Jag bor i ett 7 våningshus och har problem med ljud i väggen. Det dånar ganska högt. Enbart i vardagsrummet på 2 väggar men bara på halva delen av väggen närmast balkongen. Och det börjar under em och håller på till natten. Det blir dock tyst emellanåt i kanske 5 min. Har försökt lokaliserat ljudet men finner inget samband. Det är mycket olika ljud uppe på vinden från elcentralen till hissen men den maskinen blir tyst ibland men det låter fortfarande i väggen. Ventilationstrumman låter lite men den är ny och den gamla lät något förjävligt som påverkade ljudet i badrummet men nu är det tyst. Så det kan inte vara den heller tänker jag. Nere i källaren finns elcentralen och den låter ganska mycket. Men kan det vandra upp till 6e våningen? Och varmvatten eller om det var varmluftsröret som vibrerar men vet inte om det kan ge sådana ljud i en vägg? Någon som har någon aning? Börjar tröttna på detta. Inte så värst mysigt att sitta i vardagsrummet. Föreningens gubbar hör ju givetvis inte ljudet. Men alla som kommer hem till mig hör detta.
 
B BaraT skrev:
Jag bor i ett 7 våningshus och har problem med ljud i väggen. Det dånar ganska högt. Enbart i vardagsrummet på 2 väggar men bara på halva delen av väggen närmast balkongen. Och det börjar under em och håller på till natten. Det blir dock tyst emellanåt i kanske 5 min. Har försökt lokaliserat ljudet men finner inget samband. Det är mycket olika ljud uppe på vinden från elcentralen till hissen men den maskinen blir tyst ibland men det låter fortfarande i väggen. Ventilationstrumman låter lite men den är ny och den gamla lät något förjävligt som påverkade ljudet i badrummet men nu är det tyst. Så det kan inte vara den heller tänker jag. Nere i källaren finns elcentralen och den låter ganska mycket. Men kan det vandra upp till 6e våningen? Och varmvatten eller om det var varmluftsröret som vibrerar men vet inte om det kan ge sådana ljud i en vägg? Någon som har någon aning? Börjar tröttna på detta. Inte så värst mysigt att sitta i vardagsrummet. Föreningens gubbar hör ju givetvis inte ljudet. Men alla som kommer hem till mig hör detta.
Går det att spela in tro?
 
S0MMER S0MMER skrev:
Går det att spela in tro?
Det hörs litegrann. Men blir inte riktigt rättvist men nästan
 
B BaraT skrev:
Det hörs litegrann. Men blir inte riktigt rättvist men nästan
Nä, det där var väldigt svårt att höra. Mycket svårt att gissa vad det kan vara tyvärr.
 
7 vån, då brukar det vara VVC , ( varmvattencirkulation ) fråga hur den är ställd i tid för att cirkulera, snåljåpar stänger ner vissa tider.
 
  • Gilla
BaraT
  • Laddar…
Nu har jag fångat ljudet tydligare. Det låter lite annorlunda mot verkligheten dock. Det är mer baston som hörs från båda väggarna mot grannarna och endast i vardagsrumet. Någon som kan ha någon gissning vad det kan vara?
 
Ingen som har någon mer gissning? Brf tycker att jag får leva med detta. Det är inte värmesystemet, det är det enda dom testa
 
  • Gilla
MarcusOhl
  • Laddar…
Alebaleportocale
Fläkt?
 
R
Högst troligtvis tidsstyrt alltså. Notera de exakta tiderna när ljudet börjar och slutar och kolla sedan med den som sköter föreningens infrastruktur om det finns någon tidsstyrd funktion som matchar de tiderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.