harry73 harry73 skrev:
Vad är det för isoleringsmaterial?
Ser ut som stenull tycker jag.
 
Det är ettföre detta expansionskärl. Kopparröret har fortsatt ut på taket för avluftning och över koknings ledning.
 
  • Gilla
psu
  • Laddar…
BirgitS
P psu skrev:
Nu har jag lyft upp en av brädorna, det är en H-balk i grov dimension. Kan inte förstå vad den kan ha för funktion uppe på vindsgolvet… det finns ingen vägg under och takstolarna stöder inte. Nån som har en idé?
Det kan vara en balk just för att slippa ha en vägg under. När folk tar bort bärande väggar så behövs en balk för avväxling och ibland så går det att lägga den på vinden i stället för synlig i taket under.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara en balk just för att slippa ha en vägg under.
Ja kan balken egentligen ha något annat syfte än att "förstärka" byggnaden?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ettföre detta expansionskärl. Kopparröret har fortsatt ut på taket för avluftning och över koknings ledning.
Låter rimligt. Vore det skitdumt att anta att det är blinda ledningar o att man bara kan kapa bort det? Eller ska man behöva ta hjälp av en rörmokare för att vara säker. Har följt ena röret ner i källaren och där går det till golvbrunn. Det andra är jag inte säker på vart det tar vägen där nere.
 
Sannolikt är det kapat där det kommer ut i taket på källaren. Det anslöts i allmänhet direkt på panntoppen.
 
  • Gilla
psu
  • Laddar…
Düsseldorff
P psu skrev:
Låter rimligt. Vore det skitdumt att anta att det är blinda ledningar o att man bara kan kapa bort det? Eller ska man behöva ta hjälp av en rörmokare för att vara säker. Har följt ena röret ner i källaren och där går det till golvbrunn. Det andra är jag inte säker på vart det tar vägen där nere.
Det vore skitdumt att ta bort balken i alla fall.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
P psu skrev:
Nu har jag lyft upp en av brädorna, det är en H-balk i grov dimension. Kan inte förstå vad den kan ha för funktion uppe på vindsgolvet… det finns ingen vägg under och takstolarna stöder inte. Nån som har en idé?
Kan du lägga upp en planlösning med balken inritad?
Nån uppgift måste den ju ha, och det enda rimliga är att slippa ha stöd under?

Edit: Kikar jag lite till på bilden så ser det ur som om bjälklaget hänger i balken?
 
Redigerat:
:sweat::sweat:
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det vore skitdumt att ta bort balken i alla fall.
Fotografen Fotografen skrev:
Kan du lägga upp en planlösning med balken inritad?
Nån uppgift måste den ju ha, och det enda rimliga är att slippa ha stöd under?
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det vore skitdumt att ta bort balken i alla fall.
Fotografen Fotografen skrev:
Kan du lägga upp en planlösning med balken inritad?
Nån uppgift måste den ju ha, och det enda rimliga är att slippa ha stöd under?
Antar att det är som flera sagt här att spannet blir för långt då det inte är nån vägg under. Men borde inte samma problem vara på bottenvåningen där det varken finns vägg eller balk? Balken ligger vid gula strecket fast på våningen över då.
Jag som hade trott att de bärande väggarna bar var ytterväggarna på långsidorna :sweat:
 
  • Gammal byggritning med markerat gult streck för balkplacering i en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av bottenvåningen på ett hus med markerat gult streck som visar positionen för en balk ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning av en våningsplan med markerat balkläge och bärande väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Sektionsritningen visar ett tvärssnitt av huset som är just där det är en linje som är omväxlande långa och korta streck. Enligt sektionsritningen verkar det vara väggarna mot kattvindarna som är bärande men på planlösningen är det ritat något över dem. Betyder det att de väggarna är borttagna där?
I så fall har man väl försökt kompensera för det med balken. Om det är lyckat eller inte vet jag inte.

På entréplanet är det väggen mellan matsal och jungfrukammare som är utritad på sektionsritningen. Det bör betyda att den väggen är bärande just där. I mitten och andra änden av det planet flyttas bärigheten gissningsvis över till väggen mellan kök och trappa resp. väggen på endera sidan av källartrappan.

Ytterväggarna är också bärande men kan inte ta upp lasten från bjälklagret själva.

Men hus fram till 50-talet kan vara konstigt byggda med bärande väggar på knepiga sätt och som byter riktning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Sektionsritningen visar ett tvärssnitt av huset som är just där det är en linje som är omväxlande långa och korta streck. Enligt sektionsritningen verkar det vara väggarna mot kattvindarna som är bärande men på planlösningen är det ritat något över dem. Betyder det att de väggarna är borttagna där?
I så fall har man väl försökt kompensera för det med balken. Om det är lyckat eller inte vet jag inte.

På entréplanet är det väggen mellan matsal och jungfrukammare som är utritad på sektionsritningen. Det bör betyda att den väggen är bärande just där. I mitten och andra änden av det planet flyttas bärigheten gissningsvis över till väggen mellan kök och trappa resp. väggen på endera sidan av källartrappan.

Ytterväggarna är också bärande men kan inte ta upp lasten från bjälklagret själva.

Men hus fram till 50-talet kan vara konstigt byggda med bärande väggar på knepiga sätt och som byter riktning.
BirgitS BirgitS skrev:
Sektionsritningen visar ett tvärssnitt av huset som är just där det är en linje som är omväxlande långa och korta streck. Enligt sektionsritningen verkar det vara väggarna mot kattvindarna som är bärande men på planlösningen är det ritat något över dem. Betyder det att de väggarna är borttagna där?
I så fall har man väl försökt kompensera för det med balken. Om det är lyckat eller inte vet jag inte.

På entréplanet är det väggen mellan matsal och jungfrukammare som är utritad på sektionsritningen. Det bör betyda att den väggen är bärande just där. I mitten och andra änden av det planet flyttas bärigheten gissningsvis över till väggen mellan kök och trappa resp. väggen på endera sidan av källartrappan.

Ytterväggarna är också bärande men kan inte ta upp lasten från bjälklagret själva.

Men hus fram till 50-talet kan vara konstigt byggda med bärande väggar på knepiga sätt och som byter riktning.
Tack för ett utförligt svar (y)
Kattvindarna är borttagna och där har det satts limträbalk och stolpar inne i sovrummet istället. Jag trodde att det var för att ha bärighet men tror att balken är mycket äldre än så.
En av kattvindarna på andra sidan huset är också borttagen och där har man lagt en stålbalk på vinden i linjen där kattvinden varit och satt stöttor från takstolarna ner på den. Många olika lösningar på samma problem men det blir förvirrande tycker jag. Skulle vilja inreda vinden och isf hade det varit gött att slippa kistan i mitten av rummet.
 
BirgitS
Det går ju alltid att ta in en byggkonstruktör med god erfarenhet av 20-talshus för att se vad som är bra gjort, vad som bör göras om och om det går att göra på något sätt så att vinden kan inredas. Det senare kan kräva förstärkningar eftersom det innebär att bjälklagret blir tyngre.
 
Expansionskärlet måste ju vara bortkopplat, annars hade du haft fukt ovanför. Det skall ju vara halvfullt med vatten för att hålla trycket, och vattnet blir lite halvvarmt.

Gällande balken så har ju ngn lagt ett jäkla jobb på att få dit den, så en vild gissning är att den behövs då… :D
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jo, balken lär ju vara istf mellanväggen på andra sidan huset. Den lär behövas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.