Vi tittar på nytt kök och i en köksbutik såg vi en häll med inbyggd fläkt. Frugan blev såld på det. Jag har sålt på Siba och Elgiganten i 15 år och blev lite skeptisk. Jag vet att det är skillnad på fläkt och fläkt, att en bra fläkt kostar 10 000. Jag har svårt och se att detta skulle fungera 100% och helt ersätta en bra vanlig fläkt. Sen var de rätt dyra

Men jag tar gärna synpunkter. Funkar detta? Värt pengarna?/Fredrik
 
Har inte provat själv men jag har svårt att se att det funkar lika bra som en riktig kåpa!
Har själv en franke som är vinklad i 45grader o den suger inte upp all vattenånga eller stekos. Så har svårt att tänka mig att en i hällen ska lyckas dra ner majoriteten av ångan och oset.
 
  • Gilla
Sven Snickare
  • Laddar…
Vi har en Siemens och är jätte nöjda, fungerar klockrent men visst kostar en del, man kan inte tänka mig något annat idag.
 
  • Gilla
Sven Snickare
  • Laddar…
E
Jag ser det mer som en nödlösning när spisen hamnar i en köksö och du inte vill ha en stor pjäs hänga ner från taket. Om spisen ändå hamnar mot en vägg så finns det ingen som helst anledning att välja en häll med integrerad fläkt.

De hällar jag ändå installerat (Siemens) har kunderna varit nöjda med
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tycker de funkar lika bra som en överhängd fläkt. Morsan har en i köksön med filter som släpper ut luften i socklen ut i köket igen. Det luktar absolut ingenting från det. Dock sugs inte 100% in av fläkten, men det upplever jag att inte vanliga överhängda fläktar gör heller. Deras är en Siemens och kostade 10k+. Jag rekommenderar dock att man drar ventilationen ut genom fasaden. Lycka till!
 
  • Gilla
Sven Snickare
  • Laddar…
Hej, kan någon av er återkomma med vilken typ av Siemens häll med inbyggd fläkt det var? Modell dvs.
Låter som ett säkert kort att välja just denna med tanke på det dåliga man hört om ex Ikeas Fördelaktig i andra trådar på detta forum.

Tack på förhand!
 
PeterFalun
kör med Bora, fungerar väldigt bra
 
  • Gilla
Enestigen och 1 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Jag ser det mer som en nödlösning när spisen hamnar i en köksö och du inte vill ha en stor pjäs hänga ner från taket. Om spisen ändå hamnar mot en vägg så finns det ingen som helst anledning att välja en häll med integrerad fläkt.

De hällar jag ändå installerat (Siemens) har kunderna varit nöjda med
Kapar tråden lite, men vad behöver man i kanalväg för att montera en filterförsedd 80 cm Siemenshäll med fläkt i en 60 djup bänkskiva? Utsläpp genom sockeln. Bänkskåpet står rygg mot rygg med annat skåp. Det finns väl plats för någon kanal att dra ner där bak eller?
 
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Tycker de funkar lika bra som en överhängd fläkt. Morsan har en i köksön med filter som släpper ut luften i socklen ut i köket igen. Det luktar absolut ingenting från det. Dock sugs inte 100% in av fläkten, men det upplever jag att inte vanliga överhängda fläktar gör heller. Deras är en Siemens och kostade 10k+. Jag rekommenderar dock att man drar ventilationen ut genom fasaden. Lycka till!
Snackade med en säljare som inte rekommenderade att dra ut frånluften. Hon hade en Bora och hon kunde inte laga mat och ha kaminen tänd samtidigt. Det var sånt flås i den att den drog in kall uteluft i alla rum...
 
  • Gilla
Rimas73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.