Skulle detta fungera som skuldebrev?
Eftersom det egentligen är tänk att fungera som ett längre "lån" där summan betalas av dödsboet så har jag förstått att man minst var 10år antingen får betalt 100kr eller skickar en påminnelse ( vilket kanske är svårt att bevisa)
Bild av ett ifyllt skuldebrev där namn och summa är överstrukna för integritetsskydd, med fält för datum och underskrifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är bakgrunden kortfattat? Vill du få en skuld som löpt på obetald under lång tid bli giltig strax innan personen dör eller vad?
 
Pengarna är hela tiden tänkta att bli återbetalade och med pengarna har bland annat nytt tak bekostats.
Ett tak som regnar in gör ingen glad men ett nytt tak som detta dokument hjälpt till med blir en trevligare tillvaro.
Kort och gott pengar som ska betalas men som inte ska påverka personens livskvalite.
Det ska heller inte bli några tveksamheter om " förskott på arv" eftersom det är inom familjen.
Värdeökningen på huset i och med det nya taket borde dessutom betala för detta lån.
Men som av naturliga skäl inte går att lösgöra om inte huset säljs
 
För visst är där en övre gräns på antal år för ett skuldebrev?
 
Ja, skulder måste ”underhållas” för att kunna krävas tillbaka.
 
Men om det räcker med var 10e år är jag osäker på. Mellan företag och privatpersoner är det 3 år.
 
Det är tio års preskription på vanliga fordringar, så det räcker. Eller räcker med strax under tio år då… :cool:
 
Tiden 3 månader efter bortgång är kanske lite opraktisk. Om vi antar att huset måste säljas innan skulden kan regleras, så kommer det att ta mycket längre tid än så.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tiden 3 månader efter bortgång är kanske lite opraktisk. Om vi antar att huset måste säljas innan skulden kan regleras, så kommer det att ta mycket längre tid än så.
Kanske rimligare med 2år efter bortgång för att inte stressa på det hela.
 
Redigerat:
Vet alla inblandade arvingar om skulden? Gör de inte det så kan det bli livat när skuldebrevet läggs till bouppteckningen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F FEL007 skrev:
Vet alla inblandade arvingar om skulden? Gör de inte det så kan det bli livat när skuldebrevet läggs till bouppteckningen.
Intressant frågeställning.
Men hälften känner till och hälften gör inte de.
Sålänge som alla vet om att det finns x lån på huset så tänker jag mig att det spelar mindre roll om lånet är taget på Swedbank, Connys ruffen o båg eller inom släkten.
Men jag förstår var du menar.
För min del är det viktigare att taket är tätt.
 
kom ohåg att du måste ändra summan på skuldebrevet varje gång det betalas av
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Intressant frågeställning.
Men hälften känner till och hälften gör inte de.
Sålänge som alla vet om att det finns x lån på huset så tänker jag mig att det spelar mindre roll om lånet är taget på Swedbank, Connys ruffen o båg eller inom släkten.
Men jag förstår var du menar.
För min del är det viktigare att taket är tätt.
Du bör nog lägga in vittnen på skuldebrevet. (edit, såg nu att det fanns en rad för vittnen. Välj vittnen med omsorg som förväntas leva framöver)
När det gäller arv så anses Connys ruffen och båg vara ärligare än släkten i många fall...

Vore det inte bättre om ni arvingar gick in gemensamt och sponsrade ett nytt tak?

Skrivningen om att hela summan ska betalas senast 3 månader efter gäldenärens bortgång känns onödig, låt det ta den tid det tar för bouppteckning och arvskifte. Se dock till att ställa krav till dödsboet att skulden ska betalas. Nu kan det bli en tolkning om lånet var tänkt att betalas innan dödsfallet eller efter. Hur hänger avbetalningarna i hop med hela summan? Kan det tolkas som att avbetalningarna är ränta ?


Klargör hur amortering ska ske och när amorteringen ska påbörjas.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
kom ohåg att du måste ändra summan på skuldebrevet varje gång det betalas av
Måste man det? Räcker det inte att ha kvitton/ kopior på betalningarna på lämplig plats, ex i samma mapp som skuldbrevet? Banker utfärdar inte nya skuldbrev efter varje amortering, ens om det är en frivillig extra amortering.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Måste man det? Räcker det inte att ha kvitton/ kopior på betalningarna på lämplig plats, ex i samma mapp som skuldbrevet? Banker utfärdar inte nya skuldbrev efter varje amortering, ens om det är en frivillig extra amortering.
Ett skuldebrev mellan 2 privatpersoner kan man sälja till vem man vill , det kan inte banken .
Då kan det uppstå problem om inte det är reglerat direkt på skuldebrevet .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.