T
Vi ska byta kamin på landet. Den gamla är en låg kamin som är bakansluten. Den nya kommer också vara bakansluten, men det är omöjligt att hitta en som har samma höjd för anslutning mot skorsten. Så lösningen verkar tyvärr bli att behöva ta upp en nytt hål i murstocken. Murstocken är murad med vitt tegel.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur gör man? Vad behöver man tänka på? Hur fyller man igen det gamla hålet?

Tacksam för alla tips! Gärna tydligt för en novis :)
 
Claes Sörmland
Du köper en passande immurningsstos till den nya kaminen.

Sen lokaliserar du rökkanalens position på rätt höjd. Rita ut en lämpligt hål för inmurningsstosen och sen borrar du med lämplig stenborr en mängd hål runt kanten hela vägen in till rökkanalen (så lång borr krävs). Vitt tegel, låter som mexitegel. Jag gissar att vanlig slagborr fungerar bra i den stenen. Sen hugger till med ett järn och klubba över hålen tills det är öppet. Mura sedan fast inmurningststosen hela vägen in till kanalen och se till att fylla fogen med bruk så att den blir gastät.

Mura igen det gamla hålet med en bit tegel som du hugger till rätt storlek och form.

Jag förutsätter nu att det finns en sotmöjlighet i kanalens botten. Saknas detta så ska det nog installeras eller rökgången under den nya stosens position ska fyllas (sand, grus, leca) och en ny botten av bruk ska lägga vid stosen. Sen får man sota genom kaminens rökrör som bör ha lämplig öppningsbar lucka.

Vanligt C-bruk fungerar. Eller rent kalkbruk.
 
  • Gilla
tte
  • Laddar…
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du köper en passande immurningsstos till den nya kaminen.

Sen lokaliserar du rökkanalens position på rätt höjd. Rita ut en lämpligt hål för inmurningsstosen och sen borrar du med lämplig stenborr en mängd hål runt kanten hela vägen in till rökkanalen (så lång borr krävs). Vitt tegel, låter som mexitegel. Jag gissar att vanlig slagborr fungerar bra i den stenen. Sen hugger till med ett järn och klubba över hålen tills det är öppet. Mura sedan fast inmurningststosen hela vägen in till kanalen och se till att fylla fogen med bruk så att den blir gastät.

Mura igen det gamla hålet med en bit tegel som du hugger till rätt storlek och form.

Jag förutsätter nu att det finns en sotmöjlighet i kanalens botten. Saknas detta så ska det nog installeras eller rökgången under den nya stosens position ska fyllas (sand, grus, leca) och en ny botten av bruk ska lägga vid stosen. Sen får man sota genom kaminens rökrör som bör ha lämplig öppningsbar lucka.

Vanligt C-bruk fungerar. Eller rent kalkbruk.
Stort tack för det mycket snabba och tydliga svaret.
Är det besvärligt att ta sig igenom tegel med en stenborr? (Vi har borrat med en kakelborr på klinkers och det slet ut borren och tog väldig tid).

Det finns nu ingen sotmöjlighet i kanalens botten. Det verkar smidigt att fylla med sand och grus upp till stosens position. Häller man sedan in bruk genom det nya hålet så att det verkar täcka all sand/grus? Ungefär hur mycket bör det vara, 1 cm, 5 cm eller något annat?

Bra, då vet vi, inmurningsstosen muras fast i murstocken och sedan sätter man kaminröret i den. Jag hittade denna länk för lite beskrivning kring det: https://soliduct.se/montera-kaminror:
"Använd tätgarn mellan inmurningsstos och kaminrör så att inte rök kan läcka i skarven. Tätgarnet består av glasfiber och går att repa till rätt tjocklek. Pressa in garnet mellan röret och stosen med hjälp av t ex en skruvmejsel."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.