nino skrev:
Kommer du att använda plastmatta på väggen som tätskikt?
Enligt en leverantör så är det inte en godkänd konstruktion eftersom det är tveksamt om mattlimmet orkar hålla upp keramiken (vet dock byggare som gjort på detta viset i 20år och inte haft en vattenskada)

Om du iaf ska använda matta på vägg som tätskikt så borde det inte vara nått problem, eftersom vad jag kan förstå så gäller förbudet endast vattenbaserade rollade tätskikt som ska kläs med keramik, vad gäller plastmatta så har jag inte hört något om att det inte ska vara godkänt med gips bakom

Ska du ha vanligt tätskikt så ska det klara 1 000 000 s/m mot ytterväggarna med plast i oavsett material bakom
Jag pratade med GVK kring detta (inte hållfastheten specifikt) och de förordrar att man sätter plastmatta och kaklar på detta så det skulle ju vara märkligt om de går ut med denna information om inte konstruktionen skulle hålla... men det är klart leverantörerna vill vara på den säkra sidan. Har du hört om det olika hållfasthet på med gips eller cementbunden skiva som underlag?
 
Det har diskuterats flitigt gällande gipsskivor i våtrum den senaste tiden efter att "gipsväggar förbjuds efter nytt mögellarm".

Tyvärr har medier en tendens att inte alltid återspegla fakta korrekt och ta vissa saker ur sitt sammanhang, vilket får stora konsekvenser.

Det jag skulle vilja belysa är att det verkar råda stora förvirringar kring de juridiska begreppen "byggnorm" och "branschregel" etc.

Boverkets byggregler (BBR) 2006 är obligatoriska från 1 juli 2007.
Dessa regler är tvingande men endast vid nybyggnad och vid tillbyggnad då byggnadsvolymen ökar. Detta innebär att de inte är tvingande vid ombyggnad och renovering då byggnadens volym inte ökar.

Boverkets Byggregler (BBR 2006) är de föreskrifter (skall följas) och råd (bör följas) som reglerar byggandet i Sverige och man har överlämnat ansvaret för utförandeanvisningar till branschens leverantörer

Att följa AMA, GVK:s råd och anvisningar eller BKR:s branschregler för våtrum är inte tvingande utan en frivillig överenskommelse mellan beställare och utförare eller försäkringsrådgivare.

Beträffande gipsskivor med kartongbeklädnad har BKR beslutat följande.

Fr.o.m 1 juli 2007 har BKR beslutat att sådana gipsskivor inte får användas mot yttervägg med ångspärr. På övriga väggar kan sådana användas.

Fr.o.m 1 juli 2008 har BKR beslutat att sådana gipsskivor inte får användas på någon vägg i våtutrymmet.

Detta är alltså ingen ingen tvingande byggnorm enligt BBR:s byggregler som medierna har framställt det som.

Det kan dock finnas ett önskemål från beställare och försäkringsbolag att höja standarden och minska risken för framtida skador. Således kan det finnas fog för att fundera på innebörden av Boverkets krav på underlag för vattentäta skikt: ”Underlag för vattentäta skikt skall vara lämpliga för denna
användning.”

Därutöver finns i Boverket Byggregler ett råd som skall tillämpas när ett fuktkänsligt material placeras mellan två vattentäta skikt, t ex mellan en ångspärr och ett tätskikt bakom kakel:
Ångenomgångsmotstånd hos det vattentäta skiktet närmast bakom kaklet bör då vara minst 1 000 000 s/m. Om man inte följer rådet är man tvungen att visa att det går lika bra med ett lägre ånggenomgångsmotstånd.

Vet att inom Norgips pågår ett arbete för att ta fram nya skivmaterial som lever upp till kraven i nya BBV 07:1.

Mycket text blev, hoppas det kan vara till någon nytta.
 
nino skrev:
Kommer du att använda plastmatta på väggen som tätskikt?
Enligt en leverantör så är det inte en godkänd konstruktion eftersom det är tveksamt om mattlimmet orkar hålla upp keramiken (vet dock byggare som gjort på detta viset i 20år och inte haft en vattenskada)

Om du iaf ska använda matta på vägg som tätskikt så borde det inte vara nått problem, eftersom vad jag kan förstå så gäller förbudet endast vattenbaserade rollade tätskikt som ska kläs med keramik, vad gäller plastmatta så har jag inte hört något om att det inte ska vara godkänt med gips bakom
Nino, det finns speciella mattor och system som är godkända som tätskikt under keramik. Men det är riktigt, vanlig plastmatta ska man inte använda.
 
jon_h skrev:
Nino, det finns speciella mattor och system som är godkända som tätskikt under keramik. Men det är riktigt, vanlig plastmatta ska man inte använda.
Är man dessutom osäker på sin plastmatta i badrummet bör man alltid riva ut denna innan man belägger ytan med keramiska plattor. Vill man trots allt försöka behålla mattan kan man få den besiktad av GVK som i sin tur avgör om den är godkänd för beläggning av keramiskt material.
 
Precis. Men sannolikheten att en befintlig matta är okej för plattsättning är väldigt liten.
 
Ok jag viste inte att det fanns system med plastmatta för väggar! bara för golv
 
Att BKR reglerna inte är tvingande var ju iofs en ganska intressant information. Det skulle ju innebära att om man köper ett hus med ett badrum som visar sig inte vara utfört i enlighet med dessa regler, så är det inte nödvändigtvis ett fel?
 
K
hempularen: Sant! Det har den aldrig varit!
BKR är en intresseorganisation och deras krav ligger oftast högre än de tvingande (BBR) vilket i sig betyder att, som jag tidigare skrivit, deras krav enbart är rekommendationer.
Försäkringbolag tänker därmed också väldigt konstigt ibland om inte till och med åt skogen... men men... det är ju försäkringsbolaget som styr i botten, tror jag, men har det inte bekräftat :)
 
Vi har (som tur är) inte duschen mot någon yttervägg på något ställe, men vi har planerat att ha ett badkar vid en yttervägg. Eftersom vi har barn så kommer det förstås att komma vatten på väggen vid badkaret och vi är då oroliga för att få fuktproblem.

Vad är bästa lösningen? Fuktspärr, gips och kakel finns redan på plats, men än så länge har väggen aldrig utsatts för vatten.

En idé jag fick var att sätta en glasskiva längs med badkaret i "skvätthöjd", med lite distans mot väggen för att skapa luftspalt. Jag tänker mid alltså en glasskiva så sitter på bara en del av väggen, men som sitter där det kan tänkas komma vatten. På botten av glasskivan sätter man någon profil som gör att vattnet rinner ner mot golvbrunnen.

Tror ni att det är en säker lösning? En tillräckligt tjock glasskiva torde väl vara tät nog men får en ganska liten påverkan på badrummets utseende. Och eftersom man har en luftspalt mellan kaklet och glaset så torde man inte stänga inne fukt?
 
Ordain, det skulle säker fungera att göra som du tänkt. Känns ganska drastiskt, men det är ju att sätt att inte belasta en konstruktion som man vet att det finns risker med. Fundera dock på hur du löser infästningen vettigt, och om det verkligen blir okej rent estetiskt.
 
Ktm250 och Hempularen, det är ju i princip försäkringbolagens agerande som har gjort de gamla PER's branschregler till tvingande, det vill säga om man vill att försäkringen ska täcka eventuella skador. Så länge försäkringsbolagen menar att man ska bygga enligt BKR's regler för att det ska anses fackmässigt så blir det i praktiken tvingande, även om det inte är lag på det.
 
Ska i dagarna göra slutbeställningen på vårt nya hus när vi får ett mail från försäljaren att han vill att vi väljer aquapanel istf kartongbunden gips i badrummen, pga ändringar i byggnormerna. Detta med ett prispåslag såklart. Bägge badrummen har dusch eller bad mot yttervägg. Är det endast nödvändigt att byta ut gipsen där eller ska man ta det i hela rummet? Jag vet att i byggbeskrivningen på huset tas det hänsyn till badrummets ångspärr om det ligger mot yttervägg, dvs den perforeras. Enligt tidigare inlägg i denna tråd finns det då en risk att fuktig luft då vandrar ut från övriga rum genom den perforerade delen i badrummet och på så sätt skapar fel miljö i väggen. Hur ska man göra? Borde inte husförsäljaren vetat om detta eftersom detta kom redan i juli -06 med en övergångsperiod på ett år?
 
Det kom inte i juli -06, det kommer nu första juli -07 med övergångsperiod till -08. Jag tycker absolut att ni ska köra de skivor han föreslår i yttervägg, men i vanliga mellanväggar kan jag inte se någon större anledning, särskilt inte om där inte är dusch eller bad mot de väggarna.
 
Eftersom bägge badrummen ligger mitt på en långsida på huset och inte i ett ytterhörn samt att vi har duschen och badkaret hörnplacerat så kommer det ju att plaskas lite även mot innerväggar. Tror du man kan välja att bara köra aquapanel där det är störst risk. Jag tänkte mest på ev olika tjocklekar på skivmaterialet och så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.