Det kan det vara intressant för nya/befintliga ägare till en eller flera Solaredge inverteraren att läsa igenom denna artikel. Även för oss som är ute i djungeln innan vi bestämmer oss för paneler, installatör, inverterare, MPPT osv vill nog höra på Australiens erfarenheter senaste 5-10 åren med SolarEdge. De är ju "gamla i gamet" s a s och har lärs sig många läxor över åren
https://www.mcelectrical.com.au/solaredge-inverter-optimiser-review/
TLDR; 27% failurerate på inverterare (som andra byggt åt dem) jmf med Fronious på 0,7% och en rejält negativ inställning till att lite fälterfarenheter delas med konsumenter publikt. (Fronious nya "Tigo", en "skugglösning" som dessa optimerare verkar kallas, får sig en smäll av Mark på annan plats, https://www.mcelectrical.com.au/tigo-optimiser-recall/)

Undrar hur det funkar nu, 2022 med deras portal, ni som har den, ser man alerts och layouts och fungerar i så fall ens dessa alerts eller är det bara spel för gallerierna som det verkar vara i Australien?
The SolarEdge inverter monitoring platform has three levels of accessibility. While the full view gives individual panel monitoring and alerts, the most basic view does not allow the customer to view “alerts” or “layout”. Most companies I talk to only give the customer the most basic access when they set up the SolarEdge inverter monitoring portal. This is obviously unfortunate as panel level monitoring is half the reason to buy a SolarEdge inverter.
...
The problem is the alerts don’t necessarily work.

Over half of our failures have been picked up because our customer looked at the individual panel monitoring, or we have happened to stumble across it. Clearly, not all customers bother to check their monitoring so we regularly check all 130 systems manually.
 
Redigerat:
Det kom en helt ny serie med SE optimerare till 2022 och de har en ny serie växelriktare för villor.

Fronius bytte även de ut sina volymmodeller till 2022.

Det är inte samma modeller, regler och förhållanden i Sverige och Australien. Jag skulle inte säga att gammal statistik från Australien är helt korrekt för oss.
 
K
H HumanCondition skrev:
Det kan det vara intressant för nya/befintliga ägare till en eller flera Solaredge inverteraren att läsa igenom denna artikel. Även för oss som är ute i djungeln innan vi bestämmer oss för paneler, installatör, inverterare, MPPT osv vill nog höra på Australiens erfarenheter senaste 5-10 åren med SolarEdge. De är ju "gamla i gamet" s a s och har lärs sig många läxor över åren
[länk]
TLDR; 27% failurerate på inverterare (som andra byggt åt dem) jmf med Fronious på 0,7% och en rejält negativ inställning till att lite fälterfarenheter delas med konsumenter publikt. (Fronious nya "Tigo", en "skugglösning" som dessa optimerare verkar kallas, får sig en smäll av Mark på annan plats, [länk])

Undrar hur det funkar nu, 2022 med deras portal, ni som har den, ser man alerts och layouts och fungerar i så fall ens dessa alerts eller är det bara spel för gallerierna som det verkar vara i Australien?
Installatören får en summa från solaredge för att byta trasiga optimerare på garantin. Så länge man själv eller installatören har koll på att anläggningen mår bra ser jag inga problem med tanke på garantitiden. Lite tråkigare om de börjar trilla av pinnen efter garantin gått ut dock.

Jag ser solaredge portal som den bästa för att hålla koll på anläggningen. Blir lite rumphugget som du säger om installatören begränsar access till layouten. Som att man inte vågar stå för sin installation (risk att kunden synar en i sömmarna). Vet inte om kunden ser larmtablån. Men installatören kan se till att ägaren får mejl vid fel, och även installatören kan få mejl.
 
R Robert-san01 skrev:
Det kom en helt ny serie med SE optimerare till 2022 och de har en ny serie växelriktare för villor.

Fronius bytte även de ut sina volymmodeller till 2022.

Det är inte samma modeller, regler och förhållanden i Sverige och Australien. Jag skulle inte säga att gammal statistik från Australien är helt korrekt för oss.
Produkterna är ju en sak (och de verkar vara likartat utbud oavsett marknad) och där är det som sagt tråkigt nog svårt att veta hur väl de står sig jmf med andra, med viss, ytterligare lägre konfidens när man går utanför EU.

Men det i mitt tycke allvarliga är hur man tar emot problem och kvalitetsbristerna. Helt omvänt i hur man ska göra, särskilt mot sina installatörer som ju vet vad de pratar om, står för kundrelationen och lösningen som helhet.

Personligen skulle jag nog inte våga köpa en produkt med tänkt livslängd på 12+ år som privatperson av ung firma som SE om de agerar sådär mot installatör med 138+ installerade likriktare.
 
H HumanCondition skrev:
Produkterna är ju en sak (och de verkar vara likartat utbud oavsett marknad) och där är det som sagt tråkigt nog svårt att veta hur väl de står sig jmf med andra, med viss, ytterligare lägre konfidens när man går utanför EU.

Men det i mitt tycke allvarliga är hur man tar emot problem och kvalitetsbristerna. Helt omvänt i hur man ska göra, särskilt mot sina installatörer som ju vet vad de pratar om, står för kundrelationen och lösningen som helhet.

Personligen skulle jag nog inte våga köpa en produkt med tänkt livslängd på 12+ år som privatperson av ung firma som SE om de agerar sådär mot installatör med 138+ installerade likriktare.
Vi har inga större problem med SE, har klart större problem med andra tillverkare. Skulle tro att vi passerat +5000 installationer totalt av växelriktare. Vi gör ca 60-80/v under högsäsong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.