Hej

Är totalt grön ;) på det här med trädgård, vad man behöver göra och hur man gör det. Det är första gången jag äger en trädgård och jag förstår såklart konceptet med klippa gräsmattan, kratta löv osv :)

Men nu är det så att vi har en framsida som är lite mer "naturlig", tidigare ägare har velat hålla en mer skogs/naturkänsla. Som ni nog ser så är det delar utav tomten som är gräsbelagd och delar som är mer ormbunkar osv. Jag har en bild utav att jag vill ha det mer som en tomt med gräsmatta, gärna få fram berget mer och sen gärna tips på er expert hur ni skulle gjort det fint och annan inspiration. Det får gärna inte vara allt för komplicerat eller växter etc som kräver mkt kunskap men är inte rädd för att ta i och lägga arbetskraft.

Så, hur hade ni gjort om den här framsidan?

Stort tack till alla som kan hjälpa en okunnig person lära sig lite

Mvh
 
  • En naturlik trädgårdsframsida med ormbunkar, grästuvor och en stor sten, omringad av lövträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Naturlig trädgårdsframsida med stora berg, gräs, ormbunkar och träd under en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsframsida med berg, gräs och ormbunkar framför hus och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Naturnära trädgård med kombination av gräs, ormbunkar och utspridda löv, samt en bergig del framträdande i soligt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från vad som syns på bilden har du nog mest berg där och det är lite knepigt att få det att bli en jämn gräsmatta. Det du ganska enkelt kan göra är att bygga små murar och fylla på med jord och skapa flera terrasser som du sedan sår gräs på, värt att tänka på är att göra dem så det går att klippa med gräsklippare. Alternativt mer advanced är ju att sätta L stöd längst ner mot vägen o fylla på med många ton fyllmassa och en dm jord på toppen men det lär bli skit dyrt :thinking:
 
T TypRätt skrev:
Från vad som syns på bilden har du nog mest berg där och det är lite knepigt att få det att bli en jämn gräsmatta. Det du ganska enkelt kan göra är att bygga små murar och fylla på med jord och skapa flera terrasser som du sedan sår gräs på, värt att tänka på är att göra dem så det går att klippa med gräsklippare. Alternativt mer advanced är ju att sätta L stöd längst ner mot vägen o fylla på med många ton fyllmassa och en dm jord på toppen men det lär bli skit dyrt :thinking:
Yes tanken är nog mer om man ska försöka rengöra berget så det blir mer sten och kontrast? Eller är det ett "omöjligt" jobb? Om du tittar på sista bilden så är i princip allt du ser gräsmatta/ej berg fram till elstolpen längst bort och hela vägen ner till vägen. Så stora delar är inte berg utan gräs/mossa/ormbunkar/buskage
 
Jag skulle vänta ett år och bo kn mig innan jag gör några större förändringar av trädgården. Det kan finnas växter du upptäcker du gillar och funktioner i planeringen som du måste uppleva för att förstå.
Sen skulle jag personligen strunta i att försöka få mer gräs men det är min syn på de flesta trädgårdar.
 
  • Gilla
naresjo och 7 till
  • Laddar…
Min mossmata på övre sidan av tomten är snarlik din med berg och delar som är mer gräs, problemet nedanför berget är att det egentligen är berg under och för lite jord för att en gräsmatta av kvalitet ska kunna bibehållas. Det blir helt enkelt inte något som håller kvar vatten på varma sommardagar, men å andra sidan få ogräs som trivs av samma anledning.
 
smh
Håller med om att du ska vänta ett år, och se hur trädgården ser ut alla årstider innan du börjar greja! Och om du gillar berget kan du ju sen börja med att bara göra rent det, se hur långt det sträcker sig och ser ut. Berg är vackra, och underhållsfria :)
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Min mor har ett naturligt stenområde utanför deras altan. Jag är lika avundsjuk varjegång då det är så fint med berg. Naturligare kan det inte bli! Jag hade som föregående talare murat upp små rabatter när berget sluttar och sätt blommor i mycket färg. Hade ingen bättre bild men kanske inspirerar något :) Lyckatill!
 
  • Stenig trädgård med färgglada blommor utanför en röd stuga, naturligt berg i bakgrunden och en altan delvis synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
smh
  • Laddar…
Du har en unik tomt, varför inte framhålla det vackra och originella med tomten istället för att utplåna det genom att göra gräsmatta av det.

Ett gott råd är att avvakta och bo in sig innan man vidtar drastiska ingrepp som inte går att ångra på ett enkelt sätt. Gräsmatta kräver också jobb och det behöver inte bli mer arbetsamt med en annan typ av växtlighet.

Det du absolut kan göra är att rengöra berg från allt skräp, det är inte svårt. Sedan kan du sätta dig ner och filosofera ett tag och fundera vad du vill göra i framtiden. Att bygga upp en vacker tomt gör man inte på några år men en liten bit i taget då man låter det växa fram är en oerhört spännande och stimulerande resa.

Jag har under åren byggt upp en trädgård i skogen, jag hade inte berg (synd) men däremot massor av sten, både under och ovan ytan.

Skickar med lite ögonblicksbilder från trädgården, kanske kan de inspirera till vidare tankegångar.

Naturnära trädgårdslandskap med mossa, växter och stenar runt en gammal trädstubbe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Naturträdgård med stenstig, berg, gräs och växter istället för gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Naturlig trädgård med mossa på stenar, omgivna av blandade växter och en stenlagd gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
mrmlz och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.