Jag har 2 små (Max 500 kvm styck) gräsmattor men klipparen kommer inte kunna åka själv till den andra zonen.
Vilken klippare rekommenderar ni?
Har haft en automower 430 när vi hade större gräsmatta men nu finns en pool på tomten.

Önskar en tyst och bra klippare som klarar klippa bra kanter och fixar lite trixig trädgård med en del växter.
Tack om några har bra tips på detta?
Med vänlig hälsning, Joakim
 
Du har ex. gardena Sileno City, 500 m2 eller Sileno Life 700 m2.
Båda har funktion för sk "biyta". Det är ett område som är kopplat till beg.kabeln men dit du får bära klipparen till och från vid klippning.

Ingen specifik kantklippning utan du får trimma lite själv alt. lägga lite kantsten.
 
  • Gilla
Joakim Dahlén
  • Laddar…
Tabell som jämför ljudnivåer för olika Sileno gräsklippare i decibel (dB).
 
Får du verkligen igen pengarna på att byta klippare (om du har kvar den gamla)? Ok att 430:n är överdimensionerad för behoven nu, men den kan ju göra det du vill ha gjort. För jag antar att ytorna ändå kan hänga ihop, även om roboten inte kan gå mellan dem, utan man bara får ha två samförlagda trådar längs poolen exempelvis.

Kan inte ytorna förbindas med varandra alls finns det nog ingen klippare som kan lösa uppgiften.
 
Grannen tog över 430. Vi ägde den ihop.
Nej jag kommer inte kunna samköra båda ytorna. antingen 2 små eller att flytta klipparen manuellt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Att de inte kan åka emellan själva är jag med på. Att det skulle gå att dra tråd emellan var mest en kontrollfråga.

Tittar man hos Husqvarna kostar en 310, som skulle klara båda ytorna, 70 % mer än en 105:a, som räcker för ena. Utifrån det skulle jag nog välja två små istället för en stor. Men förmodligen skulle jag nöja mig med någon gardenamodell, i alla fall om det är relativt plant.
 
Ja det är plant. Lutar nog åt 2 små.
 
C
Smaken är väl som baken, men jag tycker det verkar ruskigt opraktiskt att hålla på och kånka roboten fram och tillbaka. Skulle aldrig välja en sådan lösning själv. Annars har väl åtminstone alla Automower-modeller stöd för biyta(?)

Återstår alltså två maskiner om det verkligen inte går att ordna en passage. Tyvärr blir det ju en väldigt dyr lösning.

Vad är hindret? Hur tar ni er själva mellan ytorna? Det är väl inte så att man måste simma över poolen för att ta sig från A till B?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.