Hej,

Håller på och bygger en fristående vedeldad bastu i trädgården, 2,7x2,2 meter med 2 meters invändig takhöjd, Bygger som om det vore ett riktigt hus på plintar, med isolerad trossbotten och väggar och innertak. Det krävdes bygglov, eftersom attefalls och friggebodsytorna redan var uppätna, vilket var ett jäkla sjå med kontrollplan och lägeskontroll och annat om om det var frågan om en villa.

Stommen är träreglar 95 mm med bastufilm (aluminium) och 6 mm konstruktionsplywood bakom liggande och stående asppanel, förutom bakom det vedeldade bastuaggregatet, där jag kommer ha cementskiva aquapanel som sedan kläs med natursten pebbles (mörkt grå, 10-20 mm tjocka). Kommer fästa dessa med Kiilto Higflex S2 DF, som tydligen ska vara bäst med hög flexibilitet och värmetålighet upp till 100 grader. Frågan är bara vad jag ska välja för primer. Produktbladet ifrån Kiilto rekommenderar Kiilto Gel Primer, som knappt finns att uppbringa, och vid samtal med Kiilto säger de att den primern är för täta ytor som t ex stål och att jag ska använda deras Start Primer. Däremot svarade de inte ordentligt på om den primern tål värmen. Är det någon som vet?

Lite mer info om bastun om någon är nyfiken:

Jag har 22 mm spån i golvet och kommer att plasta det med glasfiberarmerad polyester, för att det ska tåla lite vatten. Under aggregatet gjuter jag en 60 mm tjock betongplatta. Resten av golvet kommer kläs med oregelbunden skiffer.

Kommer ha asplavar i L-form, övre 60 cm bred och undre 40 cm breda. Dessa kommer skruvas underifrån på en ram med reglar av 95X45. Lavvirket är 80x20 mm och jag kommer ha 6 mm springa emellan (vet att det är för lite men hustrun tycker att det är fult med bredare springor :)). Lockbräda 120 bred i framkant på lavarna, så att jag kan dölja ledlisten. Har köpt aluminiumlist med mjölkvitt plastglas, kinesiska ledlister 3000K 4,6 w/meter och som inte är värme- eller IP-klassade. Får se hur länge de håller, men de kostade nästan ingenting så det spelar ingen roll. Har köpt en Vadsbo 35-watts 12-voltsdriver samt en
Shelly RGBW2 trådlös dimmer, som kommer monteras i väggen nära ytterpanelen, för värmens skull. Strömbrytare Exxact Primo IP 44.

Kallvattenkran inne i bastun, kopplas till isolerad och uppvärmd trädgårdsslang.

Ytterdörr friggebodsdörr med extra mineralull bakom panelen samt låset borttaget och ersatt med rullås.

Ytterpanel i liggande lärk.

Plåttak med 8 graders lutning.

Bastaggregatet är Harvia m2 med deras isolerade skorstenspaket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Låter som en kanonprojekt, nästan identiskt med bastu jag byggde som attefall.

Kolla extra så aquapanel skivan verkligen är specad både att tåla värmen och bära tung klinker. När jag gjorde min research var det endast Masterboard som klarade allt. Jag körde med S2 DF och då behövdes ingen primer på skivan. Kiilto hade ett särskilt blad för bastu och Sten men det har du säkert hittat.

Smart med kran i bastun, jag gläds åt min varje gång jag ska tappa upp och spola rent. :)
 
N Nikorasu skrev:
Låter som en kanonprojekt, nästan identiskt med bastu jag byggde som attefall.

Kolla extra så aquapanel skivan verkligen är specad både att tåla värmen och bära tung klinker. När jag gjorde min research var det endast Masterboard som klarade allt. Jag körde med S2 DF och då behövdes ingen primer på skivan. Kiilto hade ett särskilt blad för bastu och Sten men det har du säkert hittat.

Smart med kran i bastun, jag gläds åt min varje gång jag ska tappa upp och spola rent. :)
Tack för trevligt svar. Jag vet att det inte går att få bekräftat att aquapanel funkar. Vikten klarar den solklart, men de garanterar bara upp till 70 graders varaktig värme. Men jag är inte orolig efter allt research jag har gjort. Skivan är ju gjord av cement och skillnaden i värmeledningsförmåga mellan denna och kalciumsilikat är i princip obefintlig, båda är faktiskt kalciumsilikatskivor, men med olika tillverkningsprocesser. Din skiva är helt klart strået vassare, men jag är säker på att min kommer funka. Bastun kommer ju inte gå dygnet runt heller precis. Lovar dock att erkänna publikt här senare om det visar sig att jag hade fel :)

Däremot hittar jag ingen info hos Kiilto om att man ska skippa primern i bastu. Om du kan peka mig rätt vore jag glad. Oroar mig för primern och vill ju inte att det ska trilla ned sen.

uppdatering: ok, ser att de inte säger något om primer för skivor. Skippar ev det. Men bladet för Aquapanel säger primer…
 
Redigerat:
Jag hittar inte bladet på deras sida nu, men jag har pdf och har tagit en bild. Står att du inte behöver prima. Vill du ha hela PDF så skicka ett PM så mailar jag
Instruktionsblad för plattsättning med Kiilto HighFlex S2 DF fästmassa, visar steg-för-steg bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lucky Swede skrev:
Hej,

Håller på och bygger en fristående vedeldad bastu i trädgården, 2,7x2,2 meter med 2 meters invändig takhöjd, Bygger som om det vore ett riktigt hus på plintar, med isolerad trossbotten och väggar och innertak. Det krävdes bygglov, eftersom attefalls och friggebodsytorna redan var uppätna, vilket var ett jäkla sjå med kontrollplan och lägeskontroll och annat om om det var frågan om en villa.

Stommen är träreglar 95 mm med bastufilm (aluminium) och 6 mm konstruktionsplywood bakom liggande och stående asppanel, förutom bakom det vedeldade bastuaggregatet, där jag kommer ha cementskiva aquapanel som sedan kläs med natursten pebbles (mörkt grå, 10-20 mm tjocka). Kommer fästa dessa med Kiilto Higflex S2 DF, som tydligen ska vara bäst med hög flexibilitet och värmetålighet upp till 100 grader. Frågan är bara vad jag ska välja för primer. Produktbladet ifrån Kiilto rekommenderar Kiilto Gel Primer, som knappt finns att uppbringa, och vid samtal med Kiilto säger de att den primern är för täta ytor som t ex stål och att jag ska använda deras Start Primer. Däremot svarade de inte ordentligt på om den primern tål värmen. Är det någon som vet?

Lite mer info om bastun om någon är nyfiken:

Jag har 22 mm spån i golvet och kommer att plasta det med glasfiberarmerad polyester, för att det ska tåla lite vatten. Under aggregatet gjuter jag en 60 mm tjock betongplatta. Resten av golvet kommer kläs med oregelbunden skiffer.

Kommer ha asplavar i L-form, övre 60 cm bred och undre 40 cm breda. Dessa kommer skruvas underifrån på en ram med reglar av 95X45. Lavvirket är 80x20 mm och jag kommer ha 6 mm springa emellan (vet att det är för lite men hustrun tycker att det är fult med bredare springor :)). Lockbräda 120 bred i framkant på lavarna, så att jag kan dölja ledlisten. Har köpt aluminiumlist med mjölkvitt plastglas, kinesiska ledlister 3000K 4,6 w/meter och som inte är värme- eller IP-klassade. Får se hur länge de håller, men de kostade nästan ingenting så det spelar ingen roll. Har köpt en Vadsbo 35-watts 12-voltsdriver samt en
Shelly RGBW2 trådlös dimmer, som kommer monteras i väggen nära ytterpanelen, för värmens skull. Strömbrytare Exxact Primo IP 44.

Kallvattenkran inne i bastun, kopplas till isolerad och uppvärmd trädgårdsslang.

Ytterdörr friggebodsdörr med extra mineralull bakom panelen samt låset borttaget och ersatt med rullås.

Ytterpanel i liggande lärk.

Plåttak med 8 graders lutning.

Bastaggregatet är Harvia m2 med deras isolerade skorstenspaket.
Hej, hoppas projektet gått bra. Berätta gärna vilken löning som du kom fram till. En helt annan fråga? Hur kom du fram till att välja bastufilm? Det är verkligen 50/50 vad gäller råd i en fristående bastu utan uppvärmning. Tack/Christian
 
K Kyllared skrev:
Hej, hoppas projektet gått bra. Berätta gärna vilken löning som du kom fram till. En helt annan fråga? Hur kom du fram till att välja bastufilm? Det är verkligen 50/50 vad gäller råd i en fristående bastu utan uppvärmning. Tack/Christian
Jag resonerade som så att det inte skulle skada med aluminiumfolien, att bastun skulle bli lite tätare och att den reflekterar värmen så att den snabbare kommer upp i temperatur. Det blev väldigt bra så här långt. Men det kanske var lite överkurs, bastun är väl ventilerad. Fast filmen kostade ju inte mycket.

Vad gäller primern använde jag kiiltos vanliga efter samråd med en av deras säljare.
 
  • Gilla
Kyllared
  • Laddar…
Nybyggt litet träskjul med svart tak bredvid vit husvägg, ovanpå träterrass under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av en bastu med ljusa träbänkar och väggar, stenugn till vänster och fönster med utsikt över träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt fristående trädgårdsskjul i trä med dörr och skorsten, byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En modern vedeldad bastuugn med skorsten installerad i ett hörn av ett rum med träpanel och stenvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av bastu med träbänkar, stenfylld bastuugn och fönster mot naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Personer avkopplande i en bastu med upplyst källa och bastuaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
L Lucky Swede skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Oj, ser ju grymt ut! Får jag fråga om märke på bastudörren?
 
K Kyllared skrev:
Oj, ser ju grymt ut! Får jag fråga om märke på bastudörren?
Det är en byggmax Friggebodsdörr som jag har isolerat 45 mm och klätt med panel på in och utsida. Inte något jättebra val, den kunde gärna haft lite stabilare stomme och gångjärn eftersom lärkpanelen är så himla tung. Men den funkar ok.
 
  • Gilla
Kyllared
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.