Nummer 1 i bild är avluftning för avloppsslangen. Det är inga konstigheter att ta loss hela paketet, men se till så att behållaren är tömd på vatten först. Du kommer dock inte åt att skrubba så bra tyvärr
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
A
T Tosse skrev:
Har i veckan kört grundlig rengöring av lister osv med klorin och diskat med både snabbklor från poolen, och senare även citronsyra, bikarbonat osv...

Drog ut maskinen nu för att kika hur värmeväxlaren ser ut, var rädd att det skulle vara värre:
[bild]

Området markerat med 1 verkar vara nån sorts labyrint som har en öppning rakt in i diskutrymmet, det skvätter in vatten här när disken kör. Vad är poängen?

Slangen som kommer från avloppspumpen (2) är ju typ orange, hur kan man få rent den? Får väl anta att äcklet fortsätter ut i slangen som sedan lämnar maskinen, denna är grå dock så det ser jag inte utan att ta isär mer.

Delen markerad med 1 verkar vara där rent vatten går in, där är det i alla fall inte orange vilket känns bra. Det äckliga som då är i kontakt med diskvattnet vad jag förstår är det som är i område 1.

Vad säger ni som kan, ska jag ta loss hela värmeväxlarpaketet för att göra rent, eller ska jag låta det vara? När jag har tagit bort det paketet borde jag även kunna rengöra avloppsslangarna? Några bra knep här?

Eller borde jag bara låta allt vara och inte kör auto eller ecoprogram igen någonsin? Men utöver dem finns bara kastrullprogrammet (70) och snabbprogram (60 alt 45), samt maskinrengöring (okänd temp).
Om det är rätt färg på bilden så är det matfett som du ser. Det är så lite så det bör inte påverka något, men iom att avloppsslangen nere till höger oxå är kontaminerad tyder detta på att fel program används, för låg temperatur, kort program. Dvs Eco programmet eller snabbprogrammet med för mycket och för skitig disk
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
A
Diskmaskins rengöring och grytdisk gör att detta kommer försvinna
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Tack för input. Färgen stämmer nog hyffsat. Ska köra varmare program framöver!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.