1 727 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Lämplig laddningslösning i väntan på laddbox
Goddagens
Är nybörjare på elbilsmarknaden, men ska bli spännande att lära mig mer.
Har beställt en elbil (XC40) och samtidigt med det även solpaneler där installation av laddbox ingår. Nu verkar det som att elbilen kommer någon månad eller två före installationen av laddboxen. Till bilen följer två laddkablar, en 10A Shuko och en 48A typ2 3fas. Huvudsäkring är 16A i huset och jag har ett Rött CEE 3fasuttag monterat i garaget nära bilen, liksom flera vanliga vägguttag i närområdet.
Fråga 1: Hur rekommenderar ni att jag laddar i väntan på att laddboxen installeras? Troligen rullar inte bilen några längre sträckor per dag förutom på helgerna.
Fråga 2: Har också tillgång till ett fritidshus med ett utvändigt CEE 3 fasuttag liksom flera utvändiga en-fasuttag (om jag minns rätt också 16A huvudsäkring) som det inte är beställt laddbox till ännu. Där ligger parkering kanske 15-20 meter bort och då måste jag koppla via förlängningskabel. Finns det någon vettig laddningslösning för en sådan plats? Är det en separat laddstolpe vid parkeringen kanske? Vi åker extremt sällan bara över dagen till fritidshuset och en lite längre laddningstid borde inte vara något problem.
Är nybörjare på elbilsmarknaden, men ska bli spännande att lära mig mer.
Har beställt en elbil (XC40) och samtidigt med det även solpaneler där installation av laddbox ingår. Nu verkar det som att elbilen kommer någon månad eller två före installationen av laddboxen. Till bilen följer två laddkablar, en 10A Shuko och en 48A typ2 3fas. Huvudsäkring är 16A i huset och jag har ett Rött CEE 3fasuttag monterat i garaget nära bilen, liksom flera vanliga vägguttag i närområdet.
Fråga 1: Hur rekommenderar ni att jag laddar i väntan på att laddboxen installeras? Troligen rullar inte bilen några längre sträckor per dag förutom på helgerna.
Fråga 2: Har också tillgång till ett fritidshus med ett utvändigt CEE 3 fasuttag liksom flera utvändiga en-fasuttag (om jag minns rätt också 16A huvudsäkring) som det inte är beställt laddbox till ännu. Där ligger parkering kanske 15-20 meter bort och då måste jag koppla via förlängningskabel. Finns det någon vettig laddningslösning för en sådan plats? Är det en separat laddstolpe vid parkeringen kanske? Vi åker extremt sällan bara över dagen till fritidshuset och en lite längre laddningstid borde inte vara något problem.
Den där ”48A trefas”, är det med CEE-416-handske?
Om ja så är den säkrast att ladda med.
Hur eller hur så bör det gå att ställa ned laddströmmen till 8-10A.
Beroende på hur ni använder bilen, vad för elabonnemang ni har, vad för andra elförbrukare ni har igång samtidigt som ni laddar så bör det gå att ställa ned laddströmmen till 6A.
Om ja så är den säkrast att ladda med.
Hur eller hur så bör det gå att ställa ned laddströmmen till 8-10A.
Beroende på hur ni använder bilen, vad för elabonnemang ni har, vad för andra elförbrukare ni har igång samtidigt som ni laddar så bör det gå att ställa ned laddströmmen till 6A.
Medlem
· Södermanland
· 554 inlägg
Ja kabeln är en standard 3 fas typ 2 för 16 A.
Inte 48 A .
Inte 48 A .
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Den skulle jag ladda med hemma så länge. Nedställd till 6–8 A ger den förvisso bara någon mils räckvidd i timmen, men det räcker ju faktiskt ofta.S SverreK skrev:
På landet är det knepigare. Jag förordar trefasladdare, men stöldrisken kan ju vara stor på vissa ställen, särskilt om parkeringsplatsen ligger en bit från huset. Att dra dit ett trefasuttag och ha en mobil trefasladdare kan vara en lösning.
Liknande trådar
-
Var kan man köpa /gratis ritningar lämpliga för DIY?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Tips om lämplig (röd) klängros
Trädgård allmänt -
Varför är det olämpligt att köra jordfräsen på tomgång?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Tillåtet/lämpligt att bygga under altan?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ledig trefaskabel 2,5 mm2. Vilket uttag är lämpligt under carporten?
El