart istället för mörkgrått. Men är man inte elektriker är det svårt att göra och bestämma allt själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.