Detta tak ligger på mitt garage. Vad är det tillverkat av tro?

http://web.comhem.se/~u22235179/tak_garage.jpg

Vill gärna rafsa av mossan och all smuts innan jag målar det men bästa att höra om det verkligen är ok att göra så.
 
Om det är hårt och sprött så kan det vara eternit. Om det är mjukt så har jag för mig att det fanns nåt som hette ondulit förut, hade ett litet hus för länge sedan med nåt sånt på taket.
 
Är det inte synd att måla ett så fint patinerat tak?:rolleyes:

/Kalle
 
Det där är precis som någon sa ett eternittak, tycker det mest blir klabb att måla på det.
Går fint att högtryckstvätta, men lägg ut plyfa eller nåt att gå på så du inte kliver sönder det, nya plattor är svåra att få tag på, dyra är dom med har jag för mig.
 
"Taket har fått en estetiskt karaktär som de är synd att ta bort...hmm, låt mig tänka: Nej!" ;)

Om man kikar på undersidan så verkar det vara en typ av fibercement. Knackar man lite där så verkar det vara hårt. På kanterna som är nötta
 
pappskallen skrev:
Det där är precis som någon sa ett eternittak, tycker det mest blir klabb att måla på det.
Går fint att högtryckstvätta, men lägg ut plyfa eller nåt att gå på så du inte kliver sönder det, nya plattor är svåra att få tag på, dyra är dom med har jag för mig.
Verkar redan vara målat en gång och den färgen sitter (tyvärr) bitvis kvar på sina ställen. Flammigheten är inte så snygg även om det kommer bli rent från alger. Husets tak är terrakottafärgade tegelplattor så det hade varit trevligt med liknande färg.

Hur farligt är det med asbetspartiklar som yr i luften pga högtryckstvätten? Överdriven hälsorisk?
 
T&H skrev:
Verkar redan vara målat en gång och den färgen sitter (tyvärr) bitvis kvar på sina ställen. Flammigheten är inte så snygg även om det kommer bli rent från alger. Husets tak är terrakottafärgade tegelplattor så det hade varit trevligt med liknande färg.

Hur farligt är det med asbetspartiklar som yr i luften pga högtryckstvätten? Överdriven hälsorisk?
en jag känner jobbade på ett varv förr, där kastade dom snöboll med asbestpulver . han e 75 år men man vet ju aldrig.
det är ju vattendränkt så det yr ju inte omkring..
 
>>Bättre bild<<här? Egentligen verkar det vara tillverkat av stora schok mera än små plattor/pannor
 
jag tycker att det ser ut som eternit och ja, det är bra att vara mycket försiktig. Näs och munskydd är att rekommendera. Men om du vill ha tegelkänsla tror jag att det kan vara enklare och tidseffektivare (och dessutom ge ett snyggare resultat) att plocka bort allt och sätta någon form av tegellookalike där istället. Det finns ju t ex stora plåtsjok som går att lägga utan särskilt mycket stöd undertill.
 
pust...... eternitsfarlighetsdebatten har väl pågått sedan forumet startade.......
Att högtryckstvätta ett sådant tak är knappast någon fara, den gången man ska vara riktigt försiktig är om/när man sågar i det. men visst kan man låta försiktighetsprincipen gå först, glöm bara inte att bygga en rejäl ställning så du inte ramlar ner.......

Hör med färghandlaren vad som gäller, finns säkert bra färg till detta, skulle kunna tänka mig fasadfärg eller liknande.

plannjaplåt kan ju vara ett alternativ som någon skrev, tänk bara på att den ska underhållsmålas vart tionde år (huruvida det sedan är snyggt eller inte kan ju diskuteras, personligen tycker jag den är apful.) smidig att montera är den ju iallafall och inte sådär vråldyr hheller för den delen.
 
äääh inget skit o spara på.Spika på reglar på ditt eternittak och lägg sen lindab panna på det.Som nytt!!!!!
 
simpen skrev:
äääh inget skit o spara på.Spika på reglar på ditt eternittak och lägg sen lindab panna på det.Som nytt!!!!!

Kolla isf. bara så du har tillräcklig lutning, samt att bärigheten pallar........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.