Ja, det är ju det som är risken när man går på proprietär teknik som inte följer någon öppen standard.

*host* Plejd *host* *host*...
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 11 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad gör man om leveratören lägger ner ?:

[länk]
Vad man gör är att man får skylla sig själv över att ha missat de senaste 20 årens övergång till öppna standarder och struntat i alla varningar om att man målar in sig i ett hörn genom att köpa på sig prylar från idiotiska företag som envisas med att ta fram hittepålösningar.

"Det kan inte hända med min lösning, aktien går ju så bra!".

Right...
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
R
Så du beskyller Apple för att tredjeparts företag går i konkurs som använt deras licensierade teknik.

Ja, du verkar ju verkligen kunna tänka ett steg länge……
 
Apple Homekit använder sig av wifi och Bluetooth. Insteon vilka artikeln handlade om har en egen proprietär teknik.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Så du beskyller Apple för att tredjeparts företag går i konkurs som använt deras licensierade teknik.

Ja, du verkar ju verkligen kunna tänka ett steg länge……
Tips: att skriva "du" i ett svar i en tråd där flera personer skrivit, utan att citera eller skriva vem du avser, är inte helt tydligt.

Sedan kan man undra varför du börjar yra om Apple då ingen annan har nämnt dem.
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
R
J Jonte Karlsson skrev:
Tips: att skriva "du" i ett svar i en tråd där flera personer skrivit, utan att citera eller skriva vem du avser, är inte helt tydligt.

Sedan kan man undra varför du börjar yra om Apple då ingen annan har nämnt dem.
Jag citerar denna gången så så du förstår att jag svarar dig…
Artikeln handlade om ett företag som använder Apple Homekit teknik.
Och det var väl det du svarade på när du skrev ditt första inlägg eller?
Så nej jag yrar inte…
 
R RalleB skrev:
Jag citerar denna gången så så du förstår att jag svarar dig…
Artikeln handlade om ett företag som använder Apple Homekit teknik.
Och det var väl det du svarade på när du skrev ditt första inlägg eller?
Så nej jag yrar inte…
Jag förstår faktiskt inte hur du lyckas missförstå så mycket. Hela grejen här var alltså att om man skaffar en lösning som helt och hållet är beroende av att någon källarfirma håller sin server igång så kommer man bli rökt förr eller senare. Exakt så som hände här och som hänt många gånger tidigare och som kommer hända alla andra liknande företag som försöker hitta på sina egna proprietära lösningar istället för att använda öppna standarder såsom resten av världen.

Alla med lite sunt förnuft inser detta men tyvärr fortsätter en del att köpa på sig sådana lösningar i tro om att de sitter säkert, ofta ivrigt påhejade av elektriker som drar hem snabba pengar på vissa proprietära lösningar som kör hittepåprotokoll just för att företaget bakom dem låser in kunden så att man måste fortsätta med just deras produkter. Då går det så som i artikeln.

Varför du yrar om Apple är fortfarande obegripligt. Apple gillar förvisso att få kunder att helt och hållet använda deras produkter och lösningar men de är trots detta ganska bra på att använda öppna standarder. Det är två olika saker.

Vad du verkar ha missat är detta. Jag har gjort ett ord i fetstil för att det ska bli lättare för dig att förstå var problemet ligger:

"At the core of the company was Insteon's proprietary networking protocol"

Kort sagt: när företaget ryker så blir din lösning lika smart som en tegelsten. Köp inte en sådan lösning.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.