Hej,

Vi är nyinflyttade och är nu intresserade av att skaffa oss värmepump främst för kyla nu under sommaren.
Tanken är att varje person har i sovrum (5st).

Vad jag läst så är sk multisplit (1 ute flera innedelar) har flera nackdelar än att ha varsin utedel/innedel.
Men hur har ni som har flera utedelar gjort del? Blir det inte mycket vibrationer som hörs, och ser det inte fulare ut med flera st utedelar än 1 utedel?


Tacksam för svar :)
 
Om 5st luft/luft pumpar är förfulande i dina ögon bör du kanske fundera på bergvärmepump och ''frikyla'?
 
F fribygg skrev:
Om 5st luft/luft pumpar är förfulande i dina ögon bör du kanske fundera på bergvärmepump och ''frikyla'?
Den möjligheten fins tyvärr inte.

Vi har inte uteslutit 5st pumpar, vi är fortfarande ute efter alternativ, därav tråden
 
Är du säker på att ni behöver AC i alla sovrum? Brukar inte behövas alla i normala hus om det inte är ett skjul med tunna oisolerade väggar. Hur många av sovrummet ligger mot sydväst? Samt, har ni duglig ventilation?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag tycker det blir fult, men det har ju ingen betydelse då det är vad du anser som avgör.
Och det kommer att susa från utedelarna så ingen uteplats i närheten.
Och osäker på hur det fungerar i så små utrymmen med en egen inomhusdel i varje rum.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
P Pieshak skrev:
Den möjligheten fins tyvärr inte.

Vi har inte uteslutit 5st pumpar, vi är fortfarande ute efter alternativ, därav tråden
Vad är det som är uteslutet? Man kan ju borra bara för kylan å göra frikyla, bergvärmepumpen behövs ju inte.
 
Du råkar inte redan ha FTX ventilation? Då kan du ju kyla tillluften. De gör jag :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tomture61
När det har varit som varmast har jag tittat på LLVP som är inbyggd i taket .
Man får sprida kylan via slangar , på vinden i isoleringen .
 
Hur mycket kyla vill du ha...alltid perfekt temperatur i alla rum eller bara slippa den värsta sommarhettan?
Jag kör en vanlig luft/luft för kyla när det blir riktigt varma sommardagar. Den räcker ju inte till för att få perfekt temperatur i hela huset, men låter jag den gå under dagen så har jag kanske 24 grader i sovrummen istället för 29 på kvällen och det är ju tillräckligt för att man ska slippa ligga vaken och svettas.
Har du höga krav så är det nog inte ett gäng brummande luft/luft du ska fundera på utan något "lyxigare".
 
Precis, ska man ha så många innerdelar blir det bättre med t.ex. en rejäl luftvattenvärmepump och sedan vattenburet kylsystem med fläktkonvektorer i alla sovrum plus allrum och vardagsrum. Blir rejält mycket kyla då och alla sovrumsdörrar kan vara stängda hela tiden även på sommaren men det kostar en rejäl slant totalt sett.
 
V Vector skrev:
Vad är det som är uteslutet? Man kan ju borra bara för kylan å göra frikyla, bergvärmepumpen behövs ju inte.
Behövs inte bergvärme? Ganska säker på att vi inte kan det i detta hem.
 
Beror på kylbehovet. Kanske räcker passiv kyla och bara cirkulera brine i borrhålet. Annars aktiv kyla med bergvärmepump.
 
J Josth skrev:
Beror på kylbehovet. Kanske räcker passiv kyla och bara cirkulera brine i borrhålet. Annars aktiv kyla med bergvärmepump.
Hmm, blir bara mer bökigt då med att söka lov för det osv (vi bor i kedjehus inte villa)
Tror tyvärr LLVP är enda alternativet. Var mest ute efter någon som har gjort liknande installation med 3-5st pumpar installerade.
 
P Pieshak skrev:
Hej,

Vi är nyinflyttade och är nu intresserade av att skaffa oss värmepump främst för kyla nu under sommaren.
Tanken är att varje person har i sovrum (5st).

Vad jag läst så är sk multisplit (1 ute flera innedelar) har flera nackdelar än att ha varsin utedel/innedel.
Men hur har ni som har flera utedelar gjort del? Blir det inte mycket vibrationer som hörs, och ser det inte fulare ut med flera st utedelar än 1 utedel?


Tacksam för svar :)

Hur stort är huset och vilken typ av ventilation är det? Har ni alla sovrumsdörrar stängda? I normalstora hus kyler en ac flera närliggande rum om ventilationen medger detta.
 
Mitsubishi Electric har en LLVP multi-split som klarar 5 innerdelar MXZ-5F102VF. Man kan välja på vägghängda innerdelar, golvmodeller eller inbyggda takkassetter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.