Hej forumet, detta med badrumsfläktar är en jungel och besöket på byggmarknaden gjorde mig inte klokare.

Vi har en liten stuga på landet, något större än en friggebod, med bostad, kök och badrum. Det finns två runda ventiler, en i rummet och en i badrummet. Finns även en köksfläkt som låter väldigt och därför sällan är igång.
Vet inte om de runda ventilerna är inluftsventiler eller utluftsventiler. På sommaren har vi alltid något fönster öppet. Problem blir det vår och höst när man bor i stugan och även efter att man har lämnat och stängt för vintern. Det blir alltså mycket kondens invändigt på rutorna och i badrummet där det blir mögel i kalla hörnor. Så, vi funderar nu på att sätta in en fläkt i den befintliga ventilen i badrummet. Den behöver framför allt vara igång vår och höst samt när ingen bor i stugen. Så, följande krav har vi:

1, den ska gå igång vid fukt
2. den ska kunna ventilera stugan när ingen bor där
3. den ska vara supertyst
4. man ska inte behöva ha Wifi för att manövrera fläkten.

Jag konstaterar att några av de dyrare modellerna (Pax Calima, t.ex.) marknadsförs med vädringsfunktion, men det verkar som då måste man ha wifi för att kunna manövrera fläkten. Kan man nöja sig med en enklare modell (t.ex Pax Passad 31) och lita på att den automatiska fuktstyrningen går igång då och då och ventilerar stugan under höst och vinter? Eller kan det i stället bli så att en sådan fläkt går konstant hela vintern på grund av den fuktiga utomhusluften? Det gäller alltså Skåne där vi vintertid har mycket hög luftfuktighet. Och vad händer med fläkten om storm pressar på utifrån genom ventilen?

Tacksam för era rekommendationer och erfarenheter!
 
Tjena. Tackar för en kanontråd. Har samma problem som alla andra er här . Heru 100 EC från 2016
. Bytt båda fläktar för ca 3 år sedan genom garanti pga missljud i fläktarna .Nu har som sagt även de nyare fläktarna börjat låta rejält , värre en de som byttes tidigare. Var i kontakt med östberg som rekommenderade att byta båda fläktar. Tror dock jag ska försöka ge mig på att byta kullager på de jag har . Verkar ju ha fungerat för er andra här. Vilken modell av kullager är det som passar bäst till fläktarna? Har sett två modeller nämnas i tråden "SKF 608 2RSL" eller "SKF 608 Z". Eller funkar även "SKF 608 2Z" ? Mvh Mikael
 
Redigerat:
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Hej forumet, detta med badrumsfläktar är en jungel och besöket på byggmarknaden gjorde mig inte klokare.

Vi har en liten stuga på landet, något större än en friggebod, med bostad, kök och badrum. Det finns två runda ventiler, en i rummet och en i badrummet. Finns även en köksfläkt som låter väldigt och därför sällan är igång.
Vet inte om de runda ventilerna är inluftsventiler eller utluftsventiler. På sommaren har vi alltid något fönster öppet. Problem blir det vår och höst när man bor i stugan och även efter att man har lämnat och stängt för vintern. Det blir alltså mycket kondens invändigt på rutorna och i badrummet där det blir mögel i kalla hörnor. Så, vi funderar nu på att sätta in en fläkt i den befintliga ventilen i badrummet. Den behöver framför allt vara igång vår och höst samt när ingen bor i stugen. Så, följande krav har vi:

1, den ska gå igång vid fukt
2. den ska kunna ventilera stugan när ingen bor där
3. den ska vara supertyst
4. man ska inte behöva ha Wifi för att manövrera fläkten.

Jag konstaterar att några av de dyrare modellerna (Pax Calima, t.ex.) marknadsförs med vädringsfunktion, men det verkar som då måste man ha wifi för att kunna manövrera fläkten. Kan man nöja sig med en enklare modell (t.ex Pax Passad 31) och lita på att den automatiska fuktstyrningen går igång då och då och ventilerar stugan under höst och vinter? Eller kan det i stället bli så att en sådan fläkt går konstant hela vintern på grund av den fuktiga utomhusluften? Det gäller alltså Skåne där vi vintertid har mycket hög luftfuktighet. Och vad händer med fläkten om storm pressar på utifrån genom ventilen?

Tacksam för era rekommendationer och erfarenheter!
Kan rekommendera Intellivent Sky. går hela tiden med grundinställt lågt varvtal som du bestämmer själv. Ökar vid fukt eller lukt till förinställt högre varvtal. Behöver inte Wifi men kan manövreras via Bluetooth om du vill. Har haft en i några år, mycket nöjd.
https://fresh.se/intellivent-sky
Köpte min genom Soliduct https://soliduct.se/fresh-intellivent-sky.htm
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
B
Har den enklare intellivent fläkten. Kan vara den som heter v2. Tyst. Konfigurerar med knappar enkelt.

Den varvar upp om det blir fuktigt. Och stänger av eller (konfiguerbart) går ner på lägre varv vid låg fukthalt.

Fukthalten i RF-mätt ute på vintern är ju hög, men inne, om man värmer luften lite, så är ju RF inte så hög på vintern. Jag antar att du har en grundvärme i huset?

https://www.clasohlson.com/se/p/36-...gqC7fFWqKCLV7-o9-5tE-hehq38p1xkRoCFKAQAvD_BwE
Sätt en sådan efter fläkten, så slipper du få in stormvindar baklänges genom fläkten.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Jag har både Pax Calima och Fresh Intellivent i badrum respektive tvättstuga. Jag kan rekommendera båda men Calima är den jag är mest nöjd med.

Ingen av dessa kräver wifi för att fungera. Bara ström. Caliman har bluetooth för att kunna ändra fläktinställningar via mobilen. Men det behöver man bara ställa in vid uppstart. Båda har en grundventilation som på lågt varv låter luft cirkulera hela tiden och fuktsensor som ökar varvtalet på fläkten när det är fuktigt. Ingen av dem är heller högljudd.

Caliman har även en ljussensor som höjer varvtalet i en kvart, bra om t.ex någon tänt ljuset och suttit på toa och mökat. När odören vädrats ut går fläkten ner på grundläget igen.

Använder du kallrasspjäll i fläktröret mellan inner- och yttervägg så hindrar den blåst utifrån och in.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Kan rekommendera Intellivent Sky. går hela tiden med grundinställt lågt varvtal som du bestämmer själv. Ökar vid fukt eller lukt till förinställt högre varvtal. Behöver inte Wifi men kan manövreras via Bluetooth om du vill. Har haft en i några år, mycket nöjd.
[länk]
Köpte min genom Soliduct [länk]
går det att ändra inställningar direkt på fläkten också? Eftersom det är många olika som använder stugan så är de inte betjänta av att manövreringen sker via en app i min telefon.
 
Går att ändra på fläkten. Men jag ser ingen direkt anledning, nästan ljudlös på grundvarv. Reagerar på fisar, parfym
lösningsmedel och fukt. Ökar varvtalet tills luften är OK . Visst hörs den på högre varvtal men min ljudkänsliga hustru kan njuta av badkarsbad medan fläkten håller rumsfukten på bra nivå
 
Redigerat:
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Hej forumet, detta med badrumsfläktar är en jungel och besöket på byggmarknaden gjorde mig inte klokare.

Vi har en liten stuga på landet, något större än en friggebod, med bostad, kök och badrum. Det finns två runda ventiler, en i rummet och en i badrummet. Finns även en köksfläkt som låter väldigt och därför sällan är igång.
Vet inte om de runda ventilerna är inluftsventiler eller utluftsventiler. På sommaren har vi alltid något fönster öppet. Problem blir det vår och höst när man bor i stugan och även efter att man har lämnat och stängt för vintern. Det blir alltså mycket kondens invändigt på rutorna och i badrummet där det blir mögel i kalla hörnor. Så, vi funderar nu på att sätta in en fläkt i den befintliga ventilen i badrummet. Den behöver framför allt vara igång vår och höst samt när ingen bor i stugen. Så, följande krav har vi:

1, den ska gå igång vid fukt
2. den ska kunna ventilera stugan när ingen bor där
3. den ska vara supertyst
4. man ska inte behöva ha Wifi för att manövrera fläkten.

Jag konstaterar att några av de dyrare modellerna (Pax Calima, t.ex.) marknadsförs med vädringsfunktion, men det verkar som då måste man ha wifi för att kunna manövrera fläkten. Kan man nöja sig med en enklare modell (t.ex Pax Passad 31) och lita på att den automatiska fuktstyrningen går igång då och då och ventilerar stugan under höst och vinter? Eller kan det i stället bli så att en sådan fläkt går konstant hela vintern på grund av den fuktiga utomhusluften? Det gäller alltså Skåne där vi vintertid har mycket hög luftfuktighet. Och vad händer med fläkten om storm pressar på utifrån genom ventilen?

Tacksam för era rekommendationer och erfarenheter!
Du behöver en avfuktare.
I ditt scenario (hög luftfuktighet utomhus) innebär att pressa ut den fuktiga luften med fläkt bara att ny fuktig luft kommer att sugas in utifrån.
Fixa köksfläkten, du behöver den.

Att du får kondens på fönster är inget konstigt, det får vi alla. När rutan är kallare än daggpunkten kondenseras vattnet på rutan. Glöm inte att bara det faktum att ni vistas i stugan med stängda fönster/dörrar under vår/höst tillför mycket fukt från er.

I ett stängt utrymme utan ventilation kommer en avfuktare att hålla fukten på en jämn och låg nivå.

EDIT: information du utelämnade förändrar ju svaret
Eftersom det är många olika som använder stugan
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du behöver en avfuktare.
I ditt scenario (hög luftfuktighet utomhus) innebär att pressa ut den fuktiga luften med fläkt bara att ny fuktig luft kommer att sugas in utifrån.
Fixa köksfläkten, du behöver den.

Att du får kondens på fönster är inget konstigt, det får vi alla. När rutan är kallare än daggpunkten kondenseras vattnet på rutan. Glöm inte att bara det faktum att ni vistas i stugan med stängda fönster/dörrar under vår/höst tillför mycket fukt från er.

I ett stängt utrymme utan ventilation kommer en avfuktare att hålla fukten på en jämn och låg nivå.

EDIT: information du utelämnade förändrar ju svaret
Eftersom det är många olika som använder stugan
Har tänkt tanken att luftavfuktare skulle vara ett alternativ, men en sådan löser inte problemet med dålig luftomsättning. Dessutom brummar luftavfuktare mycket! Jag betvivlar att det är tillräckligt med luft in och ut genom ventilerna, men det är bara ett antagande. Sommartid har vi alltid fönstret öppet, men att det blir mycket kondens höst och vår tyder på att luftomsättningen inte är tillräcklig. Byta köksfläkt? Men inte är väl en köksfläkt något som man låter gå konstant för att ventilera en bostad? Framför allt inte nattetid..
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Har tänkt tanken att luftavfuktare skulle vara ett alternativ, men en sådan löser inte problemet med dålig luftomsättning. Dessutom brummar luftavfuktare mycket! Jag betvivlar att det är tillräckligt med luft in och ut genom ventilerna, men det är bara ett antagande. Sommartid har vi alltid fönstret öppet, men att det blir mycket kondens höst och vår tyder på att luftomsättningen inte är tillräcklig. Byta köksfläkt? Men inte är väl en köksfläkt något som man låter gå konstant för att ventilera en bostad? Framför allt inte nattetid..
Köksfläkten behöver du för att vädra ut den fukt som bildas när du lagar mat/kokar vatten, inte som generell ventilation.
Hur värmer du stugan?
Vad har du för spis?

Det finns tysta avfuktare!
"Emil kan ställas in i två steg och i båda stegen är avfuktarens ljudnivå mycket begränsad – -36 dB i steg 1 och 40 dB i steg 2. Därför kan Emil användas i vardagsrum – du kommer bara att märka avfuktaren om du lyssnar noga."
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...t/avfuktare/eeese-emil-avfuktare-10-l-2920001
 
D Dilato skrev:
Köksfläkten behöver du för att vädra ut den fukt som bildas när du lagar mat/kokar vatten, inte som generell ventilation.
Hur värmer du stugan?
Vad har du för spis?

Det finns tysta avfuktare!
"Emil kan ställas in i två steg och i båda stegen är avfuktarens ljudnivå mycket begränsad – -36 dB i steg 1 och 40 dB i steg 2. Därför kan Emil användas i vardagsrum – du kommer bara att märka avfuktaren om du lyssnar noga."
[länk]
Stugan värms med direktverkande el och spisen är en vanlig spis med järnplattor. Köksfläkten används vid matlagning men inte mer än så. Imma blir det ändå när vi andas. Försöker vädra ofta genom att öppna fönster, men det är svårt att göra tillräckligt ofta när det är kallt ute.

Har jag förstått det rätt att du tycker vi ska satsa på avfuktare i stället för badrumsfläkt och att den ska stå på hela vintern? Brukar ha underhållsvärme ca 5-10 grader.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Stugan värms med direktverkande el och spisen är en vanlig spis med järnplattor. Köksfläkten används vid matlagning men inte mer än så. Imma blir det ändå när vi andas. Försöker vädra ofta genom att öppna fönster, men det är svårt att göra tillräckligt ofta när det är kallt ute.

Har jag förstått det rätt att du tycker vi ska satsa på avfuktare i stället för badrumsfläkt och att den ska stå på hela vintern? Brukar ha underhållsvärme ca 5-10 grader.
Jag skulle gjort det, det är billigt och jag vet att det fungerar.
Avfuktaren kommer garanterat se till att luftfuktigheten är tillräckligt låg för att slippa problem.
Avfuktaren ger också värme som då inte behöver komma från element.
Med stängda ventiler när du stängt huset för säsongen kommer avfuktaren efter en tid inte behöva köra ofta för att behålla låg luftfuktighet då ingen ny fuktig luft kommer in.
I ditt lilla hus behöver den säkert inte köra mer än max en timme per dag om ens det, så sätt den på en timer.
Badrumsfläkt kan du ju installera ändå, men då för friskluft och inte i första hand fukt.

Det här är ju bara min personliga åsikt, men ditt hus påminner mycket om min båt som användes året om så fukt har jag upplevt och hanterat.
I den miljön använde jag kemisk avfuktare, kalciumklorid, det ämne som finns i Torrbollen.

Kalciumklorid i torrbollenförpackning kostar ~72 kr/kilo, om man köper det i 25kilo-säck kostar den 7,56 kr/kilo! Det är nämligen samma sak som CCRoad vägsalt.
 
  • Gilla
g2p3ihr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.