Hej!

Vi har nu i dagarna förvärvat en fastighet på "landet". Tomytan totalt är ca 7 000kvm (ca 4 600-5 000 kvm som kommer klippas veckovis). Jag har via hitta.se fördelat upp tomten i olika sektioner 1, 2, 3 & 4 för att underlätta. Jag behöver ER hjälp/rekommendationer vad bästa uppsättningen för denna typ i mitt tycke ganska platta tomt, möjligen lite lutning vid område 4. Område 4 är avdelat mot område 3 med en häck (se rosa linje) av tidigare ägare och kommer användas av som lekområde samt en agilitybana för sambons hundintresse. Jag tänker att det området (4) inte kommer klippas lika ofta som övriga. Vad tror ni blir bästa uppsättning för detta?

FÖRSLAG:
1. 2 x robotar för områdena 1 & 2 samt en motorhandjagare till 3 (varje vecka) & 4 (kanske varannan vecka).
2. En rejäl robot (typ Husqvarna 440 alt 450x) som täcker drygt 5 000kvm, dvs områdena 1,2 & 3 och sedan en motorhandjagare till 4.
3. 1x robot till område 3 och (ev 4) + en bättre åkgräsklippare för områdena 1 & 2 (ev 4).
4. 1 x åkgräsklippare av ridermodell, typ Husqvarna R 214T lr liknande.
5. Andra förslag?

Budget = 50-60tkr, gärna mot 50tkr eller lägre om möjligt :)
Manuell klipptid "önskemål" = 2h klippning per gång, 1-2 ggr/veckan


Luftfoto av en fastighet indelad i fyra färgkodade sektioner, med storleksangivelser för varje område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plana tomt markerad med sektioner 1 och 2, hus med vit fasad och rött tak, rosa linje representerar häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt över en stor platt gräsmark med sektioner markerade som 1, 2, 3 och 4, avgränsade av en rosa linje för planering av klippområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit lantgård med markerade sektioner av gräsmattan, med område 3 i förgrunden, omgivet av en häck och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bry er inte om den norra fasaden, den skall tvättas/bytas det första som görs. :)

Tack!
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
HQ 450 till 1,2,3 och en billigare typ Workx till 4.
 
Jag ser inga hinder för att en robot ska klara rubbet. Bättre förutsättningar än den tomten får man leta efter. Åtminstone om det finns en öppning i häcken som den kan styras att ta sig igenom, eller en glipa mellan häck och tomtgräns.

Jag trodde alla maskintillverkare tog i allt vad de orkade när de skrev om kapaciteten, men tydligen inte Husqvarna. Om man kollar på https://www.husqvarna.com/se/robotg..._Gg5sEAAYAiAAEgLy8fD_BwE&gclsrc=aw.ds&take=24 så ska vår 430X precis klara vår gräsmatta. Under perioden när gräset växer som mest körs den halva dygnet och det är ingen tillstymmelse till ojämnheter i klippningen. Då borde en 450X räcka mer än väl till all era ytor, om ni har en liten öppning i häcken ni leder ut den genom.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag ser inga hinder för att en robot ska klara rubbet. Bättre förutsättningar än den tomten får man leta efter. Åtminstone om det finns en öppning i häcken som den kan styras att ta sig igenom, eller en glipa mellan häck och tomtgräns.

Jag trodde alla maskintillverkare tog i allt vad de orkade när de skrev om kapaciteten, men tydligen inte Husqvarna. Om man kollar på [länk] så ska vår 430X precis klara vår gräsmatta. Under perioden när gräset växer som mest körs den halva dygnet och det är ingen tillstymmelse till ojämnheter i klippningen. Då borde en 450X räcka mer än väl till all era ytor, om ni har en liten öppning i häcken ni leder ut den genom.
Hur stor yta har ni? Yes, öppning finns i häcken!
 
Vi har ungefär 3000 kvm, vilket är rätt nära vad maskinen borde klara av och vi låter den nästan aldrig gå mer än halva dygnet. Det går att på något sätt få maskinen att följa en kabel ut till ett svårhittat område, men jag har aldrig behövt lära mig hur då vi låter våran gå helt i egna tankar.
 
Sätt robotar på att klippa närmast huset och på agilitybanan, sen gör du en maffig blomsteräng på merparten av ett och två :)
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Plockas det undan från agilitybanan eller hur är det med det?

Hade nog själv stoppat dit en 450x, låtit den gå på 1, 2 och 3. Hade sen slingat in även 4 och kanske löst det med att vid behov stoppa vägen dit.

Guide till 1, 2 och 4.
 
C
Hep Hep skrev:
Då borde en 450X räcka mer än väl till all era ytor, om ni har en liten öppning i häcken ni leder ut den genom.
Jepp, vi klipper ca. 5 000 med en 450X som går 12 timmar 5 dagar i veckan. Så den klarar mycket mer än specen. Åtminstone om man inte är jättekräsen med klippresultatet.

Robot klart bästa alternativet för gräsklippningen. Plusset för åkgräsklipparen är att den kan så mycket mer än att klippa plana gräsmattor.

P.s. glöm det där med att låta roboten klippa ett par timmar i veckan. Den jobbar inte som en traditionell gräsklippare - låter man gräset växa till sig är det inte bara att skicka in roboten för en avhyvling, det tar typ en vecka för den att få ordning på mattan då. Blir det alltför högt går det inte alls. Åtminstone vad gäller robotar med små rakbladsknivar som HQ.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.