S
Hejsan

Börjar planera för kommande vinter och har ingen lust med att betala dyra pengar till elbolag och fjärrvärmebolag, så funderar på om jag kan komma billigare undan med lite automation (eller möjligen enklare inställningar)

Hus1, ordinarie hus: FTX-anläggning (Östberg HERU 130) och fjärrvärmeväxlare till vattenburen golvvärme.
Hus2, fritidshus: Frånluftsvärmepump NIBE F370 till vattenburen golvvärme och friskluftskanaler.

Hus 1 används kontinuerligt frånsett semester och storhelger, då hus 2 används.

Hus 1. Kan manuellt styra ventilationen till "bortaläge" då fläkthastighet går ner. Användes inledningsvis, men av "lathet" blir inte detta gjort att man kopplar om, inte ens på vinterns storhelger, vilket man givetvis borde. Här funderar jag på en automationslösning. Överväger att koppla någon form av styrning från inbrottslarmet till ventilationen, så när larmet aktiveras går ventilationen över i "bortaläge" för att gå tillbaka till ordinarie drift när larmet kopplas av. Är detta en möjlig lösning, eller ser ni andra alternativ?

Hus 2. Ventilationsfirman som installerade FLP sa att jag bör hålla minst 16-17 grader i huset för att rotorn i frånluftsvärmedelen ska fungera. Fläkten går på standardläge hela vintern (37% om jag minns rätt) med sänkning av innetemperaturen till 17 grader. Jag försöker stänga friskluftsventilerna ordentligen, men inte fullt ut, då det blir undertryck i huset. Jag anser att jag eldar (och ventilerar) lite för kråkorna här. Kan jag stänga av ventilationen under tiden jag inte är där? Jag har för mig att jag kan programmera något schema där jag kan ställa ventilationen på något sätt, men det kräver att jag är inne i menyer som jag inte vågat mig in i än så länge. Vad rekommenderar ni? Sänka värmen mer, eller sänka ventilationen mer under tid då jag inte är på plats. Jag kommer troligen inom kort installera fjärrmanövrering till den FLP då jag kommer skaffa bredband till stugan. Finns några vettiga alternativ till detta hus för att minska vinterns värmekostnader.

Tacksam för tips.
 
Frånluftsvärmepump är fel typ av värmepump till ett fritidshus som står obebott en stor del av året. Måste i princip vara fullt uppvärmt och fullt ventilerat hela tiden för att återvinningen ska fungera. Sätt in en luftluftvärmepump som får sköta underhållsvärmen i fritidshuset när ingen bor där. Frånluftsvärmepumpen kanske går att koppla som en ren el-panna då och vara back-up och om det blir väldigt kallt ute så luftluftvärmepumpen inte räcker. Sparar också energi att samköra FLVP och LLVP när man bor i huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
SverreK och 1 till
  • Laddar…
Det fina med FTX är ju att komma hem till ett ventilerat och fint hus. Återvinningen är så hög att jag ser ingen anledning att sänka ventilationen.

Jag trodde också att jag skulle justera ventilationen efter behov med FTX men det gör jag ju inte. Inte ens när det var som kallast rörde jag aggregatet.
 
  • Gilla
SverreK
  • Laddar…
S
J Josth skrev:
Frånluftsvärmepump är fel typ av värmepump till ett fritidshus som står obebott en stor del av året. Måste i princip vara fullt uppvärmt och ventilerat hela tiden för att återvinningen ska fungera. Sätt in en luftluftvärmepump som får sköta underhållsvärmen i fritidshuset när ingen bor där. Frånluftsvärmepump kanske går att koppla som en ren el-panna då och vara back-up och om det blir väldigt kallt ute så luftluftvärmepumpen inte räcker. Sparar också energi att samköra FLVP och LLVP när man bor i huset.
Instämmer att FLP kanske var ett felval, men på sikt (efter pension) kommer jag vara mycket mer i fritidshuset. Och nu är det ju som det är. Överväger att montera en Luft-Luft, inte minst för att få kyla på sommaren.
 
S
R Runnis skrev:
Det fina med FTX är ju att komma hem till ett ventilerat och fint hus. Återvinningen är så hög att jag ser ingen anledning att sänka ventilationen.

Jag trodde också att jag skulle justera ventilationen efter behov med FTX men det gör jag ju inte. Inte ens när det var som kallast rörde jag aggregatet.
Jag har heller inte rört FTX-aggregatet mer än nån enstaka gång under 10 års tid, men nu funderar jag på det för att sänka värmekostnader. Och det finns ett "borta"-läge på FTX-aggregatet där fläkthastigheten minskar. Det är det jag vill aktivera när ingen är hemma, inte ta bort ventilationen helt.
 
Är inne på att koppla larmet till FTX borta-läge samt vattenfelsbrytarens fördröjning.

Genom på- och avlarming så hanteras detta automatisk, skall även koppla köksfläkt till FTX för att aktivera spiskåpa-läge. Göra det inte automatisk så blir det inte gjort.

sen hur mycket ström man sparar har jag ingen aning om. Känns bara mer rätt att göra så
 
  • Gilla
SverreK
  • Laddar…
T Tinototem skrev:
Är inne på att koppla larmet till FTX borta-läge samt vattenfelsbrytarens fördröjning.

Genom på- och avlarming så hanteras detta automatisk, skall även koppla köksfläkt till FTX för att aktivera spiskåpa-läge. Göra det inte automatisk så blir det inte gjort.

sen hur mycket ström man sparar har jag ingen aning om. Känns bara mer rätt att göra så
Tänk på att sänkt hastighet på FTX ger lägre tempåtervinning. Sänk endast när du blir borta mer än 24 timmar.
 
  • Gilla
SverreK
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänk på att sänkt hastighet på FTX ger lägre tempåtervinning. Sänk endast när du blir borta mer än 24 timmar.
Det var intressant. Då faller ju min tanke med att koppla ventilationens ”borta-läge” till larmet, för det går ju på vid 8-tiden på morgonen och av när vi kommer hem 16-tiden på eftermiddagen. Men för en lekman som mig så känns det ”konstigt” att ventilera ut mycket varm luft när jag inte är hemma, även om jag har återvinning på den.
 
Jag testade att ställa ner vårt aggregat till låg från normal och den visade sämre återvinningsgrad
 
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag testade att ställa ner vårt aggregat till låg från normal och den visade sämre återvinningsgrad
Kanske något man får räkna lite på då... Men om återvinningsgraden sjunker, så blir det väl inte mycket till besparing.....
 
S
Två bilder. Första i ”normal” - läge. Andra bilden i ”borta”-läge.
Display av FTX-aggregat som visar fläktstatus i läget "normal" med temperatur- och fuktighetsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En kontrollpanel för FTX-aggregat visar temperatur och fläkthastighetsinställningar i normalt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I borta läge får jag lik-värdig återvinningsgrad. Bortaläget minskar fläkthastigheten i FTX-aggregatet. Min lekmannaslutsats säger mig att i bortaläge blir det en klar energibesparing eftersom jag ventilerar ut mindre luft förutsatt att återvinningsgraden är likvärdig. Det säger mig att kommande vinter bör jag använda bortaläget betydligt oftare, och framförallt när ingen människa är hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.