A Alex Holmén skrev:
Puh känns bättre att inte alla hatar thujor
Jodå - jag hör till de hatande :rofl: och led av 60 m Brabant i min förra trädgård. I min nya har jag 4 stycken Smaragd som en fin jämn vägg mot carporten - den putsar jag fint så att man inte ser de olika plantorna.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Planterade 150 st Thuja Smaragd på villatomt för exakt 1 år sedan. Plantorna var då 100 cm, krukodlade. Nu är de ca 150-160 cm höga.
Planterades med 40 cm avstånd och har inte riktigt ”växt ihop” ännu.

Droppslang och gödsel så växer thujor snabbt.

Svårigheten är att hålla dom på rimlig höjd. Jag vill ha dom ca 2,5 m höga så behöver alltså kapa dom strax över 2 m och sedan beskära varje år.
 
  • Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
Och vad är frågan?

Smaragden växer inte lika ohejdat som den vanliga, inte heller lika yvigt. Även om de inte växt ihop än är det viktigt att hålla in långsidorna dvs man putsar bara ytskiktet och det kan TS göra redan nu. Någon centimeter eller två. Det gynnar tillväxt och täthet.
 
Hep Hep skrev:
En bra tråd med många frågor och kloka svar. För den som hängt med går det att följa mitt velande som till slut blev till ett beslut om thuja, trots att jag egentligen avskyr dem, men de har det bästa insynsskyddet. Men det var ju över en månad sedan...

Så vad har hänt sedan dess då. Jag insåg att jag aldrig skulle förlåta mig för att ha planterat en thujahäck, så det får bli lite mer insyn på vintrarna. Idegran blir orimligt dyrt eller tar för lång tid. Min lokala trädgårdsmästare menade att vårt läge är lite väl utmanande för riktig bok.

Så nu står det 160 avenboksplantor med jordklumparna gömda i sandjord i väntan på grävmaskinen. Det blir dubbla förskjutna rader med 175 cm väl grenade plantor som får ta insynsskyddet mot lekparken. Det borde inte ta alltför lång tid innan de täcker ok sommartid. Mot vägen får tre klotpilar som kommer i veckan hjälpa till och mot radhusbalkongerna är planen nu en kombo av avenbok, plommon, päron och klotpil, fast den häcken får bli nästa år om min rygg ska överleva.

Tack för alla kloka råd, även om jag otacksamt går emot en del av dem.

[bild]

Vart inhandlade du dessa? Är i fasen där jag funderar på lite häckplantor.
 
Jag köpte mina lokalt på Åkersberga Växtförsäljning. Dyrare än rena nätbutiker, men jag tror att alla mina plantor är mer grenade och välväxta än nätbutikernas skrytbilder, så det fick det vara värt. De har hemsida och säljer med leverans, men om det gäller hela vägen till Västerbotten vet jag inte. Hit körde de med sin egen lastbil och den lär inte gå upp till dig.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.