Jag fick en sådan här kompressor:
https://www.toolab.se/fiac-ecu-oljefri-kompressor-15hk-10bar-1-fas
Jag har aldrig ägt en kompressor och aldrig saknat en heller.
Valet står mellan att behålla eller sälja den.
Det är ju kul med maskiner så hjärtat säger att jag ska behålla den.
Hjälp mig med argument att behålla. Vad ska jag ha den till? Vad duger den till?
 
Renblåsning och däckpumpning är den bra till. Spikpistol fungerar också. Om du behöver fylla luft i en hydrofor eller hydropress. Det enda luftdrivna verktyg jag använder idag är spikpistol. Men till nämnda saker är det utmärkt att ha en liten kompressor.
 
Ja, det är väl pumpa däck som är det som ligger närmast till hands för mig, men det känns lite meckigt att dra fram sladdar och slangar för det när macken ligger nästan runt hörnet.
Sprutmålning då? Räcker flödet för det?
Mutter dragare till däckbyte?

Det är ju inte en jättebillig kompressor och den är i princip i nyskick så jag kan ju få en liten slant för den. Just för att det inte är Biltema-junk så vill jag heller inte behöva ångra en försäljning.
 
Är det mindre meckigt att dra fram slangar och sladdar till mutterdragaren än till luftpåfyllaren? Det går att använda mutterdragare med den också. Men om muttrarna sitter hårt så att du måste dra länge kommer du att få vänta en del på att trycket skall komma upp igen. Färgspruta går det också. Men även där kommer du att få vänta en del. Det är två tillämpningar som kräver ganska mycket luft och där man med fördel har en större kompressor.
 
Med sexliterstank är det väl i stort sett renblåsning och dyckertskjutning som gäller.
Mutterknack förbrukar rätt mycket luft, sprutmålning är inte att tänka på, blästring likaså; andra luftdrivna verktyg som slipmaskiner t ex blir oerhört ineffektiva med så liten tank och kommer att driva dig till vansinne. (Jag har nyss skaffat en kompressor med nittioliters tank men vet att det är rejält i underkant för de flesta tryckluftsverktygen.)

Du frågar vad du kan ha den till och skriver att du aldrig saknat en kompressor heller — i mina ögon är svaret självklart. Sälj den och gör något kul med pengarna.

//Ronnie
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Tackar för inputs!
Då blir det till att sälja och köpa något skoj som det står Makita på i stället!
 
  • Gilla
Beskow93 och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte sålt den än, haha!
Tänkte att jag ska försöka hyra ut den genom Hygglo i stället.

Men om jag då ändå ska ha den kvar så vore det ju najs om jag själv kunde ha någon nytta av den.

Jag blir inte riktigt klok på hur man ska tänka kring luftförbrukning för maskiner.
Kompressorn ska enligt spec prestera:
Fri avgiven luftm. vid 6 bar: 150 l/min

Borde jag då inte kunna köra denna mutterdragare utan problem?

https://www.proffsmagasinet.se/mask...rdragare/bahco-bpc815k6-mutterdragare-qm12812
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.