I InsidersUnited skrev:
Tror det är för att man generellt vill ha sin egen tomt för sig själv, men har man tillräckligt stor tomt så märker man inte av det. En kompis ute i Täby hyr ut en attefallare för 9500 kr/månad till en veckopendlare. Så på helgerna är hans hyresgäst inte ens där.
stämmer säkert. Tomterna i många städer är ju redan väldigt små, så att klämma in ett atterfallshus med främlingar kanske inte lockar. Men på vissa ställen finns det ju faktiskt gott om plats och man kanske till och med kan komma in på tomten från olika håll och då är det ju en klar vinst!
 
I InsidersUnited skrev:
Jag har byggt ett attefall för uthyrning. 5500 kr/månad plus att de betalar för el som mäts separat. Bygget gick på ca 175 kkr, i Juni i år har jag fått tillbaka hela investeringen. Har inte lagat/fixat något alls de åren.

Kalkyen är enormt bra,
66 kkr intäkt år / 175 kkr tot invest = 37% årlig avkastning på investering.

Önskar jag kunde bygga 10 stycken till....)
Skulle jättegärna se en bild på det hus som kostade bara 175 000 kr att bygga, och ändå drar in 5500 kr/månad i hyra - vill du dela med dig? :)
 
  • Gilla
Vispen74 och 3 till
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Skulle jättegärna se en bild på det hus som kostade bara 175 000 kr att bygga, och ändå drar in 5500 kr/månad i hyra - vill du dela med dig? :)
Det skulle vara kul!
Hyran motsvarar ju en lekstuga i Stockholm eller herrgård i Norrland.
 
J j-o75 skrev:
Det skulle vara kul!
Hyran motsvarar ju en lekstuga i Stockholm eller herrgård i Norrland.
Eller hur? Jag skulle nog utan problem få minst 5500 kr om jag hyrde ut mitt attefallshus (Stockholmsområdet). Men det kostade också bra mycket mer än 175 000.
 
L Lillekitte skrev:
Eller hur? Jag skulle nog utan problem få minst 5500 kr om jag hyrde ut mitt attefallshus (Stockholmsområdet). Men det kostade också bra mycket mer än 175 000.
Jag bor på en mindre ort, men skulle säkerligen få nästan samma. Men jag är på riktigt nyfiken på hur man får ett ordentligt boende för 175000. Är det möjligt skulle jag direkt lägga en beställning på tio styck! :)
 
Jag går det att bygget skedde för 29 månader sedan och då vvar det lättare.
 
Köpte byggsats https://www.bygghemma.se/tradgard-o...efallshus/attefallshus-landskap-25-4/p-933700

den här byggsatsen kostade då 46 kkr på kampanj.Nu har de tydligen höjt till 72.

Byggde själv och med hjälp från andra mer händiga inom familjen. Hade satt en budget på 100 men räknade med 150. Utfall 176. Helkaklat badrum, trestavs golv, trinettkök, luft/luft. Hyrde bara in elektriker.

Attefallshus byggt från byggsats med helkaklat badrum och trinettkök, uppfört på träplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt kök med trinettkök, mikrovågsugn, hyllor och fläktkåpa i ett Attefallshus med trestavs golv och synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt helkaklat badrum med dusch, toalett och handfat, del av Attefallshusprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Köpte byggsats [länk]

den här byggsatsen kostade då 46 kkr på kampanj.Nu har de tydligen höjt till 72.

Byggde själv och med hjälp från andra mer händiga inom familjen. Hade satt en budget på 100 men räknade med 150. Utfall 176. Helkaklat badrum, trestavs golv, trinettkök, luft/luft. Hyrde bara in elektriker.

[bild]
[bild]
[bild]
Jättefint!

Bra lösning om man är händig/har händiga vänner och familj. Vi andra får betala några hundra tusen mer för en totalentreprenad.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Jättefint!

Bra lösning om man är händig/har händiga vänner och familj. Vi andra får betala några hundra tusen mer för en totalentreprenad.
Rent krasst om man nu gör detta enbart för att tjäna pengar så bör man väl även räkna ett värde på sin egen arbetstid också? Skall man bygga i egen regi så måste man ju trots allt avstå från att göra något annat. Eller är det bara jag som har fullt upp hela tiden?
 
J j-o75 skrev:
Rent krasst om man nu gör detta enbart för att tjäna pengar så bör man väl även räkna ett värde på sin egen arbetstid också? Skall man bygga i egen regi så måste man ju trots allt avstå från att göra något annat. Eller är det bara jag som har fullt upp hela
J j-o75 skrev:
Rent krasst om man nu gör detta enbart för att tjäna pengar så bör man väl även räkna ett värde på sin egen arbetstid också? Skall man bygga i egen regi så måste man ju trots allt avstå från att göra något annat. Eller är det bara jag som har fullt upp hela tiden?
Skillnaden är att det är netto istället flr brutto så oavsett hur man räknar lönar det sig så länge man inte får ut en nettolön som motsvarar timkostnaden för hantverkare.
Sen är det kul att bygga så det går att lägga på hobbysidan av tillgänglig tid men med skillnaden att man på sikt tjänar pengar.
 
Håller helt med, egen tid tar man ju från något annat. Men jag tänker att det på något sätt ändå blir värt det med tiden, Jag gillar låga ingångsvärden i allt jag gör. Stugan kommer ju stå där iallafall 20-30 år om den bara målas. Efter Juni då den är helt betald kan den ju i värsta fall stå helt tom och vara extrarum.
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Håller helt med, egen tid tar man ju från något annat. Men jag tänker att det på något sätt ändå blir värt det med tiden, Jag gillar låga ingångsvärden i allt jag gör. Stugan kommer ju stå där iallafall 20-30 år om den bara målas. Efter Juni då den är helt betald kan den ju i värsta fall stå helt tom och vara extrarum.
Ja det är ju en fantastisk möjlighet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.