Köpte förra sommaren en kedjehus med tillbyggnad som har falsat plåttak. Färgen på detta tak har de senaste åren börjat släppa i stora sjok då det är nog dags att ta tag i det nu under sommaren. Frågan är bara hur man går tillväga och vad som behövs - vilket typ av färg/primer och vad behöver man göra för underarbete? Har aldrig behövt ta hand om plåttak förut så känner mig helt grön på detta. Kan ju tillägga att det troligen är originalfärgen som börjar släppa, tror att taket ska vara från 1999 eller däromkring. Flagorna är grönaktiga på undersidan och svarta på ovansidan. Ingen rost eller liknande finns synlig på taket. Bifogar bild på en flaga och kan lägga upp en bild på taket imorgon om det behövs.
 
  • Flagnade bitar av ett plåttak med grön undersida och svart ovansida på en ljus yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir intressant att se om du får bra svar, jag har liknande erfarenhet av all plåt utöver själva takplåten som är trp20; nockplåt, ränndalar, fotplåt, huvar etc tappar färg på samma sätt som ditt tak. Det har pågått ett bra tag så jag tänkte att när all färg är borta kan man måla, men det tar tid, så hur gör man tro?
 
Claes Sörmland
Proffsen kör högtryck för att blåsa av all lös färg, tvättning och en akrylatfärg utan lösningsmedel avsedd för plåttak.

Det finns en hel litteratur om att modern plåt är svårmålad. Vet inte vilket år som man ändrade ytbehandlingen så att detta problem uppstod men den diskussionen berörde ej fabrikslackad plåt utan mer när man ville ha det målat på plats på mer antikvariska projekt. Typ äldre byggnader och kyrkor.

Associerade bara eftersom färgen lämnar ditt tak redan efter 20 år. Låter inte som fabrikslackat som väl borde hålla betydligt längre???
 
Claes Sörmland
Förresten, I och med att det är ett kedjehus om du inte har en huspärm där plåten beskivs så kanske grannarna har det. Toppen att veta vilken plåtprodukt man ska måla.
 
Mest troligt att det är plastisol lackerad plåt, den släpper så där. Vi har målat massor med sådana tak. Högtryck, (runt 300 bar använder vi) lite skrapa kan behövas vid falser. Tvättas sedan med ett amoniakbaserat tvättmedel. Målas med en etsande primer och vattenbaserad färdigfärg.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi gjorde liknande arbete på vårt garage (30kvm) i april 2020.
Det hade lossat färgflagor precis som i första inlägget.
Vi använde färgskrapa och stålborste för att få bort all färg, sen körde vi avfettningsmedel innan vi avslutade med takplåtsfärg.
 
  • Takplåtar med avskalad färg, en färgskrapa och en trasa ligger på ytan under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin.M
  • Laddar…
Claes Sörmland
plåtrickard plåtrickard skrev:
Mest troligt att det är plastisol lackerad plåt, den släpper så där. Vi har målat massor med sådana tak. Högtryck, (runt 300 bar använder vi) lite skrapa kan behövas vid falser. Tvättas sedan med ett amoniakbaserat tvättmedel. Målas med en etsande primer och vattenbaserad färdigfärg.
Har du någon uppfattning om 20 år är en förväntad livslängd för plastisoltak? Är det bara jag som hoppas på för många år med sådan fabrikslackad takplåt?
 
Claes Sörmland
Plastisol är ju ofta baserad på PVC och det är en väldigt spröd plast som kräver ftaltater som mjukgörare. Dessa mjukgörare kan vandra från PVC:n till den nya akrylatfärgen för plåttak och göra den klibbig. Samma sak som händer när man målar vissa våtrumsmattor i badrum med akrylatfärg och får en evigt klibbig yta. Eller gamla elkablar. Så färgen tas enklast bort innan ommålning. Och vid plåtrent kommer vi till den där etsande primern som@plåtrickard nämnde.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du någon uppfattning om 20 år är en förväntad livslängd för plastisoltak? Är det bara jag som hoppas på för många år med sådan fabrikslackad takplåt?
Nä inte direkt, trodde dom skulle ta slut snart :cool: men det verkar finnas många kvar. Men mycket hänger på läget, mycket sol förkortar, men det blir oftast mindre kvar att ta bort. Fast det borde väl vara närmare 20 år sedan den slutade tillverkas tycker jag. Idag är det minst 15 års garanti på färgsläpp
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Plastisol är ju ofta baserad på PVC och det är en väldigt spröd plast som kräver ftaltater som mjukgörare. Dessa mjukgörare kan vandra från PVC:n till den nya akrylatfärgen för plåttak och göra den klibbig. Samma sak som händer när man målar vissa våtrumsmattor i badrum med akrylatfärg och får en evigt klibbig yta. Eller gamla elkablar. Så färgen tas enklast bort innan ommålning. Och vid plåtrent kommer vi till den där etsande primern som@plåtrickard nämnde.
Precis, för att få så bra fäste som möjligt så är faktiskt det bästa att låta plåten stå omålad så länge som möjligt, gärna så att det börjar komma vitrost((som dock måste skrubbas bort innan målning)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Proffsen kör högtryck för att blåsa av all lös färg, tvättning och en akrylatfärg utan lösningsmedel avsedd för plåttak.

Det finns en hel litteratur om att modern plåt är svårmålad. Vet inte vilket år som man ändrade ytbehandlingen så att detta problem uppstod men den diskussionen berörde ej fabrikslackad plåt utan mer när man ville ha det målat på plats på mer antikvariska projekt. Typ äldre byggnader och kyrkor.

Associerade bara eftersom färgen lämnar ditt tak redan efter 20 år. Låter inte som fabrikslackat som väl borde hålla betydligt längre???
Som helt oinsatt så tänker jag mig att det faktum att färgen är grön på ena sidan tyder på att det är fabrikslackat?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förresten, I och med att det är ett kedjehus om du inte har en huspärm där plåten beskivs så kanske grannarna har det. Toppen att veta vilken plåtprodukt man ska måla.
Det är bara vårt hus som har denna utbyggnad och vi har tyvärr ingen dokumentation om den. Som tur är finns det ju många kunniga personer i detta forum! :)
plåtrickard plåtrickard skrev:
Mest troligt att det är plastisol lackerad plåt, den släpper så där. Vi har målat massor med sådana tak. Högtryck, (runt 300 bar använder vi) lite skrapa kan behövas vid falser. Tvättas sedan med ett amoniakbaserat tvättmedel. Målas med en etsande primer och vattenbaserad färdigfärg.
Behöver man ta bort all gammal färg, eller räcker det med att skrapa/borsta bort det som sitter löst? Kommer nog att i det längsta försöka låta bli att baxa upp en högtryckstvätt på taket :p


Någon som har erfarenhet av Flüggers plåtfärg/primer? Har ju rabatt via villaägarnas så det är det enklaste valet för min del. Dom rekommenderar två lager primer och två lager färg - antar att det är lika bra att köra på det så minskar man risken att behöva göra om jobbet...då är bara frågan var man får tag på ammoniakbaserat tvättmedel, det enda jag hittade vid en snabb googling var Ajax fönstertvätt :thinking:
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Efter att ha läst lite om plastisol färg som börjat släppa så verkar det som att man behöver ta bort all gammal färg innan man målar om, stämmer det? De bilder man kan hitta på denna typ av färgsläpp ser nästan exakt ut som det gör på vårt tak.

I så fall lutar det nog åt att jag avvaktar något år till och låter lite mer färg släppa innan jag ger mig på att försöka få bort all gammal färg. I dagsläget verkar det inte finnas några som helst tendenser till rost, så då finns det väl egentligen ingen anledning att skynda med detta? Utöver det estetiska möjligen, men frun har inga problem med det i alla fall :)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F Frispel skrev:
Köpte förra sommaren en kedjehus med tillbyggnad som har falsat plåttak. Färgen på detta tak har de senaste åren börjat släppa i stora sjok då det är nog dags att ta tag i det nu under sommaren. Frågan är bara hur man går tillväga och vad som behövs - vilket typ av färg/primer och vad behöver man göra för underarbete? Har aldrig behövt ta hand om plåttak förut så känner mig helt grön på detta. Kan ju tillägga att det troligen är originalfärgen som börjar släppa, tror att taket ska vara från 1999 eller däromkring. Flagorna är grönaktiga på undersidan och svarta på ovansidan. Ingen rost eller liknande finns synlig på taket. Bifogar bild på en flaga och kan lägga upp en bild på taket imorgon om det behövs.
Corroflex!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.